26 millióról indul a V6-os 457 lóerős monstrum

 

A kilencvenes évek után ismét kapható Európában az Explorer, a Ford csúcsmodellje, és ennek megfelelően plug-in hibrid hajtást kapott a biturbó V6-os motorja mellé.

Még mindig ismerős a Ford Explorer neve, pedig a kilencvenes évek elején bemutatott terepjárót már több mint másfél évtizede nem forgalmazzák az európai piacon. Az Egyesült Államokban azonban a Ford egyik legnépszerűbb modelljének számít, ezért folyamatosan fejlesztették, és a márka úgy döntött, hogy a legújabb generációját az európai utakra is elhozza.

A Puma és a Kuga mellett tehát ez a legnagyobb szabadidő-autó a Ford kínálatában, és az Explorer valóban hatalmas lett: több mint öt méter hosszú és két méter széles, amivel legfeljebb csak a bőségesen széles és végtelenül hosszú amerikai utakon nem számít nagynak.

Sokat mond a méreteiről, hogy ekkora terepjárót csak a prémiummárkák kínálnak, és az Explorer minden irányban nagyobb egy Q7-nél, és csak egy kicsivel kisebb az X7-nél. A legújabb generáció még inkább maszkulin formájú lett, és mivel a tengelytávja is három méter fölé nőtt, döbbenetesen tágas az utastere és a csomagtartója.

A belső tér természetesen hétüléses, és egy ekkora autóban mind a hét utasnak fejedelmi tér jutott. A hátsó üléseket ráadásul elektromosan, gombnyomásra lehet hajtogatni, és még hét ülés mögött is marad 240 literes csomagtér a kisebb poggyászoknak. Öt üléssel, ahogyan a leggyakrabban használni fogjuk, a kombikat felülmúló 635 literes a tér.

A méretes műszerfalat modern technikával látták el, és nem is a 12,3 colos színes képernyővel vetített műszerek a legérdekesebbek, hanem a középkonzolra került 10,1 colos érintőképernyő, amit álló formátumban rögzítettek, és a táblagépekhez hasonló egyszerűséggel lehet kezelni.

Az automata váltónak sincs már karja, egy forgókapcsolóval kezelhetjük.

A kategóriában elvárható módon az első ülések elektromosan állíthatók, és nemcsak fűteni, hanem a forró nyári napokon szellőztetni is lehet azokat, és még masszázsfunkciót is építettek bele, ami a hosszú utakon jön nagyon jól. A második üléssorban is fűthetők az ülések, és a háromzónás klímaberendezéssel hátul külön állíthatják a hőmérsékletet az utasok.

A méreteiből sejthetjük, hogy nehéz is az Explorer, hiába lett könnyebb az elődjénél 50 kilogrammal, még ezzel együtt is 2,5 tonnát nyom a mérlegen. A Ford azonban az európai kereskedésekben csakis plug-in hibrid hajtással forgalmazza a típust, aminek a teljesítményére nem lehet panaszunk: 457 lóerő és 825 Nm a két érték.

A benzinmotorja egy 3 literes biturbó V6-os, ami önmagában is 363 lóerőre képes, ehhez kapcsolódik a tízfokozatú automata sebességváltó és egy 102 lóerős elektromotor. Az Explorer alapesetben a hátsó kerekeket hajtja, de mind a két motor is tudja forgatni a négy kereket, amivel 2,5 tonnát vontathat, és ez típus egyik fő vonzereje.

A plug-in hibrid Explorer ráadásul kiérdemli a zöld rendszámot. A lítiumion akkumulátora 13,6 kilowattórás, és az okostelefonon felügyelhető feltöltése valamivel több, mint négy órába telik, amivel körülbelül 42 kilométert tehet meg tisztán elektromosan. Ahhoz képest, hogy a teljesítmény fokozására szánták a hibrid rendszert, nem is rossz ez az érték.

A 457 lóerős teljesítmény bőven több annál, amit a legtöbb esetben ki tudunk használni az utakon, mindenesetre nagyon megnyugtató. A sportautókkal is tartja a lépést az Explorer, ha gyorsulásról van szó, hiszen 6 másodperc alatt sprintel nulláról százra, de a futóművét inkább kényelmesre hangolták, ezért a hosszú utakra a legjobb.

A hibrid rendszert különböző üzemmódokban használhatjuk, így tartalékolhatjuk a töltöttséget, és a benzinmotorról is tölthetjük az akkumulátort. A vezetéshez is többféle üzemmód áll rendelkezésre, például sárba, homokra és hóra való beállítást is választhatunk, amit a 20 centiméteres hasmagasságával ki is lehet használni.

Nem kell sokat gondolkodni az Explorer konfigurálásán, a Ford ugyanis leegyszerűsítette a rendelést azzal, hogy a felszereltség már alapáron tartalmaz mindent, ami a típushoz csak elérhető, a távolságtartó és sávtartó rendszerektől a 14 hangszórós B&O hifin és 360 fokos kamerarendszeren át a bőrkárpitig és a panorámatetőig.

A rendelésnél csak azt kell eldöntenünk, hogy a sportosabb, fekete hűtőmaszkos ST-Line, vagy az elegánsabb, krómozott Platinum kivitelt választjuk. Az európai utakra visszatérő Explorer ára 26 millió forint felett kezdődik, ami soknak hangzik, de hasonló teljesítményű szabadidő-terepjárót ebben a méretben csak ennél jóval drágábban kaphatunk – olvasható a roadster.hu ismertetésében.

Cash/fotó: cars.com