A jelenlegi tervek szerint az Ügyfélkapu azonosítási szolgáltatása 2025 január 15-én megszűnik, helyette az Ügyfélkapu plusz (Ügyfélkapu+) lesz használható január 16-tól.

 

Az internetbanki ügyintézésnél már jól ismert kétfaktoros azonosítást kívánják bevezetni az ügyfélkapun. Illetve nem csak bevezetni – mert ez már egy ideje működik – hanem kötelezővé tenni. Jó, hát nem gond – vélhetnénk -, néhány kattintással több, az még belefér. Ennél azonban átfogóbb változásokról van szó.

 

A banki szolgáltatásban általában vagy SMS, vagy ún. „push” üzenetet küldenek a mobiltelefonunkra, ez a kétfaktoros azonosítás második faktora. Az első faktor a jelszó. Az Ügyfélkapu+-nál azonban nem elégszik meg ezzel a jogalkotó, hanem a belépéshez egy authenticator programot kell letölteni a telefonunkra, és az ezen érkező visszaigazoló kódot kell használni a belépéshez.

 

Nyilván vannak olyan vállalkozók, akik nem szeretik utolsó pillanatokra hagyni az új előírás alkalmazását, nekik már most érdemes regisztrálni az Ügyfélkapu+-ra (hogy ennek miért nem lehetett egy egyszerűbb nevet adni…). A regisztráció lépései:

  • Mobiltelefonunkra letöltünk egy hitelesítő applikációt. Javasolt a megbízható google, vagy a microsoft programot alkalmazni.
  • Ezt követően bejelentkezünk a hagyományos ügyfélkapu programba (ugyfelkapu.gov.hu) felhasználónevünk és jelszavunk használatával.
  • A megjelenő listából válasszuk a „Tovább az ügyfélkapu+ igényléséhez” szöveget.
  • Indítsuk meg a mobiltelefonunkra már telepített hitelesítő (authenticator) alkalmazást
  • A képernyőn megjelenő QR kódot olvassuk be a hitelesítő applikáció segítségével
  • Az eszközpárosítás véglegesítéséhez meg kell adnunk az ügyfélkapus jelszót és a mobileszközön megjelenő generált kódot.
  • Ezután megjelenik egy nyolcjegyű kód és a „törlőkód mentése” felirat, amit érdemes komolyan venni, mert például mobiltelefonunk elvesztése esetén ennek segítségével tudjuk törölni a párosítást.
  • Végül a „befejezés” gombra kattintva elvégeztük a regisztrációt. A továbbiakban az Ügyfélkapu+ rendszert is tudjuk használni (egyelőre még a „hagyományos” ügyfélkapu is működik!)

 

Bonyolultnak tűnik? Az is! Érdekes lesz, amikor a vállalkozó, aki nem különösebben kedveli ezeket a digitális kütyüket, majd authenticator appokat tölt le, QR kódokat olvas be, jelszavakkal, kódokkal bíbelődik, amikor még a saját ügyfélkapuja jelszavát sem tudja megjegyezni.

Felmerül a kérdés, hogy aki az egész eljárást egy mobiltelefonon kezeli, az hogy olvassa be telefonjával a telefonján megjelenő QR kódot. Hogy fog boldogulni az a vállalkozó, akinek még egy email olvasása vagy küldése is gondot okoz…

 

Sorakoznak a kérdések, és sokan remélik, hogy a döntéshozók rádöbbennek: egészen egyszerűen még nem érett meg a helyzet a teljes digitalizálásra (legközelebb majd írok a DÁP-ról, a Digitális Állampolgársági Programról is. Az se semmi!).

Igen, fejlődjünk a korral, vezessenek be új digitális programokat, de ne tegyék egyelőre kötelezővé: hagyják meg a kiskaput azoknak, akiknek ez már sok…

 

-oli-