Indiában már 700 km sztrádát építettek

 

Ázsiában évtizedek óta nagyüzemben foglalkoznak a műanyag újra hasznosításával a legkülönbözőbb területeken. Kevesen tudják, hogy számos könnyűipari termék előállításához használnak poliészter granulátumokat. Most Indiában az autópályák burkolatához keverik adalékanyagnak.

Farmernadrág, polár dzseki, műszálas ingek, pólók vagy egyéb ruházati kiegészítők garmadához alkalmaznak használt műanyagot. Nyilván kellő előkészítés, vegyi tisztás és granulátum formára zúzással. Bele se gondol a hétköznapi ember, milyen sok helyen lehet újra hasznosítani, az egyébként több évszázad alatt sem lebomló ipari szemetet, hulladékot. Éppen ezért kell törekedni a természetes anyagok használatára és műanyagot csak minimálisan és a nélkülözhetetlen helyen alkalmazni.

Indiában nemrégiben kormányrendelet született arról, hogy a nagyvárosok körül újonnan épülő autópálya-szakaszok építésénél kötelező a speciális műanyaghulladék felhasználása.

Nyilvánvaló, hogy az indiai autópályák nem „műanyagból” készülnek, a hulladékot csupán adalékanyagként használják. Egységnyi bitumenhez kb. 6-8 százalék újrahasznosított műanyagot kevernek  Az elmúlt években több mint 700 km autópályát építettek ezzel a technológiával.

Indiában a műanyagok felhasználását szigorúan ellenőrzik.  2022. január 1 -jétől pedig betiltják egyes eldobható termékek gyártását, importját, tárolását, forgalmazását, értékesítését és használatát – írja az automoto.it olasz autós portál.

Magyarországon az utóbbi esztendőkben autópálya- és útépítéseknél hasznosítottak nehezen lebomló szemetet az alap kőzetágy kialakítása alá, így csökkentve a fel nem használható ipari hulladékot.

Ha a jövőben a technológiai lehetőségek figyelembevételével, jogszabály kötelezné a kivitelezőket a műanyag regranulátum felhasználására, nem kellene exportálnunk a műanyag hulladékunk jelentős részét Ázsiába – mint tettük és tesszük napjainkban is –, bitumenre, aszfaltra váró területből jónéhány terület még várat magára.

Cash/fotó: india.com