Akinek jelenleg autóra van szüksége, annak nehéz: az új autók szállítási ideje hosszú, a használt piac üres, az autók drágák. Jó az eladóknak: bárki, aki el akarja adni használt járművét, jelenleg is minden eddiginél magasabb profitra tehet szert – írta meg a Kronen Zeitung cikke alapján az autoszektor.hu.

 

A jelenlegi AutoScout24 használtautó-árindex (AGPI) szerint az autóvásárlóknak átlagosan 27 472 eurót kell kiadniuk egy használt autóért Ausztriában. „Még mindig nincs vége az áremelkedésnek. A 2019 augusztusi járvány előtt a használt autó átlagosan 19 859 euróba került, ami 7 600 euróval kevesebb. De még egy évvel ezelőtt, 2021 nyarán is 3700 euróval alacsonyabbak voltak az átlagos költségek a jelenlegi árszintnél” – magyarázza Alexander Vysek, az ausztriai online autóbörze értékesítési vezetője.

 

Éves összevetésben akár 17 százalékos áremelkedés is lehet

A felső középosztály járműszegmensei közül a használt autók ára emelkedik a legnagyobb mértékben, 17,4 százalékkal, az átlagár itt jelenleg 31 737 euró. A kisautók különösen népszerűek, bár a kínálat visszaeséssel párosul. Ennek megfelelően az árak a második legerősebbek, 14,3 százalékkal emelkedtek. Az osztrákoknak átlagosan 15 110 eurót kell készenlétben tartaniuk egy ilyen népszerű kicsiért.

A középosztály autóit 2022 augusztusában 25 731 euróért kínálták, és szintén gyorsan, 14 százalékkal nőttek áraik az előző év azonos időszakához képest. Ezt követi a felső osztály, amely jelenleg 63 374 eurónál jár.

A furgonok és a kisbuszok is nagyon népszerűek, közel 35 000 euróért kínálják őket. Az “árrali” egyetlen kiugró értéke a sportautó-kategória, amely a legalacsonyabb, 2,4 százalékos áremelkedést regisztrálta.

Az árak az életkorral arányosan emelkednek

Az árak még korosztályonkénti bontásban is kétszámjegyű tartományban emelkedtek az előző év azonos időszakához képest.

A 10 és 20 év közötti autók 10 473 euróért körülbelül harmadával drágábbak, mint egy évvel ezelőtt.

Az 5 és 10 év közötti korosztály 16 605 euróról 21 574 euróra nőtt.

De a fiatalabb modellek is drágultak akár 20 százalékkal. A youngtimerek (20 éves kortól) árai 25,8 százalékkal, a klasszikusok (30 éves kortól) árai “csak” 14 százalékkal emelkedtek – írja az osztrák honlap adatai alapján az

autoszektor.hu kép: illusztráció