Nyelvtudás és különleges vizsga nélkül nettó 1,3 milliós bér

 

Az áruszállítás zöme még mindig közúton történik, ehhez viszont szükség van gépjárművezetőkre. Angliában – miután kilépett az unióból – szinte összeomlott a gazdaság a külföldi munkavállalók távozásával. A kecsegtető brit állásajánlatokat most megfejelte Svájc – írja a Pénzcentrum.   

Súlyosbíthatja a sofőrhiányt, hogy külföldön még lakhatással együtt is kb. dupla annyit lehet keresni kamionosként, mint Magyarországon. Egy cég ugyanis 1,3 milliós nettót kínál a jelentkezőknek, a nyelvtudás és a kamionos jogsi sem feltétel, ők fizetik a képzéseket, ha cserébe 3 évig náluk marad a sofőr.

Hiába a 700-800 ezer forintos havi bérek, még így sem találni elég kamionost Magyarországon. Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkárhelyettese arról beszélt, hogy a járművek 5-10 százaléka áll, elsősorban a munkaerőhiány miatt. Hozzátette, a fizetéseket már nincs hová emelni, mivel a nagyobb béreket a fuvardíjak nem fedeznék. A további béremelés következménye jelentős drágulás vagy áruhiány lenne.

Vélhetően azért sincs annyi sofőr itthon, mert külföldön gyakorlatilag ennek a dupláját is meg lehet keresni nettóban, az albérlet megfizetése után. Legalábbis egy magyar cég hirdetése 1,3 milliós nettó bért ajánl a kamionosoknak, akik kimennek hozzájuk  Svájcba dolgozni. Mint a részletes leírásban kifejtik:

„Teljes munkaidőben 1-1,3 millió forint nettónak megfelelő Svájci frankot keresel havonta. Az 1 millió akkor jön össze, ha hibázol, pl. kárt okozol a járműveken, tévesen rakodsz le és hasonlók. Ha nem hibázol, akkor meglesz a havi 1,3 millió nettó. Ennél az összegnél már figyelembe vettük az adókat, a kötelező beteg- és nyugdíjbiztosítást és egy kis lakás/szoba költségét. Ehhez még, adott esetben, hozzájön a gyermekpénz (de ennek lassú a folyósítása, előfordul, hogy csak soká kapod meg)” – tehát a lakhatási költségek megfizetése után marad ennyi a sofőrök zsebében. A kamionoshiányra utalhat az is, hogy a munkára való jelentkezéshez sem a német nyelvtudás, sem a C+E jogsi megléte nem feltétel.

Ha a jelentkezőnek van B-kategóriás vezetői engedélye, akkor a kamionos jogsi megszerzését a cég állja Magyarországon, ahogyan a nyelvtanfolyamot is. Cserébe alá kell írni, hogy a munkába állását követően a sofőr legalább 3 évig a vállalatnál fog dolgozni, ha előbb szeretne váltani, akkor időarányosan ki kell fizetnie a költségeket. A lakhatás kapcsán azt írják: „egy kis lakás 600 frank (kb. 200 ezer forint – a szerk.) körül bérelhető ki. Ezt a költséget a nettó bér számításnál már figyelembe vettük. Azaz, bár te fizeted a lakást, de havi 600 frank bérleti díj esetében is megmarad a havi 1-1,3 millió forint nettó bér.”

Hozzátették: az is megoldható, hogy egy kollégával együtt béreljen lakást a jelentkező, megosztva a költségeket. A családi kiköltözés kapcsán azt írták, a házastárs és saját gyermek is elkísérheti a sofőrt.

Az óvoda, iskola ingyen van. Ha nem vagytok házasok, a párod csak akkor kísérhet el, ha neki is van munkavállalási engedélye Svájcban. Tapasztalatból mondjuk, hogy meg lehet élni egy bérből, ha a házastársad nem dolgozik, de szerényen. Ha viszont mindketten dolgoztok, akkor nagyon szépen – olvasható az álláshirdetésben.

Cash/fotó: Facebook