Önvezető technológia a BMW-nél

 

A BMW a müncheni üzemében V2X technológia segítségével autonóm módon irányítja az elkészült járműveket a gyár parkolójába, ahonnan később tovább szállítják azokat a vállalat márkakereskedéseibe – írja hírei között az autopro.hu  

A jármű-környezet kommunikáción alapuló megoldás egy irányító tornyot és több száz hálózatba kapcsolt lidar érzékelőt használ a járművek vezető nélküli irányítására – mindezt úgy, hogy magukra a járművekre nem kell kiegészítő érzékelőket szerelni. A BMW szerint a müncheni a technológia eddigi legnagyobb volumenű implementálását testesíti meg.

Tavaly óta egy hasonló, az elkészült járművek irányítására szolgáló technológiát használ például a finn Valmet Automotive szerződéses járműgyártó is a finnországi Uusikaupunki városában található üzemében.

Míg a Valmet számára a szintén finn Unikie szállította a megoldást, addig a BMW a dél-koreai Seoul Robotics-szal szerződött. A cég szerint a rendszere a last-mile logisztikai folyamatot a vezetői hibák kiküszöbölésével biztonságosabbá, az automatizálás révén pedig hatékonyabbá teszi – segítve a kimenő logisztikához kötődő költségek csökkentését.

A rendszer érzékelőit a müncheni üzem már meglévő infrastrukturális elemeire, a környezetre jó rálátást biztosító helyekre rögzítik. Az érzékelők alkotta képen az úgynevezett Sensr szoftver pontosan nyomon követi és előre jelzi az autonóm módon közlekedő járművek mozgását.

Az érzékelők által nyert 3D-s adatok az irányítótoronyba futnak be, ami a járműveket azok 4G/5G-s vezeték nélküli kommunikációs rendszerén keresztül vezérli. A Seoul Robotics szerint a technológiával kiküszöbölhetők azok a hiányos környezetérzékelésből adódó problémák, amik az autókra erősített lidar szenzorokkal való vezérléskor jelentkeznek.

HanBin Lee, a Seoul Robotics vezérigazgatója örömét fejezte ki a BMW-vel folytatott együttműködés kapcsán, egyúttal hozzátette: „Végső soron ezeket a rendszereket más köztéri és kereskedelmi környezetekben is implementálni fogják” olyan alkalmazásokat kiszolgálva, mint az autonóm parkolás – áll az Automotive Logistics cikkében.

Az új rendszer implementálása az i4 elektromos szedánt is gyártó müncheni üzemben egybeesik a létesítmény 3D-s szkennelésével, mely során mind az épületet, mind annak eszközeit beszkennelik, hogy az így kapott modellt aztán feltölthessék egy bárhonnan elérhető felhőbe. A BMW Csoport célja, hogy 2022 végére minden nagy termelőüzemét beszkennelje – olvasható az anyagban.

Cash/fotó: BMW Group