Kapcsolat

Magyarország, 1039 Budapest, Rákóczi utca 8.

Keressen minket elérhetőségünkön.

Most megbeszélések, egyeztetések jönnek, de idén biztos lesz még taxistüntetés – mondta lapunknak Szilágyi Norbert a több száz taggal és ezernél több támogatóval rendelkező Taxisok Érdekvédelmi Szervezetének (TÉSZ) alelnöke, a pár nappal ezelőtti tüntetések egyik szervezője. A taxisoknak elsősorban nem az elfogadott és a napokban hatályba lépő fővárosi rendeletmódosítással van problémájuk, hanem az abból kimaradt részek miatt tiltakoznak.

Szilágyi elmondta: a hatósági tarifa emelését, létszámstopot és a fővárosi rendelet visszavonását követelik. Közölte, hogy a fővárosi önkormányzat 2023 óta nem emelte a hatósági taxitarifákat, ezért, és a taxis létszámstop bevezetéséért kezdeményezték az egyeztetéseket az önkormányzattal. Mint hozzátette, végül ezek nem is kerültek be a módosító csomagba, javaslataikat vagy kivették, vagy átírták. Bekerült viszont egy olyan javaslat, ami a legtöbb taxisnál átlépte a határt: 8 közlekedési büntetőpont után ugorhat a taxiengedély.

Arra a kérdésre, hogy miért tiltakoznak a büntetőpontos javaslat ellen úgy, hogy az nem hatályba lépett rendeletmódosítás, sőt, még csak nem is tervezet, hanem egy főpolgármesteri kezdeményezés a kormánynál, Szilágyi azt válaszolta: ettől még a változtatást a nagy taxiscégek kilobbizhatják a parlamentben, ezért csírájában kell azt elfojtani.

De mit is fogadott el szerdán a Fővárosi Közgyűlés? Az előterjesztés két részből állt: a fővárosi taxisrendelet utasbiztonságot fokozó, és a taxisokat szélesebb körben ellenőrző rendeletmódosításokból, valamint egy sor ugyanilyen célú javaslatból, amelyekhez viszont a parlament kell, mert azok a főváros hatáskörén kívül eső törvényi módosítások. Ez utóbbiakat a főpolgármester előterjesztési jogával élve javasolta a kormánynak, ami aztán majd vagy foglalkozik vele vagy nem. Azaz jogilag nem relevánsak még.

Az elfogadott, napokban hatályba lépő önkormányzati módosítások a következők:

A taxiban levő kártyaelfogadó készüléket (POS-terminált) mostantól úgy kell beállítani, hogy a fizetési bizonylaton és az utas bankszámláján egyértelműen beazonosítható legyen a taxis vagy cégének a neve, valamint a taxi rendszáma. Ezzel azokat a taxisofőröket akarják megszűrni, akinek a számláin utólagos problémakezelésre alkalmatlan nevek (például: Terminál1) szerepeltek, így el tudtak bújni a felelősségre vonás elől.

Mint egyik taxis forrásunk elmondta, a fővárosi taxisok közel fele nem saját, hanem nagy, erre szakosodott flottacégektől bérelt kocsival dolgozik. Ezeket a sofőröket a taxik ellenőrzését végző BKK nem látja, mivel a taxizáshoz elengedhetetlen taxiállomás-használati engedélyeket gépjárművekre (rendszámra) adják ki. Erre mondta korábban Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke, hogy az ilyen módon láthatatlan sofőrök közé bőven keverednek alkoholista, drogfüggő, erkölcsi bizonyítvánnyal, sőt jogosítvánnyal sem rendelkező emberek. Ezt a helyzetet orvosolná a főváros azzal a módosítással, hogy az igényelt drosztengedélyeket csak úgy kapják meg ezentúl a taxiflottát birtokló cégek, ha a kérelemben megnevezik a járművet bérlő sofőrt, akinek taxis igazolvánnyal kell bírnia és bejelentve kell lennie a céghez. Ha változik a sofőr személye, azt pedig 48 órán belül be kell jelenteniük.

További szigorítás, hogy a BKK mostantól nem ad droszt (azaz taxiállomás-használati) engedélyt annak taxiscégnek, amelytől a drosztengedélyt az előző 5 évben már két alkalommal visszavonta. Drosztengedély nélkül viszont nincs taxizás.

Az utasok biztonságát fokozó módosítás, hogy mostantól a BKK megkapja a taxiscégektől a diszpécseralkalmazásban rögzített adatok közül a dolgozó taxik forgalmi rendszámát, helyadatait, megrendelés esetén az indulási és az érkezési címet, valamint a fizetendő viteldíjat, így valós időben ellenőrizheti a taxisokat. A BKK köteles ezeket az adatokat bizalmasan kezelni.

Egy másik, egyre gyakoribb visszaélés, hogy az 5 évet meghaladó korú és ezért a taxizásból kivont autó továbbra is sárga marad, és folytatják vele a fuvarozást, megtévesztve az utasokat. Ennek a főváros úgy próbál gátat vetni, hogy taxi év közbeni kivonása esetén a befizetett drosztdíjnak hátralévő arányos részét csak akkor fizetik vissza, ha a sárga festést/fóliát is eltávolították. Azt az indoklásban elismerik, hogy ez az 5-10 ezer forintnak megfelelő összeg nem nagy ösztönző, igazi eredményt csak kormányrendelet-módosítással lehetne elérni, ami kötelezővé tenné kivonáskor a „sárgátlanítást”. (Egyébként ezt a módosítást is javasolja a kormánynak csomagjában a főpolgármester.)

Ezek mellett olyan kisebb rendeletmódosításokat fogadott el a főváros, mint például hogy a taxis nem utasíthatja el a fogyatékossággal élő utast csak azért, mert az segítőkutyával utazik, vagy hogy az utasok részletesebb tájékoztatása miatt műszerfalra ragasztott egységes matricán ki kell tenni a rendszámot és a sofőr taxiengedélyének a számát, valamint egy egységes tájékoztatót, hogy az utas mire jogosult.

Szilágyi Norbert szerint a felsorolt módosítások között vannak elfogadható pontok, jól is mutatnak leírva, de mindig lesznek okos emberek, akik ezeket is megkerülik. Véleménye szerint a folyamatos helyszíni ellenőrzés hatékonyabb lenne, de arra nem lát akaratot a főváros részéről.

Egy másik (nagy fuvarszervező cégnél diszpécsereként dolgozó) forrásunk szerint is a létszámstop és a tarifaemelés érdekli a taxisok többségét, ezekben pedig most nem volt változás. Emellett sokan támogatják a szakma fehérítését is. Hozzátette, hogy a legnagyobb fuvarcégeknél (például a Bolt, az Uber, vagy a Főtaxi) a csaló, befolyásolt vagy jogosulatlan sofőröket belülről is ki tudják szűrni az általános szerződési feltételek alapján. Helyén tudják kezelni az utaspanaszokat is, például ha egy sofőrre panaszkodnak, hogy részeg, akkor veszik igazán komolyan, ha korábban volt már vele hasonló probléma, vagy aznap több panasz is érkezik rá emiatt.

Uber-sofőr forrásunk szerint üdvözlendő a fővárosi taxirendelet több módosítása is, de a legnagyobb problémát, azt hogy a budapesti taxisok a főváros hatósági árstop miatt két éve nem tudnak tarifát emelni – nem oldották meg. Az országban Budapesten a legalacsonyabb a tarifa, a többi városban bezzeg tudtak emelni rajta, mondta. Vannak olyan magyar városok, például Győr, ahol a taxisok létszámstopját is be tudták vezetni, amit Budapest alkotmányossági aggályok miatt nem akar – tette hozzá. Szerinte az is szabálytalanságokra sarkallhatja a fővárosi taxisofőröket, ha nem tudják megkeresni azt a pénzt, amiből megélhetnek.

Egy másik taxisofőr is azért fakadt ki lapunknak, mert a két eredeti követelést, a létszámstopot és a tarifaemelést kivette a főváros a csomagból, ehelyett „a hivatalosan, engedéllyel működő taxisok életét nehezítik például a taxis előéleti pontszámok figyelembevételének kezdeményezésével”. (Igaz, ez utóbbi nem jogszabály, csak főpolgármesteri kezdeményezés.) Ezzel az a probléma szerinte, hogy olyan dolgokért is lehet előéleti pontszámot kapni, hogy ha valaki a zebrán vesz fel utasokat.

Szerinte az utasoknak, különösen a külföldieknek fogalmuk sincs arról, hogy Magyarországon ez probléma, és rengetegszer várják a taxit a zebránál. Vagy például azért is járhat 6 büntetőpont, ha záróvonalat lép át egy taxis, miközben szinte az összes buszsáv végig le van záróvonalazva, így szabályosan nem kerülhető ki a megállóban álló busz. Ez a változtatás szerinte könnyen a létbizonytalanságba lökhetne taxisokat akár egy kisebb szabálytalansággal is. Szerinte sok taxis így a pengeélen táncol gazdaságilag, bármikor csődbe viheti őket egy nagyobb, váratlan javítási költség.

Forrás: telex.hu Kép: illusztráció