A taxisok 15-20 százaléka abbahagyta, vagy kivár, szüneteltet.

A korábbi fuvarszám a töredékére esett vissza, de a kata szigorítása, a szakma elöregedése, és az újabb technikai eszközök használatának előírása is sújtja Kecskemét fuvarosait. A 37 éve működő Hírös Taxi Szövetkezet elnöke, Orcsik Attila adott részletesebb felvilágosítást a lassan egy éve tartó mélyrepülésről.

„A járványt megelőzően éveken, évtizedeken keresztül 100-120 taxis dolgozott a városban.- kezdte az elnök a tájékoztatást – A jelenlegi létszám 90 és 100 között mozog. A fuvarfeladatokat két cég, a Zebra, és a Hírös Taxi, továbbá néhány szabadúszó kolléga látja el. A fuvarigény nagyon komolyan visszazuhant már tavaly márciustól, és a helyzet egyre szorítóbb. Kecskeméten jelenleg nem működik sem a főiskola, sem az egyetem, és a középiskolások sem járnak suliba. Így nincsenek fiatalok, nem működnek a diszkók, az éttermek, a szórakozóhelyek, és az esküvőktől a temetésekig szinte minden szabályok közé van szorítva. A nagyobb családi összejövetelek is tiltottak. De például tavaly év végén elmaradtak a megszokott évzáró rendezvények is a nagy cégeknél, melyekre korábban minden alkalommal külön is rászerveztünk. Az év vége, ami a taxizásban erős szokott lenni, siralmas volt. A lakossági hívásszámunk is nagyon, de nagyon lecsökkent. Szinte a nullához közelít, és az utcán sem ülnek taxiba, csak elvétve. Ez az egész városra igaz, nem csak ránk, a Hírös Taxira. Szövetkezetünket jelen pillanatban az állami partnerekkel és bizonyos nagy multicégekkel kötött szerződéseink tartják a felszínen” – mondta Orcsik Attila. Beszámolt arról is, hogy nagyon sokan ezért abbahagyták a taxizást, és más kereső tevékenység után néztek. Vannak olyanok, akik csak szüneteltetnek, bízva az újra indulásban.

Ahogy megtudtuk, a komoly bevételkiesés miatt a fiatalok körében egykor népszerű taxizás elvesztette minden vonzerejét. „Ez már nem olyan, – mondta,- mint évekkel, évtizedekkel ez előtt volt. Akkor rangja volt egy taxisnak. Biztos megélhetés, jó kereset, önálló munkabeosztás jellemezte a szektort. Ma ez nagyon megváltozott és sajnos nem előnyére. Lassan éhenkórásznak neveznek minket egyesek. A kollégák pedig napról napra élnek, hónapról hónapra bukdácsolnak” – kesergett az elnök. Lassan kiöregszik a szakma, és az idősebbek egyre nehezebben fogadják el a változásokat, tudtuk meg a szövetkezet elnökétől. Arról a taxisok is szinte egybehangzóan nyilatkoztak, hogy az a sok kütyü, amit az autóban kell üzemeltetniük, lassan nem fér el sehol. Sok esetben az akkumulátort is túlterhelik ezek a szerkezetek. Tehát hiába hoz a jogalkotó egymás után rendelkezéseket különféle eszközök taxikban történő működtetéséről, ha azok egy idő után egyszerűen betarthatatlanok. Hasonló a helyzet a fejlesztésekkel. Sokan, főleg az idősebb korosztály, panaszkodtak arra, hogy ha az applikációs rendelést Kecskeméten bevezetnék, az újabb beruházást jelentene nekik, például drága okos telefonba, amire sem pénz, sem akarat nincs. Az idős emberek, akik 30-40 éve taxiznak, már ezekhez a kütyükhöz nem értenek olyan mértékben, mint ahogy arra szükség lenne. Fiatalok meg nem nagyon jelentkeznek. Kérdeztük Orcsik Attilát erről is. „Próbálunk új tagokat felvenni, – mondta, de nem jönnek kellő számban, pedig jó lenne az utánpótlásról is gondoskodni. Nálunk a szövetkezetben a kollégák szolgáltatási szerződéssel dolgoznak, még a szövetkezeti tagok is. A tagság joga a közgyűléseken való részvétel, a véleménynyilvánítás, a döntés, és a szavazás. Aki nem szövetkezeti tag, az is eljöhet a közgyűlésre, véleményét is meghallgatjuk, csak nem szavazhat.” Kérdeztük azt is, hogy az önkormányzattól kapnak-e valamilyen támogatást a taxisok?  Nos, mint kiderült, igen. Ebben a városban a maga a polgármester sietett a fuvarozók segítségére. Ahogy az elnök beszámolt róla: „Kecskeméten jelenleg egy területfoglalási engedélyért fizetünk évi 32 600 forintot. Korábban parkírozási engedélyért fizettünk, aminek fejében beállhattunk a kijelölt taxiállomásokra, de különösebben nem piszkált minket senki, se rendőr se városi felügyelő, ha taxi üzemmódban megálltunk máshol is, mint a taxiállomás. Erről egy hallgatólagos megegyezés volt, a taxisok és a város vezetői között. Vagyis nem foglalkoztak velünk. Azonban, néhány éve változás történt. Ezt követően taxiüzemmódban a taxi csak a kijelölt taxiállomáson állhat díjmentesen. Ha másutt áll, akkor a parkolási-díjat be kell fizetni az automatába. Mi viszont ezért a területfoglalási-díjért semmit sem kapunk. Nem lettek felfestve a sárga fogak a taxiállomásokon, de a hiányzó jelzőtáblákat sem pótolták. Ez tavasszal téma lesz a polgármester asszonnyal történő megbeszélésen. Visszatérve a támogatásra, az ősz végén a két társaság és a néhány szabadúszó kolléga nevében levelet írtam a polgármester asszonynak. Ebben kértem, hogy tekintettel a Covid-járvány miatti komoly bevételcsökkenésre, segítsen. Javasoltam, hogy 2021-ben a területfoglalási engedélyért fizetendő pénzt nagymértékben csökkentsék, vagy engedjék el. A jelenlegi veszélyhelyzetben a döntéshez nem kellett közgyűlési határozat, erről a polgármester asszony egyedül is dönthetett. Döntött is, számunkra kedvezően, amit ez úton is köszönünk! Január 7-én kijött a határozat, hogy ez év január 1-től június 30-ig nem kell a kecskeméti taxisoknak a területfoglalási engedélyért fizetni. Vagyis minden kollégának 16 300 forintot elengedtek”.

Orcsik Attila szerint mindezek ellenére hónapról hónapra csak a túlélés a cél. Borotvaélen táncol mindenki. A szövetkezetnél biztosítani kell a bevételekből a bérleti, a frekvenciahasználati, és a telefon-díjakat, továbbá a bérköltségeket és ezek járulékait, meg az e mellett sűrűn előforduló egyebeket is. Ráadásul, ahogy hallottuk, a tavalyi év amúgy is nehezen kezdődött a Hírös Taxinál, hiszen a központot 27 év után el kellett költöztetni még januárban, majd márciusban jött a Covid. Még fel sem lélegezhettek, amikor megérkezett a járvány a második hulláma. Aztán decemberben leállt a Mercedes gyár, majd a beszállítók is beszüntették a termelést. Év végén, a két ünnep között, a taxisok újabb rossz hírt kaptak, a Mercedes átáll az elektromos autók gyártására, amit ismételt leállás előz meg. Sovány vigasz, hogy a gépek átállítását végző cég szakembereinek szállítását a szövetkezet nyerte meg. A frankfurti vállalkozás munkatársait fuvarozzák a városon belül és időnként a reptérre, vagy a reptérről vissza. Ebben a nehéz időszakban ez is nagy dolog. Végül arra voltunk kíváncsiak, hogy mit gondol Orcsik Attila a járványt követő időszakról: „Nem vagyok optimista. Ki tudja előre, mikor lesz ennek vége? E mellett vannak kollégák, akik nyugdíj előtt állnak. De mivel az elmúlt években minimálbérre voltak bejelentve, vagy katáztak, nekik milyen nyugdíjuk lesz? Abból nem tudnak majd megélni. Velük mi lesz? Félretenni sem lehet, nincs miből. Sokan a fővárosi helyzetből indulnak ki, azzal példálóznak. Ez pedig nem helyes. Ott mások a távolságok. Kecskeméten a belvárosból a város széle olyan 2000 forint körül van, de nem mindenki megy ilyen távolságra. Így bevételeink nagyon alacsonyak, a tartalékok pedig már rég elfogytak. Van, aki az autó árát is nyögi, a többi tartozásról és az állandóan emelkedő megélhetési költségekről nem is beszélve. Hiába a törlesztési moratórium, az is ki kell fizetni majd, de már kamatos kamattal. A katával kapcsolatban nem is tudom, hogy a jogalkotók hogy gondolták a szigorítást. Az, hogy egy vállalkozásnak 3 millió forintig lehet csak számlázni, és utána ez a cég fizessen 40%-ot, az nonszensz, még akkor is, ha értem én a kitűzött célt, a bújtatott munkaviszonyok megszűrését. Ám ahogy mondják, most a fürdővízzel ment a gyerek is”. – fejezte be a Hírös Taxi Szövetkezet elnöke a beszélgetést. Abban egyeztünk meg, ha vége a vészhelyzetnek, és a dolgok rendeződni kezdenek, visszatérünk a problémákra. Talán ezek közül sok megoldódik a gazdaság beindulásával.

                                                                                                                                                kó