A szocializmus ikonjai
Az utolsó Trabant és Wartburg 1991 áprilisában gördült le a gyártósorokról, ami egyben azt is jelenti, hogy a legfiatalabb ilyen márkájú autók is legalább harmincévesek már. Ez Németországban az a kor, ami fölött egy autó oldtimer minősítést kaphat, ám ez nem jár alanyi jogon egy ilyen idős járműnek.
Magyarországon is jól ismeri szinte mindenki az egykori Kelet-Németország leghíresebb járműveit, azok is, akik a német egyesülés után születtek. A Trabantok, Wartburgok, de még a Barkas-ok és az IFA teherautók is sokáig meghatározó járművei voltak a magyar utaknak. Ezek az autók még ma sem koptak ki teljesen Magyarországról, ahogyan természetesen Németországban is lehet velük találkozni.
Sőt, Németországban 2015 óta növekszik is a forgalomban lévő Trabantok és Wartburgok száma. Ez nyilvánvalóan nem a napi használatban lévő autók miatt alakul így, hanem egyre többen újítanak fel, restaurálnak ilyen járgányokat, majd kérik ezek oldtimer minősítését. Mostanra már mindegyik Trabant és Wartburg megkaphatja ezt a titulust akár Németországban, akár hazánkban. A kor persze nem elég ehhez, a járműnek gyári jellemzőkkel kell rendelkeznie, és megfelelő műszaki állapotnak is kell örvendenie.
Németországban folyamatosan növekszik a jó karban lévő Trabantok és Wartburgok ára, sőt, német szakértők szerint egy jobb Wartburg már igazi kincsnek számít. Magyarországon sem jellemző már az, ami a 2000-es években még gyakran előfordult, hogy pár tízezer forintért lehetett kapni üzemképes Trabantot. Sőt, a muzeális értékkel bíró, felújított példányok már bőven milliós értéket képviselnek.
Németországban még mindig több Trabant rója az utakat, mint Tesla elektromos autó a duisburg-esseni egyetem CAR autóipari kutatóintézetének a kimutatása alapján.
Németországban is hasonló árakkal találkozunk: egy Trabant ára átlagosan tízezer euró körül mozog, míg egy oldtimer 311-es Wartburg akár 50 ezer eurót is megérhet. Ugyanakkor az 1991-es, utolsószériás darabok – főleg normál állapotában –, mindkét márka esetében csak pár ezer eurót érnek meg – írja az Automobilwoche.
Németországban 2015 óta jelentősen nőtt a kelet-német autók száma. 2015-ben 7244 Wartburg és 32.832 Trabant volt a német utakon, ez a szám 2020-ban már 8361 és 38.137. Többségük az egykori Kelet-Németország területén található.
Magyarországon a MABISZ adatai szerint 2019-ben valamivel több, mint tízezer Trabant volt forgalomban, míg a Wartburgok száma elérte az ötezret. A különböző hirdetéseket böngészve megfigyelhető, hogy ugyan még mindig sok a fillérekért (50-100 ezer forintért) kapható, szinte roncs Trabant, addig már a több millió forintba került Trabant és Wartburg sem ritka – olvasható az autopro.hu összeállításában.
Mint ismert, a Trabantok Zwickauban, a Wartburgok Eisenachban készültek. Ezeket a gyárakat a német egyesülés után bezárták, ám Zwickauban a Volkswagen Csoport, Eisenachban pedig az Opel telepedett meg, de az egykori Kelet-Németországban épül a Tesla gyára is, és a BMW is üzemeltet ezen a területen gyárat – derül ki a visszaemlékezésből.
Cash/fotó: Google