Benzines? Dízelmotoros? Sima hibrid? Konnektoros? Elektromos?
A „nagykép” alapján valóban fölényben vannak a hibridek. Érdemes azonban megkülönböztetni őket. Akkor már más lesz a végeredmény.
Megelőzték a hibridek a magyar újautó-piacon a benzineseket. Az év első hét hónapjában forgalomba helyezett autók majdnem 45,3 százalékát sorolták a hibridek közé, miközben a benzinesek közel 31 százalékos részt mondhattak magukénak. A dízeleké a harmadik hely 12 százalékkal. Majd a tisztán elektromosok következnek 7,3 százalékkal, utánuk pedig a plug-in hibridek (PHEV-k) majdnem 5 százalékkal. Ez azonban csak a “nagykép”, a részletek mást mutatnak.
Ahogy arról a hibrides összeállításunkban beszámoltunk, ezeket az autókat egy kalap alá veszi egyebek mellett az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) statisztikája is. Ez azt jelenti, hogy a full hibrideket együtt számolják a mild hibridekkel (kisegítő vagy támogató hibridekkel), pedig jelentős eltérések vannak közöttük. Éppen ezért elkértük a Datahouse-tól a részletes idei adatokat, amelyekből kiderülnek a pontos számok.
Mégis a benzineseké a főszerep
- Az év első hét hónapjában közel 72 ezer új autóra került rendszám. Ezen belül a benzinmotoros autók aránya kerekítve 31 százalékos volt, ez több mint 22 ezer autót jelentett. Így ezeké a legnagyobb részesedés.
Üzemanyagtípus | Forgalomba helyezett új autók száma 2024 első hét hónapjában | Részesedés az újautó-piacon |
Benzines | 22 079 | 30,7% |
Mild hibrid | 21 482 | 29,9% |
Full hibrid | 11 046 | 15,4% |
Dízelmotoros | 8590 | 12,0% |
Tisztán elektromos | 5235 | 7,3% |
Plug-in hibrid | 3343 | 4,7% |
Egyéb | 92 | 0,1% |
- A második hely a mild hibrideké, majdnem 30 százalékkal és kevesebb mint 22 ezer új autóval.
- Majd a full (teljes) hibridek következnek 11 ezer feletti darabszámmal, ennek eredményeként 15 százalék feletti aránnyal.
- Negyedikek a dízelek, amelyekből majdnem 9 ezret helyeztek forgalomba, ami 12 százalékos részesedéshez elég.
- A több mint 5 ezer tisztán elektromos autó 7 százalék feletti részesedéssel zárták a januártól július végéig terjedő időszakot.
- A plug-in hibridek pedig közel bő 3 ezres értékesítése majdnem 5 százalékos arányt jelentett.
A Datahouse részletes adataiból tehát az látszik, hogy a benzinesek után jönnek a mild hibridek, amelyek messze vannak a „fullos” társaiktól. A különbségekről volt kollégánk, Gajdán Miki írt részletesen az alábbi cikkben . Így a hibridek hatalomátvételéről azért korai beszélni, bár az tény, hogy a full hibridek részesedése jelentős: majdnem minden hatodik új autó ebbe a kategóriába sorolható.
A mild hibridek kiemelkedően jó eredménye pedig elsősorban annak köszönhető, hogy az autópiacon legnépszerűbb modellek közé tartozó Suzukikat – a Vitarákat és az S-Crossokat – ilyen meghajtással szerelik.
Forrás: totalcar.hu Kép: illusztráció