Vannak még vakfoltok az EV világában

 

Hol vagyunk már attól, amikor az autónk csomagtartójának elengedhetetlen tartozéka volt az egészségügyi csomag, a pótizzó és a gyakorlottabbaknak a vonókötél. A vöröskeresztes ládikánkkal soha nem láttunk el senkit, egy korszerű autóban a kiégett fényszórót sem tudjuk megjavítani, csak szervizben. Ha lerobbantunk, vonókötél elő, és már húztuk is a másikat. Még lehetne sorolni a példákat, amelyek az EV világában ismeretlenek.

Bár az elektromos autók egyre nagyobb teret hódítanak, mégis számos olyan kérdés merül fel a használatukkal kapcsolatban, amelyek nemcsak a hétköznapi felhasználók, de adott esetben a bajba jutott autós segítségére siető szakemberek számára sem egyértelműek. A szabványok területe fontos, például a „hagyományos”, manuális sebességváltóval szerelt autókban kivétel nélkül megtalálható a tengelykapcsoló pedál. Ugyanez érvényes az automataváltós járművekre is, ahol a semleges (neutral) fokozat lehetőséget biztosít arra, hogy üresbe tegyük az autót. Ugyanakkor az EV-k vontatása rámutatott, hogy a gyártóknak ezen a területen is szükségük van egy egységes szabványok alapján kialakított megoldásra – hívja fel a figyelmet az alapjarat.hu összeállítása.

A legnagyobb problémát az jelenti, hogy ha egy elektromos autó meghibásodik, nincs szabványosított előírás az adott jármű vontatásával kapcsolatban. Így ez némi problémát okozhat, amikor a műszaki hibás EV elszállításáról van szó.

Greg Carter, az AA brit autómentő szolgálat műszaki szakembere szerint nem jelent problémát, ha egy lerobbant elektromos autót egy tehergépkocsi platójára kell felvontatni, viszont az autópályákon balesetet szenvedő elektromos autók különféle veszélyeket jelentenek. Általánosan elfogadott tény, hogy ha a kerekek gurulnak, akkor semmi akadálya, hogy az adott EV-t sétatempóban, rövidebb távon biztonságos helyre vontassuk.

Mindez természetesen a gyártótól is függ. Lássuk, mit ír a Tesla Model 3 felhasználói kézikönyve, hogy működik a vontatási mód (Tow Mode) a kaliforniai cég legnépszerűbb termékében, amelyet hivatalosan szállítási módnak (Transport Mode) neveznek.

A Tesla Model 3 vontatással kapcsolatos instrukciói között az szerepel, hogy az autó csak akkor vontatható, ha a kerekek legfeljebb 5 kilométer/órás sebességgel forognak, és a kocsit nem vontatják messzebbre 10 méternél. Az amerikai gyártó kifejezetten tiltja például azt a vontatási módot, amikor az első kerekeket felemelve, az autó a hátsó kerekein gurul. Arra vonatkozóan nem adnak útmutatást, hogy fordítva, vagyis a hátsó kerekeket felemelve lehet-e vontatni, miközben az első kerekek továbbra is érintkeznek az aszfalttal.

Ezzel szemben a Model S útmutatójában már szerepel ennek a vontatási megoldásnak az ábrázolása is, amely mellett egy tüzet ábrázoló ikon is megjelenik, jelezve, hogy mi történhet, ha az autót így vontatják.

Pillantsunk most bele a Porsche Taycan kézikönyvébe is. A stuttgartiak villanyautójában mindkét tengelyen szinkronmotorok dolgoznak, és a cég felhívja rá a figyelmet, hogy az autó csak platós tréleren szállítható. Ha a Taycan kerekei érintkeznek az aszfalttal, a vontatás még nagyon alacsony sebesség mellett sem engedélyezett. Amennyiben a Taycan megáll, akkor a kézikönyv iránymutatása alapján ki kell ékelni a kerekeket, hogy egyik se legyen képes forogni.

„Az elektromos autók hajtásláncában folyamatos kapcsolat van a motor és a kerekek között, így bármilyen mentési művelet kizárólag a meghajtott kerekek megemelésével végezhető el. Bizonyos esetekben ez mind a négy kereket érinti. Ez azért jelent problémát, mert az első vagy a hátsó kerekek, illetve adott esetben az egész autó felemeléséhez speciális eszközök szükségesek, ez a művelet pedig időigényesebb, mint egy egyszerű vontatás, amikor a vontatott jármű mind a négy kereke érintkezik az aszfalttal. Ilyen szempontból nehezebb az EV-k mentése” – fejtette ki Carter.

„Az elektromos járműveket alapvetően platón kell szállítani, és soha nem szabad a hagyományos módon vontatni őket úgy, hogy mind a négy kereke az úton van. Ugyanis ilyenkor elkezdenek energiát visszatermelni az akkumulátorba. Ezen kívül az is nehézséget jelenthet, hogy az EV-t „semleges” állásba kapcsoljuk, ha az akkumulátor teljesen lemerült. Ebben az esetben különleges módszerek szükségeltetnek, hogy a járművet sérülés nélkül trélerre lehessen helyezni” – mondta Carter.

A Porsche Taycanban felhasználói kézikönyvből kiderül, nincs lehetőség az autó vontatására.

Carter azt is kifejtette, hogy az AA folyamatosan kapcsolatban áll a gyártókkal, és egy általánosan elfogadott, szabványosított mentési metódus kialakításán dolgoznak az elektromos járművek számára.

„Minden gyártó számára pozitív hatása lenne, ha bevezetnének egy szabványosított eljárást azon elektromos autókkal kapcsolatos egyedi kihívások kezelésére, amelyekkel a technikusok és a szakemberek szembe kerülnek a munkájuk során” – mondta Carter.

Cash/fotó: alapjarat.hu