Változtatható külcsín, kivetítő ablak, segítő drón

Néhány évtizede, még évtizedeket kellett várni egy vonalas telefonra is, míg a ’90-es évek közepe óta, a mobiltelefonok a mindennapok részévé váltak, nem is beszélve napjaink okos kütyüjeiről. Az autonóm vagy önvezető technológia – az átlagember számára – a jövő, amit szinte elképzelhetetlennek tart, a bene rejlő csodákkal együtt. Ezekről a futurisztikus lehetőségekről szól a Forbes írása.

A napjainkban kapható és közlekedő hagyományos modellekhez képest az autonóm járművek több szempontból is újdonságnak számítanak. Elsősorban kevés olyan autó van, amelyek vezető nélkül, vagy minimális emberi segítséggel közlekednének.

A hagyományos autókhoz kapható extra felszerelések tárháza végtelennek tűnhet – a gyártók újabb és újabb lehetőségeket kínálnak a felhasználók számára. Például manapság népszerű kiegészítőnek számít a széleskörű infotainment rendszer, amely térhatású szórakoztató és zenei élményt nyújt a járműben, és online hozzáférést biztosít a legnépszerűbb videókhoz és podcastokhoz. Vagy gondoljunk csak a fűthető és hűthető ülésekre, amelyek szintén extra funkcióként szolgálhatnak autónkban. De egy feltuningolt motor is plusz élményt nyújthat az utasoknak.

A legdrágább kiegészítők már sokkal ritkábban fordulnak elő a járművekben és általában csak az úgynevezett csúcskategóriás vagy luxusautókban érhetők el.

Az autonóm járműveket a mesterséges intelligencia (MI) hajtja. Azok a modellek, amelyek már nem igényelnek emberi beavatkozást, a nemzetközi besorolás alapján az autonóm vezetés 4-5. szintjére sorolhatók. Az emberi segítséget igénylő, de már egyes funkciókat önállóan teljesítő modellek pedig az autonóm vezetés 2-3. szintjéhez tartoznak – a vezetési feladatok megosztása félig autonómnak minősül, és általában különféle automatizált kiegészítőket vesz igénye.

Az ötödik szint egyelőre még ismeretlen, ugyanis csak néhány információ lát napvilágot a fejlesztéseket és kísérleteket illetően. Ezzel szemben a negyedik szintű járműveket már a közúti forgalomban is tesztelik, különféle nem szokványos körülmények között. Mivel a félig autonóm autók emberi jelenlétet igényelnek, alkalmazásuk nem fog jelentősen különbözni a hagyományos járművek vezetésétől – ezért önmagában nem sok újdonságot lehet megismerni a modellekről ebben a témában. A 4. és az 5. szintű önvezető járművek esetében azonban a vezetési feladatban már nem vesz részt emberi vezető – így mindenki csak utas lesz az autóban.

Először is sokan úgy vélik, hogy az önvezető autókba a hagyományosan rögzített ülések helyett forgó üléseket helyeznek, ennek az elképzelésnek az adhat okot, hogy a sofőröknek már valóban nem szükséges az utat nézni, így a jármű belső tere is újragondolhatóvá válik. Az ennél is merészebb elképzelések szerint az üléseket az utasok akár ágyakká is átalakíthatják, kényelmük és kedvük szerint. Bármennyire futurisztikusnak tűnnek ezek az ötletek, ahogy a hagyományos autók, úgy az önvezető járművek esetében is újabb és újabb kísérleti jellegű kiegészítők jelennek meg.

Egy újabb merész elképzelés szerint akár az ablakok is eltűnhetnek a szóban forgó járművekből, hiszen már senkinek nem lesz szüksége azokra, a mesterséges intelligencia olyan érzékelőkészletre fog támaszkodni, amelyeket az autó karosszériájára szerelnek (például videokamerák, radarok, Lidar, ultrahangos egységek), így az ablakok nincsenek hatással a vezetési rendszer működésére.

Ennek ellenére a legtöbben igénylik az ablakokat és ellenzik, hogy megszüntessék azokat. Így a fejlesztők előálltak egy újabb ötlettel, amely köztes megoldást szolgál, úgynevezett speciális effektusok segítségével az utasok egy gombnyomással bármikor különféle rétegeket állíthatnának be az ablakokra, így nem lehetne kilátni azokon. A fejlesztők szerint, ha az utasok aludni szeretnének vagy egyszerűen csak nyugalomra vágynak, a speciális effektusoknak köszönhetően szinte bármit kivetíthetnek az ablakok helyén felbukkanó LED-képernyőkre, mintegy moziteremmé változtatva az autó belsejét.

Újabb futurisztikus szolgáltatásnak tűnhet az önvezető drón használata. Az elképzelés szerint az autonóm járműveket akár egy drónnal is fel lehetne szerelni. Mivel gyakran felejtünk magunkkal vinni fontos dolgokat – legyen szó pénztárcáról, iratokról, vagy akár a táskánkról –, visszafordulni azonban már nincs időnk, a drón segítségével nem kell megszakítani utunkat, hanem egyszerűen megadjuk a szükséges beállításokat, a drón pedig utánunk hozza a szükséges holminkat. De egy forgalmi torlódás esetén akár az étterembe is elmegy helyettünk a repülő gépezet – és akkor sincs gond, ha közben véletlenül elindulna a forgalom, ugyanis a drón a járművünk után hozza a rendelt csomagot.

 

A legtöbb autó külseje egyszínű, ami a jármű egész élettartama alatt valószínűleg változatlan is marad. Ezen szeretnének változtatni az autonóm járművek tervezői, akik a modell egészét elektronikus külsővel látnák el, így a jármű tulajdonosa bármikor, bárhol, és bármilyen színűre és mintázatúra megváltoztathatná autója kinézetét. Habár az ötlet kreatív, számos kérdést és problémakört von maga után, gondoljunk csak arra, hogy amíg ritkán fordulnak elő önvezető autók, addig a többség számára újdonságnak számítanak, a színes külső pedig ezáltal könnyen elvonhatja a hagyományos járműveket vezetők figyelmét. Emellett pedig felháborodást válthat ki, ha valamely tulajdonos olyan ábrát jelenít meg autóján, amely társadalmilag zavaró lehet.

Azért ezek a lehetőségek új dimenziót nyitnának a személyi szállításban: egy taxistársaság önálló kül- és bel csínt, dizájnt alakíthatna ki, nem is szólva az egyedi járművek, speciális szolgáltatásairól…

A negyedik szintű önvezető autók az Operational Design Domainsre (ODD) épülnek. Ez az iparági nyelvezet a vezetési környezetre és a körülményekre vonatkozik, amelyeket az önvezető autó intelligens vezetési rendszere biztonságosan képes kezelni. Például vannak modellek, amelyek nem képesek zord időjárási körülmények között közlekedni, de olyanok is akadnak, amelyek éjszaka nem tudnak biztonságosan üzemelni – mindezen körülményeket pedig a működési tartomány kiválasztása szabályozza, ráadásul modellspecifikusan. Így ha a jármű tulajdonosa, akkor is szeretné használni autóját, amikor azt a biztonsági rendszer nem engedi, úgy kénytelen fejlesztéseket beszerezni járművéhez.

Végül pedig, még egy lehetséges extra opció a „terepfunkció” – ugyanis az önvezető autók elsősorban nem az egyenetlen útfelületekre lettek kitalálva. Így hát minden bizonnyal a mérnökök olyan funkciókat is fejlesztenek majd, amelyek az offroad autózásnak kedveznek – mindezt pedig kiegészítőként kínálva a piacon – derül ki a Forbes összeállításából.

Cash/fotó: Google