Ingyen parkolásért bónusz kerékbilincs

A világjárvány egyetlen pozitív hozadékának lehetett betudni – már ha lehet ilyet kijelenteni – az ingyenes parkolást, ami – mint később kiderült – többet vitt, mint hozott. Jelenleg ott tartunk, hogy újra megjelentek a korábban feledésbe merült kerékbilincsek és 88 százalékkal több bírságot rónak ki a közterület-felügyelők, mint két évvel ezelőtt.

A kép illusztráció

A pandémia megjelenését követően szinte napokon belül jött a hír: nem kell fizetnie az autósoknak a parkolásét. Elsőre nagy lélegzet, ez igen, végre valami jó. Aztán kiderült, boldog-boldogtalan autóba ült és napszakokra ott „felejtette” a parkolóban járművét, ha már úgy sem kell érte fizetni. No, ez oda vezetett, hogy az állandó lakóhellyel rendelkezők sem találtak parkolót. A keresés akár 15-30 percet is igénybe vett és kész közlekedési káosz alakult ki.

Az önkormányzatoknál ez több százmilliós bevételkiesést okoz éves szinten, vannak, akiknél ez a milliárdos nagyságrendet is meghaladja. Egyre aktivizálódtak a közterület-felügyelők, bírság, tasak egymás hátán. Visszatértek a korábban feledésbe merült kerékbilincsek a fővárosban. Elsőre azt gondolná az ember, az önkormányzatok pótolják, vagy legalább kiegészítik a bevételkiesést. Egy félreértést oszlassunk el: a bírságokból befolyó összeg a Magyar Államkincstárhoz folyik be. Az önkormányzatok egyetlen petákot sem látnak belőle! A kerékbilincs leszerelési költsége 11 500 forint, ami nem számít bírságnak, így ez a költség, az eljáró, számlát kibocsájtó hatóságot illeti meg, akárcsak a mintegy 20 ezer forintos elszállítási vagy az 1 200 forintos napi tárolási díj. A büntetés még csak ezután következik.

A kép illusztráció

A Vezess.hu portál megkereste a Fővárosi Rendészeti Igazgatóságot (FÖRI) és néhány kérdés mellett kikérte a bírságolásra vonatkozó adatokat.  A hatóság válaszából kiderült, az ingyenes parkolás bevezetését követően megnövekedett a szabálytalanul megálló vagy várakozó járművek száma. Azt is kevesen tartják nyilván, összesen több mint 85 különféle szabálysértés vagy szabályszegés esetén intézkedhetnek a közterület-felügyelők.

Miközben 2018-ról 2019-re valamelyest csökkent például a helyszíni bírságok száma, a rá következő 2020-as évben meglehetősen látványos az ugrás ennél is, az un. thb.-nál (távolléti helyszíni bírság) is. A helyszíni bírságok száma 75 százalékkal növekedett, a távollétieké ennél is nagyobb mértékben, 92 százalékkal, ami összességében plusz 88 százalékos változás. Ebből egyértelműen következik a beszedett bírságösszegek megugrása. 2019-ben 7129 helyszíni bírságot szabtak ki, ebből 5651 volt thb. Tavaly ez a mutató majd duplájára nőtt. Az összes helyszíni bírságok száma 13 462 volt, amiből a thb. 10 874 esetet tett ki.

A kép illusztráció

A világjárványt megelőzően az éves közterület-felügyelet által kiszabott bírságból 145 millió 770 ezer forint gyarapította a kincstárat, tavaly már 259 millió 963 ezer.

A kerékbilincs sosem tartozott a gépjárművezetők kedvencei közé. Éppen ezért tűnt örömteli változásnak, hogy egyre inkább kikoptak a köztudatból. 2019-ben egyetlen darabot sem helyeztek fel a felügyelők, mígnem 2020-ban 259 esetet regisztráltak.

A tilosban parkoló gépjárműveket elszállító kocsi, közismert nevén „lopósautó”, kevésbé aktivizálta magát, de a forgalom is kisebb volt. Míg 2019-ben 2372 alkalommal vetették be, addig tavaly 1769 fuvarja volt.

Ahogy annak idején katonaságnál a parancsnokom mondta: „felelősek vagyunk mindazért, amit megtettünk, avagy megtenni elmulasztottunk!” Az analógiánál maradva: „mi, autósok, fizetünk mindenért, mint a katonatiszt!”

k.z.t./fotó: Fcebook