Kapcsolat

Magyarország, 1039 Budapest, Rákóczi utca 8.

Keressen minket elérhetőségünkön.

Ahová többnyire hajóval érkeznek

 

Izgalmakkal teli lehet öt órát repülni az Antarktiszra, reménykedve abban, hogy lesz egy jégbordázott, 3000 méter hosszú leszállópálya. Most éppen volt – derül ki a beszámolóból.

A gép a dél-afrikai Fokvárosból szállt fel és oda is tért vissza. Az út öt, illetve visszafelé öt és fél órán át tartott, és a csapat kevesebb, mint három órát töltött az Antarktiszon. A Wolf’s Fang birtokon lévő kék jéggel borított kifutópálya C szintű repülőtér besorolást kapott, annak ellenére, hogy technikailag nem repülőtér. Ez azt jelenti, hogy a kihívást jelentő körülmények miatt csak magasan képzett személyzet repülhet oda.

„Minél hűvösebb van, annál jobb” – magyarázta Carlos Mirpuri, a repülőgép kapitánya a menetnaplóban. „A futópálya mentén speciális berendezésekkel vájják ki a barázdákat, és ezt, valamint a tisztítást követően megfelelő fékezési együtthatót kapunk; mivel a futópálya 3000 méter hosszú, egy A340-es nehézségű gép leszállása és megállítása azon a repülőtéren nem jelenthet gondot.”

Bár a kék jég gyönyörű, a pilóták számára a vakító fénye aggodalomra adhat okot. Mirpuri hozzátette:

„A tükröződés óriási, és a megfelelő szemüvegek segítenek a szemünknek a látvány és a műszerek között kiigazodni. A nem repülő pilótának fontos szerepe van a szokásos extra hívások kivitelezésében, különösen a megközelítés kései szakaszában.”

Az első feljegyzett repülést az Antarktiszra egy Lockheed Vega 1 monoplán tette meg 1928-ban, George Hubert Wilkins ausztrál katonai pilóta és felfedező vezetésével. Wilkins a Dél-Shetland-szigetekhez tartozó Deception-szigetről szállt fel. A projektet William Randolph Hearst, a gazdag amerikai könyvkiadó mágnás finanszírozta. Az ilyen rövid felfedező repülések révén a tudósok és a térképészek fontos információkhoz jutottak az Antarktisz domborzatáról.

A mai napig nincs repülőtér a fehér kontinensen, de ettől még rendelkezik vagy 50 leszálló és kifutópályával. Ausztrália és Dél-Afrika csak kettő azon országok közül, amelyeknek érdekeltségei vannak a Déli-sarkon.

 

Mint a Simple Flying nevű repülési weboldal megjegyzi, az orosz antarktiszi kutatóállomás 2019 és 2020 között féltucatnyi próbarepülést szervezett a 900 méter magasan elhelyezkedő kifutójukra. Ezeket is széles törzsű repülőgépekkel hajtották végre. Mivel az emberek túlnyomó többsége hajóval jut el a fehér kontinensre, az A340-esnek a jégpályán való leszállását látni mindenképpen drámai – és azt jelenti, hogy a jövőben valószínűleg több ilyen leszállásra kerülhet sor.

Cash/fotó: Youtube