Extrém időjárási viszonyok közt tesztelve
Befejezte az Egyesült Államok légiereje (USAF) az új generációs Sikorsky HH-60W Jolly Green II kutató-mentő helikopter tesztjeit. A prototípust hamarosan üzemelésre alkalmas és szolgálatba állhat.
Az UH-60 Black Hawk legújabb csúcsváltozatán alapuló gépet 2019-ben kezdte el az USAF tesztelni, a gyártó szakembereivel közösen.
Ezalatt 1100 óránál is többet repültek vele, minden rendszert és fegyverzetet teszteltek extrém körülmények között, laboratóriumban is.
Az USAF viszont a külön erre a célra kialakított, 5100 négyzetméteres hangárjában mínusz 51 és plusz 49 fok közötti hőmérsékletnek kitéve, illetve minden lehetséges időjárási jelenséget szimulálva teszteli.
A légierő közlése szerint a tapasztalatok alapján kisebb módosításokkal operatív használatra alkalmassá alakítják a prototípus-példányt, és átkerül a légierő kutató-mentő egységeihez, ahol már azon alakulatok mondhatnak róla véleményt, amelyek élesben is használni fogják.
A program összértéke 7,1 milliárd dollár, ütemterve pedig szoros, mert a HH-60G Pawe Hawk kutató-mentő helikopterek már évek óta képtelenek hozni az elvárt paramétereket, és túl is lépték tervezett élettartamukat.
Az új generációs harctéri kutató-mentő típussal a tervek szerint mind a 113 darab HH-60G Pawe Hawkot leváltják. Eddig a tesztpéldányokkal együtt az USAF 22 példányt rendelt meg, egymilliárd dollárnál is nagyobb értékben. A HH-60W Jolly Green II nevét a 1967 és 1995 között harctéri kutató-mentő missziókat Vietnamtól egészen Szomáliáig teljesítő, Sikorsky HH-3E Jolly Green után kapta – írja a Flightglobal.
Cash/fotó:US Air Force