Toyota bZ4X

 

Már hazánkban is foglalható az eddig világszinten közel 20 millió öntöltő hibrid elektromos autót értékesítő, és mára Magyarországon is 60%-ban környezetbarát hibrideket eladó Toyota első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a vadonatúj bZ4X – írja a Toyota News.

Várakozás övezi a Toyota első dedikáltan akkumulátoros elektromos autóját, a méretében az önöltő hibrid elektromos és plug-in hibrid elektromos hajtással megrendelhető RAV4 és a kizárólag öntöltő hibrid elektromos hajtással elérhető Highlander SUV-ok közé érkező bZ4X-et.

Az új generáció első példánya

A Toyota híres elektrifikált járműtechnológiáinak továbbfejlesztése mellett a bZ4X a biztonság, a vezetési segédrendszerek, valamint a multimédia és a kapcsolódás területén is előre lép, kibővítve az autó szerepét, amely már túlmutat azon, hogy A-ból B-be szállítson utasokat és inkább új mobilitási megoldásként jelenik meg. A bZ4X egy tágas, kényelmes SUV, amely elérhető egy olyan új összkerékhajtási rendszerrel, ami osztályelső terepképességeket és menettulajdonságokat biztosít a tengelyeket külön-külön hajtó elektromotorok révén. Az első modell, amely a Toyota saját fejlesztésű akkumulátoros elektromos platformjára, az eTNGA-ra (Toyota New Global Architecture) épül, amely az akkumulátort a jármű padlója alá helyezi, a karosszéria szerves részeként. Ez számos előnyt hoz, például alacsony súlypontot, kivételes első-hátsó súlyelosztást és kiemelkedő merevséget, amely pozitívan járul hozzá a biztonsághoz, a rugózáshoz és a menettulajdonságokhoz.

Kifinomult aerodinamikai megoldások

A formaterv olyan aktív aerodinamikai megoldásokat is tartalmaz, amelyek hozzájárulnak a nagyvonalú hatótávhoz, mint például az első lökhárító kialakítása, amely lehetővé teszi a levegő kiegyensúlyozottabb áramlását. Emellett teljes alsó borítás, megosztott tető-légterelő és hátsó légterelőajak, hátsó diffúzor és gondosan megválasztott szögben álló hátsó szélvédő segíti a légellenállás csökkentését.

Letisztult belső tér

A hosszú tengelytávolság bőséges helykínálatot nyújt a világos és szellős ötüléses utastérben, emellett a csomagtartó is kiemelkedően tágas. A műszeregység vékony és alacsonyan helyezkedik el, amely fokozza a nyitottság érzetét és jobb kilátást biztosít a vezető számára. A „kezek a kormányon, szemek az úton” elv jegyében az emberközpontú műszerfalra hétcolos TFT központi kijelző került, amely közvetlenül a vezető látóterében helyezkedik el, a kormánykerék vonala felett, így az információkat a vezető minimális figyelem-elterelés mellett olvashatja le. A hosszú tengelytáv osztályelső lábteret nyújt az összes utas számára; az első és a hátsó utas csípője közötti távolság több mint egy méter. Hátul tágas csomagteret találunk, állítható padlóval; a hátsó ülések ledöntése nélkül 452 literes tér áll rendelkezésre.

Meggyőző zéró emissziós menetteljesítmény

Az elsőkerékhajtású bZ4X hajtásáról egy 150 kW-os elektromotor gondoskodik. Mindez 204 lóerőt és 265 Nm nyomatékot biztosít, amelynek eredményeképp a modell 8,4 másodperc alatt képes felgyorsítani álló helyzetből 100 km/órára. A végsebesség 160 km/óra. Az összkerékhajtású változat (további részletek lejjebb) csúcsteljesítménye 217,5 lóerő, amelyhez 336 Nm nyomaték társul. A végsebesség változatlan, de a 0-100-as gyorsulás mindössze 7,7 másodpercig tart. A rendszer lehetővé teszi az „egypedálos” vezetést is: a vezető az energia visszanyerésének fokozása révén egyetlen pedállal gyorsíthat és fékezhet is az adagolás függvényében.

Garantált akkumulátor-minőség

A Toyota felhasználta az elektrifikált járművek gyártása során megszerzett közel 25 éves tapasztalatát annak érdekében, hogy világelső minőségű, tartósságú és megbízhatóságú lítium-ion akkumulátort hozzon létre a bZ4X számára. Az akkumulátor egyik fő fejlesztési célja az volt, hogy hosszú távon is csak minimálisan csökkenjen a képessége: tíz és vagy 240.000 kilométer alatt mindössze 10 százalékkal.

Élhető hatótávolság

A nagy sűrűségű lítium-ion akkumulátor kapacitása 71,4 kWh, amely egyetlen feltöltéssel több mint 450 kilométer hatótávot biztosít (WLTP adat). A pontos érték verziófüggő és az adatok még véglegesítésre várnak. Az akkumulátor gyorstöltése is bármiféle kompromisszum nélkül történhet: a 80 százalékos töltöttséget körülbelül 30 perc alatt éri el a rendszer a 150 kW-os gyorstöltőről (CCS2). 2022 negyedik negyedévétől egy új 11 kW-os, háromfázisú fedélzeti töltő is elérhetővé válik a modellhez.

Kimagaslóan környezetbarát választás

A bZ4X hatótávolságát tovább fokozza az opcionális napelemes tető. A megoldás a napenergiával költségmentesen állít elő elektromos áramot az autó akkumulátorának töltéséhez. A be- és kikapcsolt gyújtásnál egyaránt használható rendszer a Toyota számítása szerint egy év alatt akár 1800 kilométerre elegendő elektromos áramot termelhet.

Új generációs T-Mate biztonsági és vezetési segédrendszerek

A bZ4X a Toyota különösen fejlett T-Mate aktív biztonsági és vezetési segédrendszereivel rendelkezik. Az ütközésmegelőző rendszer felismeri a szemből jövő autókat és motorkerékpárokat. A bekanyarodási asszisztens egy helyett már két sávban is képes felismerni az érkező járműveket, valamint képes a kereszteződésben oldalról érkező járművek felismerésére is. A vészhelyzeti kormányzási asszisztens rendszer képes kiegészítő enyhe fékbeavatkozásra, hogy a sávban tartsa az autót, új kiszállássegítő asszisztens segít megakadályozni, hogy kiszállásnál az utazók egy hátulról érkező kerékpárosra vagy autóra nyissák rá az ajtót. A maximális kényelem érdekében a vadonatúj továbbfejlesztett parkolási rendszer a panoráma monitor négy kamerájának, valamint a 12 ultrahangos érzékelőnek a használatával képes beállni a parkolóhelyre és kiállni a parkolóhelyről! A Toyota Safety Sense a vezető jóllétét egy belső kamerával ellenőrzi, amely rögzíti a megszokott vezetési helyzetet és figyelmeztetést küld, ha olyan eltérés történik, ami esetleg a figyelem elterelődésére, egészségügyi problémára vagy elalvásra utal.

 

Korszerű multimédiás rendszer

A bZ4X a Toyota legújabb, legerősebb multimédiás platformját használja egy intuitív, 12 colos érintőképernyő, amely felhő alapú navigációhoz, valós idejű közlekedési jelentésekhez és parkolási információkhoz is hozzáférést nyújt. Emellett különböző akkumulátoros elektromos autóspecifikus információkat kínál például a hatótávval, a vezetési segédrendszerekkel és a töltőállomásokkal kapcsolatban. A vezeték nélküli, over-the-air frissítések gondoskodnak a szoftverek aktualizálásáról, valamint új szolgáltatások elérhetőségéről.

 

Hamarosan érkezik a steer-by-wire kormányzási rendszer

E az opció egyelőre még nem elérhető, de a bZ4X lesz az első sorozatgyártású Toyota modell, amely vezetékes, azaz steer-by-wire kormányzási rendszerrel rendelkezik, a One Motion Grip névre hallgató megoldás Európában a későbbiekben mutatkozik majd be. A kormányzási érzetet a kormányzási nyomaték kifinomult szabályozása fokozza, miközben a rendszer képes az üzemmód függvényében változtatni a kormányzás jellegét.

Forrás: Toyota News