A „hagyományos” taxitársaságok diszpécserszolgálatot üzemeltetnek, ezek segítségével veszik fel a telefonon érkezett taxirendeléseket, bár részben mobilos applikációt is használnak. Vannak azonban olyan fuvarközvetítők, amelyek már kizárólag mobiltelefonos applikációt alkalmaznak – és nem kétséges, hogy az ezeken keresztül történő fuvarmegrendeléseké a jövő.
Na de ki, és hogyan számláz?
Eddig a helyzet egyértelmű volt. Az utas fizetett készpénzzel, vagy kártyával, a taxis pedig adott erről nyugtát vagy számlát. Még akkor is így volt ez, amikor a taxitársaság számlázott a taxis nevében.
Az applikáción keresztül fizetett fuvarok tekintetében azonban felmerült a kérdés (több – leginkább kezdő – taxis vállalkozó érdeklődött iránta): ki és hogyan teljesíti számla- ill. nyugtaadási kötelezettségeit a taxit igénybevevő utas felé? Hiszen az utasától nem kap közvetlenül készpénzt, sőt a bankkártyával történő fizetés sem a saját számlájára megy, hanem a neki járó fuvardíjat – a társaság jutalékának levonása után – összesítve kapja meg bizonyos időszakonként.
A kérdésekkel a NAV-hoz fordultunk. A hivatal válaszában úgy fogalmazott, hogy a társaság által az utastól beszedett (utas által applikáción keresztül fizetett) fuvardíjat „más javára, elszámolási kötelezettséggel átvett pénzeszköznek lehet minősíteni”. A fuvarközvetítő szolgáltatás – mint a nevéből is ered – egy közvetítői szolgáltatás mindkét fél felé, úgy az utas, mind a taxis felé meghatározott díj fejében, és nem jelenti azt, hogy az illető társaság a saját nevében, saját maga nyújtaná a taxiszolgáltatást.
Ezért a „hagyományos” módon, készpénzben, bankkártyával történő fizetéshez hasonlóan a taxiszolgáltatás ellenértékéről a vonatkozó törvényben (Áfa tv.) meghatározottak alapján számla, vagy nyugtaadási kötelezettség az utas felé ezekben az esetekben is a taxiszolgáltatást ténylegesen nyújtó taxis vállalkozót, vállalkozást terheli.
-oli-