Mozgáskorlátozottak, idősek használhatnák

 

Az „Embark” nevű tanulmány nyerte el a friss diplomás dizájnerek számára megrendezett legnagyobb brit megmérettetés, a 2021-es New Designers Versenye részeként odaítélt Ford Dizájn Díjat.

Az „Embark” alapötlete egy taxiszolgáltatás, ami egy külön erre fejlesztett alkalmazással és elektromos hajtású, önvezető autókból álló járműflottával működik. A felhasználók az alkalmazással intik le a taxit, majd az oldalajtó rámpáján keresztül szállnak be. A fedélzeti WiFi segítségével csatlakozhatnak az internetre, és utazás közben akár zenét is hallgathatnak. A jármű más önvezető autókkal is kapcsolatban áll, hogy megtalálja a lehető leghatékonyabb útvonalat és a szabad parkolóhelyeket. A fizetés kilométer-alapú tarifával vagy havi előfizetéssel egyaránt megoldható.

A mozgásukban korlátozott emberek számára nehézséget okozhat az autózás vagy a tömegközlekedés. Az Egyesült Királyságban a mozgáskorlátozottak minden évben 26 százalékkal kevesebbet utaznak, mint a többi felnőtt. Éppen ezért Calum Gambrill, a londoni Ravensbourne Egyetem ipari formatervező hallgatója kidolgozott egy megoldást, ami megfizethetőbb városi taxiszolgáltatást nyújthatna a mozgásukban korlátozott és idős emberek számára.

A Ford versenyét olyan formatervező tanulók számára hirdették meg, akik emberközpontú megközelítéssel állítanak össze önvezető autókoncepciókat, különös figyelmet fordítva az utastérre, a belső világításra, a kényelmes ki- és beszállásra, valamint a fedélzeti szórakoztató rendszerekre.

A nyertes tanulmányért Gambrill jutalma 1000 font (kb. 410.000 forint) a tervezői karrierje támogatásához, illetve két hónapon át tartó mentorálás a D-Ford formatervezőitől.

„Mindig azok a koncepciók a legértékesebbek, amelyek a kielégítetlen emberi igények ismeretéből fakadnak. Éppen ezért egy olyan tanulmány, ami egy, a tömegközlekedést nehezen használó csoportra összpontosít, pontosan azt az emberközpontú tervezési módszert és értékrendet képviseli, ami a Fordot jellemzi” – nyilatkozta Fields-Smith.

Gambrill mellett díjat kapott még Olivia Goldsmith is utastér-tanulmányáért, amelyben az interaktív műszerfal mellé hangulatvilágítást és a sötétben derengő üléseket álmodott meg, illetve Lili Chen, akinek buborék-ülése minden emberi testhez hozzáidomul, csökkentve a kifáradást és javítva a komfortérzetet. Voltak további izgalmas pályaművek is etikus és újrahasznosított anyagokból felépített utasterekről, a mentális egészséget és a jó közérzetet javító kabinokról, és interaktív belterekről, amelyek vidám, játékos atmoszférát teremtenek – olvasható a sajtóanyagban.

Cash/fotó: Ford Magyarország