69 autót, 452 millió forintnyi lopott árut foglaltak le

 

 Szinte nincs olyan hét, hogy egy vagy két hír ne jelenne meg arról, hogy Csanádpalotán vagy Nagylakon a zsaruk lefoglaltak egy körözött autót. De leegyszerűsítve, mindent megpróbálnak átvinni a határon, ami mozdítható a filléres áruktól a több tízmilliósig – olvasható a Zsaru Magazin riportjában.

A nagylaki közúti és a csanádpalotai autópálya-határátkelőt tavaly 6 millió, míg 2019-ben 9 millió személy lépte át. Hogy a statisztikáknál maradjunk, tavaly 69 körözött gépjárművet, illetve egyéb lopott tárgyakat foglaltak le összesen 452 millió forint értékben, míg 2019-ben ez az összeg 600 millió forintot tett ki. További érdekes adat: annak ellenére, hogy a személyforgalom tavaly visszaesett, a Schengeni Információs Rendszerben (SIS) nőttek a találatok, több mint 6 ezret jegyeztek fel.

Ahogy Bodor Attila alezredestől, a  vezetőjétől megtudtuk, a gépkocsikon kívül is szinte mindent lopnak, majd próbálnak átjuttatni a határon. Az úgynevezett utazó bűnözők kiemelésére hatékony szűrőt alkalmaznak, hogy megtalálják az ellopott javakat. A határrendészek rendszeresen fognak lopott csónakmotorokat is. Ez utóbbinál sokszor még észre sem veszi a tulajdonos, hogy elvitték a csónakjáról a motort, mire Csanádpalotánál vagy Nagylaknál lebuknak a tolvajok. Ezeket zárt kisteherautókba rejtve próbálják átvinni a határon. Ilyenkor a külső nyomok alapján válhat gyanússá a lopott motor, mivel olyan sérülések lehetnek rajta, amiket egy tulajdonos vagy kereskedő nem okozna.

– Azt tudni kell, hogy nemcsak lopott autókat tartunk vissza, hanem kölcsönzött autókat is, melyeknek még nem járt le ugyan a bérleti szerződése, de a schengeni határt nem hagyhatnák el – magyarázza Bodor Attila. – Előfordult, hogy egy lopott úthengert próbáltak kivinni az országból. Ilyenkor a SIS van segítségünkre. Ebben szerepelt például a körözött úthenger is.

A SIS esetében aránylag egyszerű a rendőrök feladata olyankor, ha szerepel a rendszerben a lopott gépjármű vagy tárgy. Ha viszont például egy gépjárműnek meghamisították az egyedi azonosító jeleit, már nehezebb dolguk van a zsaruknak. Ilyenkor fontos, hogy a határrendészek képzettek legyenek, tudják, hogy hol kell még keresni azonosító jeleket.

Olyan is elő szokott fordulni – ahogy a csónakmotoroknál –, hogy a tulajdonos még nem is vette észre, hogy ellopták az autóját, amikor már kilépésre jelentkeznek vele a határon.

– Pár évvel ezelőtt történt egy nem szokásos eset, amikor informatikai eszközöket szállítottak egy kisteherautóban nem épp ideális körülmények között. Elég rövid idő alatt sikerült kinyomoznunk, hogy honnan is lopták el a több tízmillió forint értékű laptopot, mobiltelefont és egyéb híradástechnikai cikket. Gyakorlatilag még tartott a helyszínelés a szlovéniai Ljubljanában az üzletben, melyet éjszaka törtek fel. Még nem is tudták, hogy mi hiányzik az áruházból, amikor mi már meg is fogtuk az elkövetőket – meséli büszkén a kirendeltségvezető.

De próbálkoznak emberek hamis okmányokkal is átjutni a másik országba. Így a határrendészeknek ezeket a papírokat is kell ismerniük, még a legkisebb, legtávolabbi ország okmányainál is fel kell figyelniük arra, ha hamis.

– Bevált módszer, hogy megpróbálnak olyan okmányokkal átlépni a határon, amik nem közismertek – emeli ki az alezredes. – Abban bíznak, hogy a rend­őr esetleg nem ismeri fel, hogy hamisított az okmány. Jellemző, hogy miniállamok forgalmi engedélyét próbálják meghamisítani. A legextrémebb hamis papír egy Seychelle-szigeteki okmány volt, egy Magyarországról ellopott járműhöz hamisították. Azt gondolták a bűnözők, hogy egy Sey­chelle-szigeteki forgalmi engedéllyel simán átmennek a határon. Nem jött össze nekik.

Mátyási György/fotó: Marosfalvi Péter