Utolsó futam, utolsó kör, utolsó méterek…

 

Max Verstappen, a Red Bull holland versenyzője lett a Forma-1 idei világbajnoka, miután a címvédő hétszeres világbajok Lewis Hamiltont az utolsó körben megelőzve győzött a vasárnapi idényzáró Abu Dhabi Nagydíjon. Na, de hogyan!

Az év utolsó futama több mindenben egyedülálló volt. 1974 óta nem fordult elő, hogy a táblázaton pontazonosan állt volna két versenyző. Az időmérőt igen komoly időelőnnyel Verstappen nyerte nem kis előnnyel, ami bizakodásra adhatott okot, Hamilton jobban rajtolt és végig vezetett, ám az utolsó néhány kilométeren Verstappen kihasználta gumielőnyét, és a döntő pillanatban – az utolsó kör második felében –, lehagyta hétszeres vb-győztes brit riválisát.

Verstappen és Hamilton mögött Carlos Sainz, a Ferrari spanyol versenyzője ért célba harmadikként.

Verstappennek ez volt az idei 10. és pályafutása 20. futamgyőzelme, valamint ő lett az F1 első holland, egyben negyedik legfiatalabb világbajnoka.

A rajtot Hamilton sokkal jobban kapta el, mint Verstappen, ráadásul a pole pozícióból startoló holland versenyző autójának kereke kipörgött az indulásnál. A címvédő így elsőként fordult el az első kanyarban, miközben hátrébb Perez átvette a harmadik pozíciót Lando Norristól (McLaren). Verstappen azonnal üldözőbe vette Hamiltont és az első adandó alkalommal megpróbálta megelőzni, de túlságosan rövidet fékezett, a kanyarban leterelte a pályáról ellenfelét, akinek muszáj volt a bukótéren keresztül visszatérni az aszfaltra.

Hamilton így az élen maradt, a versenybíróság pedig úgy látta, hogy Verstappen manővere miatt kellett elhagynia a pályát, ezért egyik pilótát sem büntette meg.

A 14. körre Hamilton előnye több mint 6 másodperc volt Verstappennel szemben, ezért a Red Bull behívta a boxba kerékcserére a hollandot, egy körrel később pedig a Mercedes is friss abroncsokat tett az addig élen álló brit versenyző autójára. Így átmenetileg Perez vette át a vezetést, Hamilton pedig a második pozícióban száguldva sorra futotta meg a leggyorsabb köröket, Verstappennel szemben 8 másodperc körüli előnye volt.

 

Hamilton jelentős tempó- és gumielőny birtokában érte utol Perezt, aki viszont fantasztikusan védekezve nagy csatára kényszerítette a címvédőt, ezzel lehetővé téve, hogy Verstappen hátránya nyolcról mindössze két másodpercre csökkenjen. A különbség aztán a folytatásban újra nőni kezdett, Hamilton ugyanis sorra futotta meg a leggyorsabb köröket.

A Red Bull gumicserére hívta Verstappent a 37. körben, amikor virtuális biztonsági autós szakasz volt érvényben, Hamilton viszont a pályán maradt kopottabb abroncsokon. A két versenyző közötti időkülönbség néhány körön keresztül jelentősebb mértékben csökkent, ám 14 másodperc környékén beállni látszott 15 körrel a leintés előtt.

Öt körrel a futam vége előtt a versenybíróság egy baleset miatt a pályára küldte a biztonsági autót, Verstappen pedig ekkor azonnal a boxba hajtott új gumikért, Hamilton viszont hiába akart szintén kiállni friss abroncsokért, csapata azt mondta neki a rádión, hogy maradjon a pályán. Ez a végén hibás stratégiai döntésnek bizonyult, az utolsó körre ugyanis a Safety Car az útjára engedte a mezőnyt, Verstappen pedig az új gumikon sokkal gyorsabb volt, mint Hamilton. A holland határozottan meg is előzte riválisát, aki megpróbált visszatámadni, de nem járt sikerrel, így egyelőre nem nyerte meg nyolcadik vb-címét.

A konstruktőrök világbajnoki trófeája viszont a Mercedesé lett, sorozatban nyolcadszor.

Jövőre újabb autókkal vághatnak neki a világot felölelő „cirkusznak”, újabb versenyhelyszínekkel, de egy biztos: ezt az évadot, az utolsó futamot és kört, aki látta, nem feledi!

Cash/fotó: redbull.com