Nem taxi és nem személygépkocsis személyszállító, tehát telekocsis?

 

Az idei fesztiválszezon jelentősen megnövelte a helyfoglalások számát a telekocsiként útitársakat szállító járművekben, de az oszkar.com  tapasztalatai szerint az idei forgalom még nem állt vissza a 2019-es szintre, a koronavírus-járványnak hosszabb távú hatásai lettek.

Az Oszkar.com Telekocsi Kft. tájékoztatása szerint a több helyen tartósan intézményesült távmunka kevesebb utazást tesz szükségessé, másrészt az elmúlt két évben viszonylag kevés új belépő volt a rendszerbe, így az utazókkal újra meg kell ismertetni a telekocsizás előnyeit. A beindult fesztiválok ebben nagy segítséget jelentenek, a fesztiválozók nyitottabbak a telekocsizásra, és az útiköltség-megtakarítás is jól jön számukra – közölték.
Az oszkar.com  árbevétele 2018-ban 195 millió forint, adózott eredménye 124 millió forint volt, 2019-ben 225 millió forint árbevétel mellett 120 millió forint adózott eredményt értek el. A kft. árbevétele 100 százalékban az általa üzemeltetett “Oszkár” telekocsi rendszer által termelt bevételből áll, amelynek forrása a sikeresen összekötött telekocsis utak után fizetett jutalék – ismertette a társaság az MTI-vel.
Hozzátették: ebben a két évben 1,3 millió, illetve 1,5 millió utazás történt, ami 32-33 ezer autóst és 220-240 ezer utast érintett.
A koronavírus-járvány első hónapjaiban, 2020 tavaszán több mint 95 százalékkal esett vissza az utazások száma, majd nyár elején hirtelen növekedésnek indultak az utazások, “visszapattant” a forgalom az előző évinek csaknem 60 százalékára. A 2020-as őszi lezárások újra gyors ütemű és radikális forgalomcsökkentést eredményeztek. Tavaly már sokkal lassabbak voltak a változások a forgalom terén.
Az oszkar.com  tájékoztatása szerint 2020-ban 135 millió forint árbevétel mellett 66 millió, 2021-ben 132 millió forint árbevétel mellett 55 millió forint nyereséget termelt a cég.
Az adatok szerint 2020-ban éves szinten az előző évi kevesebb mint felére, 2021-ben pedig további 12 százalékkal esett vissza a forgalom. 2020-ban még 20 ezer autós hirdetett és 175 ezer utas vette igénybe a szolgáltatást, 2021-ben már csak alig több mint 15 ezer autós és kevesebb mint 150 ezer utas telekocsizott Oszkárral.
Az elmúlt évek statisztikáiból kiderül, hogy leggyakrabban a főváros és Miskolc, Szeged, Pécs, Nyíregyháza, valamint Debrecen között használják az Oszkárt. A legtöbben 100-300 kilométer közötti távolságra utaznak. Túlnyomó részben, 88 százalékban az országhatárokon belül, de Németországból, Ausztriából, az Egyesült Királyságból és Hollandiából is érkeznek foglalások, illetve autós hirdetés-feladások.
Az oszkáros közösségben az autósok inkább férfiak, az utasok pedig inkább nők, a legjellemzőbb korosztály a 25-34 év közöttieké.
Az oszkar.com  saját számításai szerint 2007 óta az utasaik több mint 28 milliárd forintot spóroltak meg, és 4 milliárd kilogramm szén-dioxid kibocsátásától óvták meg a környezetet.
Az oszkar.com  telekocsi szolgáltatást 2007. november végén indította el két egyetemista, Gyürüs Máté és Prácser Attila. Az Oszkar.com Telekocsi Kft. 100 százalékban magyar tulajdonban van, 2014 óta változatlanul a két alapító, valamint két befektető (egy magánszemély és egy cég) a tulajdonos.
Munkaviszonyban átlagosan öten dolgoznak az Oszkár üzemeltetésén, a nem teljes munkaidős foglalkoztatást igénylő feladatokat külső vállalkozóknak szervezték ki.

MTI