Komoly drágulással zárták a múlt évet mind az új, mind a használt autók. A hivatalos adatok szerint előbbiek átlagára 15,3 százalékkal, utóbbiaké több mint 13 százalékkal emelkedett tavaly. Erre a 2000 óta vezetett statisztikában még nem volt példa.
A magasabb árak elméletileg fokozhatják a finanszÃrozási lehetÅ‘ségek népszerűségét, a valóságban azonban más a helyzet. A meredeken emelkedÅ‘ inflációt a Magyar Nemzeti Bank úgynevezett monetáris szigorÃtásokkal, leegyszerűsÃtve kamatemelésekkel igyekszik megfékezni. Ennek eredményeként az autóvásárláshoz szükséges hitel- és lÃzingkonstrukciók kamata is feljebb került, azaz magasabb törlesztÅ‘részlettel lehet azokat igénybe venni.
Mennyivel drágábbak? Â
A jegybank legfrissebb adatai tavaly novemberre vonatkoznak, ezekbÅ‘l jól láthatóak a nagyságrendek. A bankokban elérhetÅ‘ személyi kölcsönök jelentÅ‘s részét fordÃtják az emberek lakásfelújÃtásra és autóvásárlásra.
Ezeknek a piaci átlagkamata 13,46 százalék volt, a gépjárműhiteleké pedig megközelÃtette a 14 százalékot (13,86 százalék) tavaly novemberben. Ezzel szemben elÅ‘bbiek egy évvel korábban 13 és 10 százalék alatt voltak, 2020 azonos hónapjában pedig 11,88 és 8,81 százalékról volt szó.
Mit jelent ez konkrétan?Â
Hipotetikus példáinkban két konstrukció szerepel, az egyik egy 3 milliós, a másik pedig egy 5 millió forintos finanszÃrozott összeget jelent autóvásárlásra, 5 éves, azaz 60 hónapos futamidÅ‘ mellett.
A tavaly novemberi kamat mellett a 3 millióra havi 69-70 ezer forintot kell kifizetni, a magasabb összegre pedig közel 115-116 ezer forintot. A korábbi, alacsonyabb 9 vagy 10 százalékos kamatokkal 62-106 ezer forintból kijöhetett a havi részlet.
Azt is figyelembe kell venni, hogy a bankok és lÃzingcégek feltételei között lehetnek eltérések a kamatokban. Továbbá a feltételekben is, azaz lehet olyan eset, hogy az egyik bank vagy lÃzingcég a vevÅ‘jelölt fizetése alapján alacsonyabb vagy magasabb összeget kÃnál.
KettÅ‘sség a lÃzingoldalon
Az autófinanszÃrozásban fontos szerepet játszó lÃzingcégek adataiból jól látható az autódrágulás és a magasabb kamatok, valamint a vásárlóerÅ‘ csökkenése. EgyelÅ‘re csak a harmadik negyedévre vannak adatok, de azokból az látszik, hogy a lÃzingcégek a múlt év elsÅ‘ kilenc hónapjában majdnem 151 milliárd forintért finanszÃroztak személyautókat, furgonokat (kishaszongépjárműveket) és motorokat, ami lényegében megegyezik az egy évvel korábbi 149 milliárdos tétellel.
A darabszámokat nézve azonban több mint 20 százalékos csökkenés következett be a lÃzingszövetséges adatok szerint. Vagyis ötödével kevesebb járműre nyújtottak ugyanakkora finanszÃrozást, ami az autók, furgonok drágulásával magyarázható.
Bizonytalan kilátások
A fentiek mellett az is rontja a helyzetet, hogy drágább a benzin és a parkolás, az alkatrészekre is többet kell költeni, vagyis az autózás költségei markánsan emelkedtek.
EgyelÅ‘re a közeljövÅ‘ sem fest túl jól. Az infláció még mindig nagyon magas szinten van, a béremelés pedig ezzel nem tart lépést, azaz a reálbér-emelkedés negatÃv tartományban maradhat, Ãgy a vásárlóerÅ‘ visszafogott marad.
Az autóárak alakulására, a kamatok csökkenésére szintén nem lehet pontos jóslatot adni.
Forrás: totalcar.hu kép: illusztráció