Harminc kilométeren építenek ki két vágányt

 

A NIF beruházásában a Strabag, a V Híd és a francia Thales Group végzi a belföldi távolsági és nemzetközi vonatközlekedésben egyaránt meghatározó jelentőségű vasúti vonalszakasz korszerűsítését – írja a Magyar Építők.

Kedden elhelyezték a Békéscsaba-Lőkösháza vasúti vonalszakasz felújítását és kétvágányúsítását célzó fejlesztés alapkövét. A beruházás során közel 30 kilométeren korszerűsítik a 120-as számú vasútvonal Békéscsaba és Lőkösháza közötti szakaszát. A munkák a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában, európai uniós forrásból valósulnak meg.

A beruházó tájékoztatása szerint a mintegy négy évet felölelő fejlesztés során megújul a meglévő vasúti pálya, megépül az új második vágány, biztosítóberendezési és távközlési munkákat hajtanak végre.

A fejlesztés egyik célja a tengelyterhelés 15 kilonewtonos növelése, ami nagyobb teherszállítási kapacitást eredményez; valamint a sebesség 100-ról óránként 160 kilométerre emelése. Korszerűsítik a teljes villamos felsővezetékhálózatot és az energiaellátást is. Központi forgalomirányítási központot és új utastájékoztató rendszert építenek ki.

Szabadkígyós, Kétegyháza és Lőkösháza vasútállomásokon megújul a térvilágítás, korszerűsödnek az utasforgalmi létesítmények, továbbá akadálymentesítik az állomásokat. Aluljárókat, lifteket, perontetőket, 5,5 kilométeren zajvédő falat, valamint autós és kerékpáros parkolókat építenek.

 

A Békéscsaba-Lőkösháza vasúti vonalszakasz kivitelezését nettó 126,8 milliárd forint értékben, a vasúti közlekedést biztonságosabbá tevő úgynevezett európai vonatbefolyásoló rendszer nettó 5,3 milliárd forint értékben végzi a kivitelező.

Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára beszédében kiemelte:

„A Békéscsaba-Lőkösháza összeköttetés fejlesztésével rég várt korszerűsítés valósul meg a Kelet/Kelet-Mediterrán európai törzshálózati korridoron. A most meginduló beruházással nem marad több egyvágányú szakasz a legfontosabb hazai vasúti folyosón.”

Kupai Sándor, a MÁV Zrt. főigazgatója hozzátette: „A Budapest-Szolnok-Békéscsaba-Lőkösháza vonal központi szerepet tölt be a személy- és az áruszállításban. A beruházás hatására a kétvágányú pálya előnyeit kihasználva a határon keresztül közlekedtetett vonatok mennyisége jelentősen növekedhet, megnő a Németországtól Románián és Bulgárián át  Görögországig tartó Kelet-Mediterrán RFC 7 árufuvarozási folyosó részét képező határállomás átbocsátó képessége is.”

Kikina Artúr, a NIF Zrt. vasútfejlesztési igazgatója fontosnak tartja: „A projekt eredményeként a belföldi távolsági és nemzetközi vonatközlekedésben egyaránt meghatározó jelentőségű vonalon csökken az utazási idő, mérséklődnek a baleseti kockázatok.

A vonalszakaszt magába foglaló vasúti törzshálózati folyosó kapacitása megnövekszik, így nemcsak a térségben, hanem tágabb kitekintésben is javul a tőkevonzó képesség.” – olvasható a tájékoztatóban.

Cash/fotó: Magyar Építők