Évtizedes lemaradást pótolnak

 

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában most több mint 20 kilométeren szélesedhet az autópálya, a pályaszerkezet teljes rekonstrukciója készül el – olvasható a Magyar Építőkben.

Megjelent március 16-án a felhívás az M1-es autópálya M0-ás csomópontjától a Bicske nyugat csomópontig tartó, összesen 23 kilométeres szakaszának kapacitásbővítésére az uniós közbeszerzési értesítőben. A kiírás szerint 2×3 sávosra építik át a szakaszt.

Eszerint a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában

a meglévő pályaszerkezet teljes rekonstrukciója szükséges, a földmű felső rétegének stabilizálásával.

A projektben:

  • egy új különszintű csomópont is építenek, amihez az 1104-es út kapcsolódik majd,
  • a biatorbágyi csomópontot kibővítik,
  • három eddig is használt különszintű csomópontot átépítenek (a Sasfészek-tavi pihenőhely melletti csomópontot, a 102-es út csomópontját és a Bicske-nyugat csomópontot),
  • illetve a Sasfészek-tó és a Zsámbék komplex pihenőket is átalakítják.

20 felüljárón és öt aluljárón dolgoznak majd

Emellett szintbeli alcsomópontokat alakítanak át körforgalmi csomóponttá, és a meglévő közúthálózathoz való csatlakozást is biztosítják. Továbbá 16 meglévő felüljárót alakítanak át, egyet elbontanak, három újat pedig felépítenek. Aluljárókon is dolgoznak majd: összesen öt darabot érint a munka.

Leírják még, hogy a munkavégzés ideje során végig szükséges a közlekedő autóknak 2×2 sávot biztosítani.

Az M100-as gyorsforgalmi út építkezéséhez is hozzájárulhat majd ez a szerződés

A szerződés hatályba lépése után 12 hónapig lehívható opcióként szerepel a kiírásban számos az M1-est M100-as gyorsforgalmi úthoz kapcsoló fejlesztés is. Ezek között van az M1-M100 különszintű, teljes lóhere alakú autópálya csomópont kiviteli terveinek elkészítése és a létesítmény kiépítése, ehhez pedig a meglévő építési engedély módosítása.

Része még az opciónak 3 főpálya felüljáró kialakítása, melyek közül a kiírás kiemeli az M1 autópályát keresztező hidat (ennek hossza 90,4 méter).

Emellett többek között az:

  • M1-M100 különszintű csomópont és 1-es főút közötti 2×2 sávos 103-as út kiviteli terveinek elkészítése és kivitelezése.
  • és az 1-es főút-103-as út csomópont tanulmánytervének elkészítése a gyorsforgalmi út távlati tovább vezetésének figyelembevételével, valamint kiépítése.

Biatorbágyon új 2×2 sávos út épül

Mindettől függetlenül külön résszerződésként ugyanebben a kiírásban Biatorbágy és az M1-es autópálya kapcsolatát is fejlesztik: a város M1-es csomópontjától a 8101-es útig az 1-es főutat 2×2 sávosra bővítik mintegy 600 méteren, a szakasz végén pedig turbó körforgalmat alakítanak ki. Erre a beruházásra is keresik a kivitelezőt – derül ki az anyagból.

Cash/Illusztráció: Bernát Benjámin