Sanghajban tartotta mérföldkőnek tekinthető világpremierjét a világ vezető környezetbarát és egyben legnagyobb autógyártója, a Toyota. Globális premier keretében engedett bepillantást vadonatúj akkumulátoros elektromos hajtású modellcsaládjába.

A újonnan leleplezett Toyota bZ4X tanulmány nevében szereplő bZ a „beyond Zero” rövidítése, hűen tükrözve a Toyota törekvését a karbonsemlegességre, a 4X pedig a négykerékhajtásra utal. A hamarosan sorozatgyártott változatban is bemutatkozó autó a Toyota vadonatúj, elektromos hajtáshoz tervezett és optimalizált e-TNGA padlólemezre épül, a formatervezők pedig ki is aknázták az e-TNGA által kínált lehetőségeket, megalkotva a „dinamikus és praktikus” külső dizájnt, miközben a vezetőnek tágas panorámát biztosító utastér hasonló méretű, mint egy nagy luxuslimuzin kabinja. Az bZ4X tanulmányban mutatkozik be a Toyota fejlett steer-by-wire kormányűve és új napenergiás töltőrendszere. A fejlesztésben a Subaru Corporation is részt vett, így a Toyota és a Subaru gazdag off-road örökségére és tapasztalatára építve az autó kiváló összkerékhajtási képességet kínál.

A tanulmányautó sorozatgyártású változatának értékesítése várhatóan 2022 közepén kezdődik majd. A Toyota bZ4X Concept olyan jármű, ami többet nyújt az egyszerű közlekedésnél, hiszen emellett kényelmes és hálózatba kapcsolt teret kínál, ahol utazás közben az emberek kellemesen tölthetik az időt egymás társaságában.

A Toyota bZ4X Concept külső megjelenése hűen tükrözi azt az elvárást, hogy az emberek olyan elektromos autóra vágynak, amelynek vezetési élményét semmiféle kompromisszum nem csorbítja. A karosszéria formavilágában egyesül a dinamizmus és a praktikum: az SUV magas vezetői üléspozíciót kínál, mégis stabil kiállást sugall. A lemezek már-már érzéki domborulataihoz precizitás és high-tech stílus társul. Az autó orr-részéről (vagyis arról a pontról, ami minden járművet első pillantásra beazonosít) hiányzik a megszokott hűtőrács. Helyette szenzorok, világítótestek és légterelő elemek kaptak itt helyet, jellegzetes „pörölyfej” elrendezésben, ami egészen újszerű megjelenést eredményez.

A Toyota bZ4X Concept a kifejezetten elektromos autókhoz tervezett, vadonatúj e-TNGA padlólemezre épül. A hosszú tengelytávolságnak és a rövid túlnyúlásoknak köszönhetően az utastér kifejezetten tágas és nyitott; a hátsó lábtér például akkora, mint egy nagy, D-szegmensű autóban. A kabin első részét egy „vezetési modul” köré tervezték, ami olyan érzetet kelt a sofőrben, mintha közvetlen kapcsolatban állna az úttal és a legfontosabb információkkal. Az alacsonyan elhelyezett műszeregység tágas panorámát biztosít, és tovább javítja a térérzetet. A kezelőszerveket a középkonzol köré csoportosították, ahol könnyű elérni és használni őket. A digitális műszeregység a kormánykerék fölött kapott helyet, hogy leolvasásához a vezetőnek a lehető legkevésbé kelljen elfordítania tekintetét az útról.

A fejlesztési munkában fontos előnyt jelentett, hogy a Toyota több mint 20 éve vezető szerepet játszik a járművek villamosításában, és hogy a vállalat már számtalanszor bizonyította autónak minőségét, tartósságát és megbízhatóságát. Mindez hozzájárult ahhoz, hogy az elektromos hajtáslánc (elektromotor, vezérlőegység és akkumulátor-vezérlés) kategóriaelső hatékonysággal működjön, és rendkívül versenyképes hatótávolságot biztosítson. Az autó környezettudatos jellegét tovább erősíti a beépített napelemes töltőrendszer, ami további értékes kilométereket jelent. Öntöltő hibrid elektromos és plug-in hibrid elektromos autóinak akkumulátor-technológiája fejlesztésekor a Toyota értékes tudásra tett szert, így a Toyota bZ4X Concepthez a mérnökök nagyobb és erősebb akkumulátort tervezhettek, ami megbízhatóbban működik és hosszabban tartó teljesítmény-leadást kínál, így a jármű hatótávolsága még a hideg éghajlatú országokban is jól kiaknázható.

Az első és hátsó tengelyen egy-egy elektromotorral működő összkerékhajtás a Toyota és a Subaru szakemberinek közös munkájával készült. A két márka nagy hagyományokkal és elmélyült ismeretekkel bír ezen a téren, és tudásukat egyesítve a mérnökök olyan hajtási rendszert terveztek, ami kivételesnek számít a szegmensben. A Toyota bZ4X Concept lenyűgöző off-road képességeket kínál, az országúton pedig extra biztonságot és nyugalmat nyújt vezetőjének.

A Toyota bZ4X Conceptben a kormánykardán és a vezetékes vezérlésű (steer-by-wire) kormányrendszer sorozatgyártásra szánt autóban világon először bemutatkozó kombinációja működik. Ez a technológia jobb irányíthatóságot biztosít, kizárva az egyenetlen útfelületről érkező, vagy a fékezés közben keletkező rezgéseket, precízebb kormányreakciókat és jobb kormányérzetet adva. A steer-by-wire  technológiának köszönhetően a tervezők túlléphettek a szokványos, kör alakú kormánykeréken is, és helyette egyedibb megoldást alkalmazhattak. Így a vezetőnek kanyarodás közben nem kell a kerék körül mozgatnia a kezét, ami még élvezetesebbé teszi az autózást.

Forrás: Toyota CE