45 kW teljesítménnyel 250 kilométer a hatótávja
Kamaz 6290 néven mutatta be első hidrogén üzemanyagcellás buszát az orosz gyártó. Az autóbuszt Moszkvában fogják tesztelni a jövő évben – részben azért, mert az orosz főváros nagy erőkkel elektrifikálja a buszflottáját, részben pedig azért, mert Moszkvában adottak az infrastrukturális feltételek a busz üzemeltetéséhez – írja az autopro.hu.
A Kamaz 6290 egy hidrogén üzemanyagcellás szóló autóbusz, 12,4 méter hosszú, 80 utas szállítására alkalmas (ebből 33 ülőhely). A busz a Kamaz 6282-es akkumulátoros elektromos modellen alapul, ilyen jármű többek között Moszkvában is üzemel napi szinten.
Az akkumulátoros modellektől ránézésre is könnyű lesz megkülönböztetni a 6290-est: a hidrogén tárolásához szükséges tartályt a busz tetején helyezték el, ennek kapacitását (és súlyát) viszont nem hozták nyilvánosságra. A busz hatótávolsága az oroszok szerint 250 kilométer lesz, ami akár helyközi üzemre is alkalmassá teheti a járművet.
A busz ZF tengelyekkel rendelkezik, melyek közül a hátsó egy AxTrax, amelybe az elektromos hajtás van beépítve – ennek teljesítménye nem ismert. Az üzemanyagcella feltételezett teljesítménye 45 kilowatt, de erről sincs további információ. A busz -40 és +40 Celsius-fok közötti hőmérsékleten üzemelhet.
Szergej Csemezov, a Kamazt is tulajdonló Rostec állami vállalat vezérigazgatója elmondta, hogy a világ fejlődik, és ezzel Oroszországnak is lépést kell tartania. A hidrogén üzemanyagcellás buszok jelentik a következő lépcsőt a fenntartható tömegközlekedésben – tette hozzá.
A busz karosszériáját és alvázát a Kamaz leányvállalata, a Nefaz gyártja, míg a hajtásláncot és a hidrogénnel kapcsolatos elemeket a Kamaz fejlesztette ki – írja az electrive.com.
A buszt 2022-ben Moszkva utcáin fogják tesztelni, a tervek szerint a prototípus próbafutása 2023-ra már véget is ér. Az orosz fővárosban már van olyan hidrogénkút, ami alkalmas a busz tankolására, a város pedig nagy erőkkel dolgozik a buszközlekedésének elektrifikálásán – derül ki a tájékoztatóból.
Cash/fotó: h2.live