2024-be már szállítanak is

 

ATR 72-esek hidrogén-elektromos meghajtásúvá történő átalakításáról állapodott meg az ír ASL Aviation Holdings a nulla károsanyag-kibocsátású megoldásokat fejlesztő cégekkel.

Az ASL Airlines Ireland egy, már forgalomból kivont ATR72F repülőgépét a ZeroAvia átalakítási programjának rendelkezésére bocsátja, hogy technológiademonstrátorként használják – adta hírül a cég közleménye.

Az ATR hagyományos hajtóműveit a 40-90 fős utasszállítók számára fejlesztett 2 és 5 megawatt közötti teljesítményű, hidrogén-üzemanyagcellából és elektromos motorokból álló ZeroAvia ZA2000 Powertrain hajtásrendszerre cserélnék.

Ha a kísérleti projekt sikerrel zárul, a légitársaság tíz ATR72-es átalakítását rendeli meg, a nulla károsanyag-kibocsátású, hidrogén-elektromos meghajtású áruszállítók 2026-tól állnának forgalomba.

Az ASL-csoport kiadott közleménye szerint hasonló tartalmú szándéknyilatkozatot írt alá az amerikai Universal Hydrogen nevű céggel, szintén tíz ATR átalakításáról és egy példány technológiademonstrátori célú átadásáról. A légitársaság a Flightgloballal most azt közölte, hogy mindkét megállapodás érvényes.

Az ZeroAvia és a Universal Hydrogen is tagja az ASL CargoVision Forumnak, amely a légiáru-szállítási iparág fenntarthatósági kezdeményezéseit fogja össze a csoportnál.

A ZeroAvia több tesztrepülésen van túl a hatszemélyes Piper M osztályú repülőjével, és a 19 üléses Dornier 228-as átalakítása is folyamatban van, amelynek első felszállása néhány hónapon belül várható. 2024-től már kereskedelmi járatokat is üzemeltetnének a nulla károsanyag-kibocsátású típussal Rotterdam és London között egy korábbi közlés szerint. A cég ezzel párhuzamosan fejleszti a hidrogén alapú üzemanyagot használó repülőgépek utántöltésére szolgáló megoldásait is –olvasható a közleményben.

Cash/fotó: ASL