Az olcsó anyag hosszú távon drágává válhat
A 2013-as fővárosi taxiszabályozás előírta a sárga szín használatát a taxikon. Az eltelt évek számos tapasztalattal szolgáltak a fóliázással foglalkozók és a taxisok számára egyaránt. Mit bír el egy fólia és mit nem? Mivel mossuk, tisztítsuk, hogy a színe az előírásoknak megfelelő legyen, és az is maradjon? Kérdéseinkkel a taxisok által jól ismert zuglói céget kerestük meg.
- Kezdjük azzal, hogy milyen különbségek vannak fólia és fólia között?
- Ami az árakat illeti, nagy a szórás, van választék bőven. Azonban én fontosabbnak tartom a minőség szerinti különbségeket hangsúlyozni. Ugyanis egy idő után az olcsóbb fólia drágábbá válhat, ha cserélni kell, mert például idő előtt kifakul. Ami a kérdést illeti, a fóliákat két nagy csoportba sorolhatjuk: az egyik öntött, a másik hengerelt. A piacon mindkét alapanyag egyaránt megtalálható. Az öntött fólia anyagában színezett. Vagyis ebbe a gyártás során belekeverik a megfelelő színt, míg a hengerelt fóliát utólag színezik. Mi csak az elsőként említett öntött fóliát használjuk, ez ugyanis nem fakul ki az évek során. Erre 5 év garanciát ad a gyártó és természetesen mi is. A kétségtelenül olcsóbb, ám a színét esetleg elvesztő hengerelt változatra nem lehet ilyen garanciát vállalni. Mi minden taxis kollégának hangsúlyozzuk, hogy a fólia amit fölteszünk, öntött. Vagyis ahogy mondtam, nem fakul ki, nem lesz a színváltozásból problémája a használónak. Tény, már többször is előfordult, hogy a máshol korábban feltett olcsóbb, de hengerelt fólia színvesztése, fakulása miatt minket kerestek meg taxisok. A nyár, a hőség és az erős napsütés árt a hengerelt fóliáknak. Azt jó ha minden taxis tudja, a vizsgánál műszerrel ellenőrzik a színt. Ha az megfakult, nem engedik át az autót. Az ilyen műszeres vizsgalat nem csak egyszer fordul elő, hanem évente, minden vizsgánál szempont marad. Érdemes tehát az időfaktort is bekalkulálni a fóliaválasztásnál, valamint azt is, hogy mennyit áll a napon az autó.
- A hengerelt fóliát mikor érdemes használni?
- Ezeket mi kizárólag rövidtávra javasoljuk. Amikor nem hosszú évekig történő használatról van szó. Az öntött fólia, mint említettem, a hosszú élettartamot biztosítja. Mi e mellett döntöttünk, és ezt tesszük fel a taxikra. Akik az elmúlt évek alatt nálunk fóliáztatták autóikat elégedettek, náluk nincs színeltérés. Ha valamilyen okból javítanunk, pótolnunk kellett, az sem okozott gondot, mert a régi és az új között nincs színeltérés.
- Mire figyeljen tehát a taxis?
- Sokéves tapasztalatunk azt mutatja, hogy a gyenge, vékony fóliák már az erősebb tisztítószereknek, kőolaj származékoknak sem állnak ellen. Például olyan is előfordult, hogy tankoláskor kicsorgott a gázolaj, és az autó oldalán nyomot hagyott, amit nem lehetett eltüntetni, mert feloldotta a színt az üzemanyag. Mi például denaturált szesszel tisztítjuk az autókat, ha bármi olyan szennyeződés van, amit nem visz le a mosó. A gyenge fóliáknál ezt nem tehetjük meg, mert azonnal kivennénk a fólia színét. Ez is egy nagyon fontos dolog. Azt mondom, hogy a taxihasználat a fóliának a legkeményebb üzemmód, ami létezik. Mi fóliázunk családi autókat, és egyéb más céges autókat, kamionokat is. Van, ahova jó a hengerelt fólia is, de taxiüzemmódba nem. Ezek az autók állandóan kint vannak a napon. Ki vannak téve hidegnek, melegnek, hőingadozásnak, napsütésnek. E mellett átlagosan hetente háromszor, vagy még többször is mosatják, mossák az autót. Tehát szerintem taxira csak és kizárólag a jó minőséget szabad feltenni.
- Úgy tudom, sokan jelentkeztek mások által okozott problémákkal, melyeket már itt kívántak kijavíttatni. Milyen jellegű gondok adódtak?
- Sokan jönnek azzal, hogy ahol csináltatták az autójukat, ott már nem vállalták a garanciális javítást. Ezért hozzánk fordultak többen is. Természetesen garanciában nekik nem tudjuk kijavítani az adódó hibákat, de nagyon szívesen segítünk azokon is, akik esetleg máshol pórul jártak, vagy bármi gondjuk, bajuk támadt. Mi 20 éve működünk az ország különböző területein, nem a 2013-as taxirendelet hozott össze bennünket. Mi évek múlva is itt leszünk. Így ha valakinek problémája lesz később, minket megtalál.
- A fóliázáson kívül kell még néhány dolog az autóra a sikeres vizsgához. Ezeket hoz ni kell, vagy itt kapható minden?
- Mindent adunk! Mi a budapesti rendelet alapján készítjük fel az autót. Adjuk a pepitasávot, a tarifatáblázatot, a taxiengedély-számot is.
- Sok taxis önállóan fóliázza autóját. Ők itt hozzájuthatnak a kiegészítőkhöz?
- Természetesen. Áruljuk a kockákat, a tarifatáblázatot és a taxiengedély-számot. Ami a külső dekorációhoz kell, abból itt mindent tudunk adni.
- Itt szinte mindenféle jármű megfordul, a busztól a taxiig. És ezen belül is szinte minden márka. Ki bontja és ki rakja össze őket? Nem fognak zörögni később például a sebtiben visszarakott kárpitok? Van erre is garancia?
- A szétbontásokat karosszérialakatos szakember végzi. Senki más nem bonthat és nem szerelhet össze, csak ő. Ő ért hozzá, és munkájára természetesen garanciát adunk. Ha mégis valami gond felmerülne, mi mindig, mindenkinek azt mondjuk, ne szitkozódjon, ne dühöngjön, jöjjön vissza és szóljon. Kijavítjuk, ha hibáztunk. Amikor elbúcsúzunk a taxis kollégától, elmondjuk karbantartási javaslatainkat is. Hogyan mossa, mit csináljon a fóliával.
- Osszuk meg ezt az olvasókkal is…
- Ezt a fóliát lehet mosni gőzborotvával is, ezt nagyon sokan nem tudják. Továbbá a kézi- és gépi mosót is igénybe vehetik. Ám a gépi mosást azért nem javasoljuk, mert az karcolja a fóliát. Ugyanúgy, mint a fényezést is. A kefe apró karcokat okoz, ami egy idő után karcossá, mattá teszi a felületet. Természetesen azt is el lehet távolítani, de nagyon költséges eljárással. Ezért mi a gépi mosást nem javasoljuk.
- Van egyéb tanács? Állhatnak a taxisok a napra?
- Lehet, hogy furcsa lesz, de mi mindig azt tanácsoljuk ügyfeleinknek, ha tehetik: az autót a napra! Az a legjobb, mert a fólia tökéletesen fölveszi az íveket. És mint mondtam, nem fakul ki. Ezt viszont az olcsóbb hengerelt fóliával nem szabad megtenni, mert nagyon hamar veszíthet színéből.
- Köszönjük a tájékoztatást! -x –