Amerika, Szingapúr és Hollandia lehet a sorrend

 

Robbanásszerűen fogják forradalmasítani a városi közlekedést a légitaxik. Előbb az áruszállító drónfuvarozás tör be a piacra, majd ezt követi a személyszállítás – áll a Morgan Stanley felmérésben.

A piacelemzők viszonylag gyors felfutásra számítanak. A Morgan Stanley becslése szerint ez a piac 2040-re egybillió dollárra nőhet. A szektort a startupok és befektetők érdeklődése miatt egyfajta „aranyláz” uralja, ezt pedig tovább fűtik a futurisztikus bemutatók. A fejlesztés célegyenesben van, több szolgáltató is azt tervezi, hogy három éven belül megjelenik a piacon prototípusaival – ismerteti a prognózist a napi.hu

A Morgan Stanley egybillió dolláros becslése is jelentős csökkenés az eredeti, 2018-as másfél billió dolláros előrejelzéshez képest. A bank elemzői szerint rengeteg kockázat rejlik a bevezetés sebességében is.

„Ez arra utal, hogy a befektetőknek 20-30 éves megtérülési idővel kell számolniuk. 2050-re viszont már a legpesszimistább elemzők is globálisan több billió dolláros piacot jósolnak” – mondja Rédei Attila, a KPMG menedzsere. Az egyes régiók eltérő módon közelíthetik meg a szabályozás kérdését, így – hasonlóan a járműipari szabályozásokhoz – a globális fő irányvonalak mellett lokális adottságokkal (pl. az EU-ban várhatóan szigorúbb szabályozással) is meg kell majd küzdeniük a befektetőknek.

Egyes országokban, térségekben a többieknél nagyobb realitása van annak, hogy a szolgáltatás már a következő években megindul. A KPMG 25 ország felkészültségét igyekezte megbecsülni a helyből fel- és leszállni képes személyszállító járművek használatára. Az index 34 önállóan létező mérőszámot kombinál, ezeket négy témakör – a vásárlói elfogadás, az infrastruktúra, a szabályozás, valamint a technológia és innováció – köré csoportosították.

A kutatási rangsor első helyén az Amerikai Egyesült Államok áll számottevő fölénnyel – nem meglepő módon minden mérési szempontból a lista első felében kap helyet. A vizsgált országok közül az USA rendelkezik a legnagyobb légiforgalommal, ami nagyfokú keresletet jelez légi utazásra, emellett pedig magasan fejlett légiforgalmi irányítási infrastruktúrát is magáénak mondhat – ezek együtt stabil alapot képezhetnek a helyből fel- és leszállni képes járművek számára.

A lista második helyén Szingapúr található. Itt a további fejlődés kihívásai közé tartozik a zsúfolt légtér, a trópusi klíma és a sűrűn lakott városi környezet. Mindezt ugyanakkor kompenzálja a nyílt és haladó szellemű szabályozás, és az, hogy a kormányzat teljes mértékig nyitott az új technológiák bevezetésére, ösztönzi azok használatát.

A rangsor harmadik helyére – első európai országként – Hollandia került. Itt a szabályozás várhatóan uniós szinten fog megvalósulni. Az európai légiforgalommal foglalkozó hivatal a tervek szerint 2023-ra alkotja meg a helyből felszállni képes légitaxikra vonatkozó szabályokat. A ranglista negyedik helyén az Egyesült Királyság áll, mert az ország pezsgő légi ipari startup közössége bízvást építhet a jelentős légi- és hadiipari hagyományokra.

Magyarország egyelőre nincs az áru- és személyi fuvarozás innovációjában még akkor sem, ha lenne rá hazai befektetői kör. Hatalmas tőkeinjekció, több évtizedes megtérülés és rendívül magas kockázat. Ez nem jön be a magyar tőkének.

Cash/fotó: Youtube