Közlekedésbiztonsági kérdés: látni és látszani!

 

 A látási viszonyokat nemcsak éjszaka, hanem nappal is befolyásolhatják a gyakran megjelenő pára-, és ködfoltok, a felhős, borult idő, az eső és a hó. A közlekedési szabályok előírják a járművek kivilágítását, azonban sokan nincsenek tisztában azzal, hogy a menetjelző lámpa használatakor a hátsó világítás nem minden típusú autónál működik. Ezért javasoljuk, hogy a nappali menetjelző lámpa helyett a tompított világítást kapcsoljuk fel, a nappali menetjelző lámpát pedig kizárólag világosban és jó látási viszonyok esetén használjuk – írja közleményében a rendőrség.

Nem árt értelmezni, hogy ez pontosan mit is jelent: a közlekedési szabályok előírják a járművek kivilágítását, de sokan nincsenek tisztában azzal, hogy a nappali menetfény használatakor a hátsó világítás nem minden típusú autónál működik.

A menetfény – teljes és hivatalos nevén: nappali menetjelző lámpa – a nevéből adódóan a gépjárművek nappali kivilágítására, helyzetének megjelölésére szolgál. A 6/1990. KöHÉM rendelet 55/A §. alapján a gépjárművet fel szabad szerelni két, menetirányban fényt kibocsátó nappali menetjelző lámpával, mely színtelen, illetve fehér fényt bocsáthat ki.

A menetjelző lámpa egyik legfontosabb ismérve, hogy a tompított fényszóróhoz képest gyengébb a fényereje, ezáltal nem arra szolgál, hogy a jármű előtti útfelületet megvilágítsa, hanem hogy a jármű helyzetét jelezze más közlekedők felé – írja a Baleset-megelőzés.

A másik nagyon fontos ismérv – amit sajnos sokan nem tudnak –, hogy kizárólag előre bocsát ki fényt, hátra azonban nem.

Éppen utóbbi jellemzője miatt van az, hogy a KRESZ szerint a nappali menetjelző lámpát kizárólag nappal és jó látási viszonyok esetében lehet alkalmazni a tompított fényszóró kiváltásaként.

Amennyiben a látási viszonyok romlanak (pl. ködben, sűrű csapadék esetén, esteledni kezd, vagy éppen besötétedik), onnantól kezdve a nappali menetjelző lámpa használatának nincs helye, hiszen a hátsó lámpák ilyenkor teljesen sötétek maradnak. Ebben az esetben azonnal át kell váltani tompított fényszóróra.

A hátsó ködlámpa gyakorlati alkalmazásával is komoly problémák merülnek fel naponta. Amikor az időjárási és látási viszonyok megkívánják, használjuk, de ha nincs rá szükség, rögvest kapcsoljuk le. Időnként látni egyik-másik gépjármú, jó időben, nappal vagy korom sötétben, mint egy kivilágított karácsonyfa, díszeleg az országúton, nem egyszer zavarva ezzel közlekedő társait.

Nem árt egy kis frissítés vagy éppen jogszabályismeret-bővítés, ugyanakkor az sem hátrány, ha a gépjármű vezetője azzal is tisztában van, járműve mely kapcsolóállása, programozása, mit és hogyan befolyásol az autó világítástechnológiájában. A szakemberek azt sem tartják ördögtől valónak, ha a tulajdonos, netán alkalmi vezető, kint is ellenőrzi, mi történik a különböző utastérben bekövetkezett kapcsolásokra.

Az alapelv ugyanis továbbra is igaz, fontos: Látni és látszani!

Cash/fotó: Facebook