XXI. századi közösségi közlekedés

 

 

Tény, hogy a repülő taxik fejlődése időről-időre felkelti a média érdeklődését, beszámolnak minden érdemleges állomásról. A legígéretesebb fejlesztők 5-7 személy szállításában gondolkodnak, miközben már a tervasztalon létezik a légibusz, ami 40 főt képes utaztatni.

Braeden Kelekona New Yorkban jelentett be egy merőben új koncepciót, miszerint elkészítették saját légibuszuk tervét. Az elképzelt közlekedési eszköz egy olyan elektromos helyből fel- és leszálló légi jármű, amelynek működési elve nagyjából megegyezik a terület úttörőinek az elképzeléseivel. Csakhogy amíg a légitaxiban legfeljebb hét ember fér el, a Kolokona eVTOL-ja egyszerre akár 40 embert vagy közel féltonnányi rakományt is tudna szállítani.

Terveik alapján a légibusz alig egy óra alatt tenné meg a Los Angeles és San Francisco közötti, 531 kilométeres távolságot, ami hagyományos busszal jó 5-6 órás út. Nagyjából ugyanennyi időbe telne elrepüli New Yorkból Washingtonba vagy Londonból Párizsba is. Kelekona nem jelzi a légibusz hatótávolságát, de a felsoroltak alapján feltételezhető, hogy 500-600 kilométeres távolsággal számolnak.

Nem a megszokott módon álltak már a tervezéshez sem: ahogy a cég alapítója fogalmaz, gyakorlatilag egy „repülő akkumulátort” terveztek, vagyis a tervezés első fázisában azt döntötték el, hogy milyen akkumulátorra lenne szükség ahhoz, hogy a terv megvalósulhasson, és eköré építették fel a gép többi részét. A légibusz akkumulátorát a jármű alján helyezték el, és kerekeken könnyen kigördíthető, így az utak között az akkumulátorcsomagot le lehet cserélni, vagyis az utasoknak nem kell megvárniuk, amíg a légibuszt újratöltik.

Kelekona terveiről még annyit lehet tudni: a járművet pilóta vezetné, vagyis –sok hasonló koncepciótól eltérően – nem önvezető technológiában gondolkodnak, ugyanakkor a légibusz sztereó kamerákkal és radarral pásztázná a környezetét, így akár 160 kilométeres távolságból is képes figyelmeztetni bármilyen veszélyre, legyen az egy másik repülő, madárraj vagy időjárási anomália. A gépet összesen nyolc rotor fogja hajtani, amelyek a tervező szerint megfelelnek majd mind az FAA, mind az EASA és más szabályozó szervek előírásainak.

 

A Kelekona szerint egy ilyen gépet igen széles körben lehetne használni, az utasok szállítása mellett alkalmas lenne légi mentésre, szabványos konténerek szállítására, valamint katonai felhasználásra is. A cég tervei szerint az első teherszállító gépek 2022-ben már a magasba is emelkednének, az utasokat pedig 2024-től szállítanának. Az első légibuszok Manhattan és a Long Islanden található Hampton-vidék között fognak közlekedni, és a hírek szerint 85 dollárért, vagyis nagyjából 24 ezer forintért lehet majd rájuk jegyet váltani – derül ki a beszámolóból.

Cash/fotó: New Atlas