Vezető- és utasbarát szolgáltatásokban bővelkedik

 Ausztriában a héten bemutatkozott az Ioniq5, amely a Hyundai nagyon várt 2021-es újdonsága, az első e-GMP  (electric Global Modular Platform) padlólemezre épülő, azaz az alapoktól villanyautónak tervezett modellje, és egyben az Ioniq almárka első autója is. A gépjárművet paraméterei és szolgáltatásai is alkalmassá tehetik taxinak, kérdés, mennyibe fog kerülni?

Most, hogy Európában is elérhető távolságba került a Hyundai üdvöskéje, lássuk, milyen paraméterekkel rendelkezik:

Az Ioniq 5 méretei egy D-szegmensbe illeszkedő CUV modellnek felelnek meg. Az autó hosszúsága 4625 mm, szélessége 1890 mm, magassága pedig 1605 mm. A szokásos helyen, azaz a hátul lévő csomagtartó 531 literes. A hátsó ülések, 6:4 arányban dönthetők is, így 2 személyes konfigurációban maximum 1600 literesre növelhető a csomagtér. Az autó orrába kisebb, 57 literes (összkerekesnél 24l) csomagtér került, amely praktikus a kötelező tartozékok, töltőkábelek elkülönített tárolásához. Amennyiben még ez sem lenne elég, az autó vonóhoroggal is felszerelhető, amellyel maximum 1600 kg tömegű utánfutó vontatható.

 

Az új Ioniq 5 kétféle akkumulátor-kapacitással (58 kWh és 72,6 kWh), valamint kétféle hajtásrendszerrel lesz megvásárolható. Az egymotoros változat a hátsó kereket hajtja, az összkerekes verzió pedig két villanymotort tartalmaz. Mindkét változat végsebessége 185 km/h.

A csúcsváltozat teljesítménye a nagyobb akkuval 225 kW, forgatónyomatéka 605 Nm, a 0-100 km/h sprint ideje csupán 5,2 másodperc. A hátsó kerék hajtású változat hatótávolsága a nagyobb, 72,6 kWh-s akkuval 470-480 km a WLTP mérési ciklus szerint. A kisebb, 58 kWh-s akkuval az összkerekes változat teljesítménye 171 kW, a nyomaték változatlanul 605 Nm, a 100-ra gyorsulása 6,1 másodpercre növekszik. A hátsó kerekes, nagy akkus verzió 160 kW teljesítménnyel és 350 Nm forgatónyomatékkal rendelkezik, 7,4 másodperc alatt gyorsul 100-ra. A kisebb akkus hátul hajtó Ioniq 5 teljesítménye 125 kW, nyomatéka szintén 350 Nm. Ez a modell 8,5 másodperc alatt éri el a 100-as tempót.

Németországban a kisebb (58 kWh) akkumulátorral szerelt, hátsókerék-hajtású változat induló ára 41.900 euró lesz. A forgalmazás a kiválasztott piacokon egy „Project 45” névre keresztelt, jól felszerelt, nagy akkus, összkerekes változattal indul, melynek német ára 59.550 euró.

Bár a magyar forgalmi adó lényegesen magasabb, mint a német, mégis úgy gondoljuk, hogy van remény arra, hogy az alapmodell Magyarországon ne kerüljön többe 15 millió forintnál, így – az állami támogatás változatlan formában történő újraindulása esetén – a magyar taxisok kedvenc autója lehet az Ioniq5, melynek tágas utas-, és csomagterét az utasaik is bizonyára megkedvelik majd.

Ausztriában nyáron átvehető autó a legerősebb 225 kW (306 Le) teljesítményű kétmotoros, négykerék-meghajtású változat lesz. Ez a változat a nagyobb hatótáv érdekében 19″ méretű kerekekkel érkezik. Az első vásárlók 9 külső, és kétféle belső színből választhatnak.

A hatékony fűtés érdekében hőszivattyús rendszert is tartalmaz az autó, az eleve nagyon tágas belső térérzetét panoráma napfénytető javítja, amelybe 205 W teljesítményre képes napelemet is integráltak. A gyártó ígérete szerint ezzel átlagosan napi 5,5 km extra hatótávot nyerhetünk.

Nem marad ki az osztrák csomagból a max. 3,6 kW teljesítményre alkalmas V2L képesség, azaz külső elektromos berendezéseket is üzemeltethetünk az autó hátsó ülései alatt található konnektorról, vagy – akár kikapcsolt állapotban – a Type 2 töltőnyíláshoz csatlakoztatható adapterről, és a fontos információkat a szélvédőre vetítő HUD is a csomag része.

Az autó maximális AC töltési teljesítményéről egyelőre nem nincs információ, de az alapcsomagban található egy 7,5 méter hosszú 3 x 32A-re méretezett Type 2 töltőkábel, ami arra utal, hogy az autó háromfázisú töltést tud fogadni, azaz legalább 11 kW teljesítményre lehet számítani. Állítólag 5 perc gyorstöltéssel 100 kilométernyi plusz hatótávolság letölthető.

A biztonságot fokozza a LED fényszóró, melynek távolsági fénye is LED technikát alkalmaz, és a hátsó világítás, valamint a nappali menetfény is LED. A tolatókamerához első-hátsó tolatóradar és parkolássegéd is jár. A 360 fokos kamera is segíti a környező akadályok észlelését. A felszereltség-listán elektromosan behajtható, fűthető, beállítható külső visszapillantó tükrök is szerepelnek, a külső tükröket helyettesítő kamerarendszer nem lesz az osztrák First Edition csomag része. A vezetés biztonságát adaptív tempomat mellett számos asszisztens (vészfék, sávkövető és sávelhagyásra figyelmeztető, sebességhatároló, városi utcákon a kanyarodást-segítő, holttér figyelő) támogatja.

Az utasok kényelmét kétzónás légkondicionáló, komfort első ülések növelik. Ülésfűtés a hátul ülőknek is jár. A kulcs nélküli rendszer mellett Bluelink távvezérlő mobil alkalmazás is megkönnyíti az autó használatát.

Ausztriában a First Edition modell ára 57.590 euró a Misztikus Olivazöld színnel. Ha másik színt szeretnénk az 350, 650, illetve 990 euróval növeli az árat, a fekete helyett a kétféle szürke árnyalatú belső viszont nem feláras. Lízing esetén 14.400 euró kezdő befizetés mellett a havidíj 455 euró.

Alaposan szemügyre véve, valóban alkalmassá válhat az új Hyundai modell taxinak. Továbbra is az a kérdés, mennyiért kerülhet a piacra, milyen plusz kedvezményeket lehet érvényesíteni nem csupán az állami támogatás szintjén, hanem a forgalmazó kereskedői hálózatnál, importőrnél.

 

Cash/fotó: Hyundai