Bemutatták a Mercedes-Benz VISION EQXX-t
A Mercedes-Benz online bemutatón leplezte le az elektromos autók jövőjének tartott VISION EQXX modelljét. A virtuális prezentáción Ola Källenius, a Daimler vezérigazgatója a cég eddigi történetének leghatékonyabb autójának nevezte a járművüket.
A Daimler rekordtávolságú és viszonylag alacsony energiafogyasztású elektromos autókat tervezett. Ennek érdekében az autógyártó a világ legnagyobb technológiai kiállításán, a CES-en január 3-án a digitális világpremieren bemutatta „minden idők leghatékonyabb Mercedes-Benzének” prototípusát. „A Mercedes-Benz VISION EQXX megmutatja, hogyan képzeljük el az elektromos autók jövőjét” – magyarázta Ola Källenius, a Daimler főnöke.
Napelemek a tetőn
A digitális szimuláció szerint egy akkumulátortöltéssel több, mint 1000 kilométert tud megtenni az autó, illetve egy kisautóba elférő akkumulátorral. A cél a világ leghatékonyabb elektromos autójának megépítése. Az autógyártó nyitva hagyta, hogy a Mercedes elektromos márka EQ sorozatmodelljei következnek. Markus Schäfer kutatásvezető azonban hangsúlyozta, hogy ez a hatótáv és az alacsony energiafogyasztás kombinációjától függ: „Mi leszünk az elsők, akik ezt megmutatjuk.”
Áramvonalas limuzin
A Daimler az áramvonalas limuzint a Las Vegas-i Consumer Electronics Show (CES) színpadára akarta állítani. Más nagy kiállítókhoz hasonlóan azonban a stuttgarti székhelyű cég is rövid időn belül lemondta a vásáron való részvételt a koronajárvány súlyosbodó helyzete miatt. Néhány hónapon belül a sorozatot a valós életben is kipróbálják az utakon – mondta Schäfer.
Csúcs design – kívül…
Az elektromos hajtástechnika jelenlegi állása szerint az e-autók esetében nagy hatótávolság csak nagy, nehéz akkumulátorokkal érhető el. A több tonnás e-autók sok áramot fogyasztanak, amit a klímavédők kritizálnak. Erre ígér megoldást a Mercedes. A jármű a továbbfejlesztett akkumulátortechnológia, a könnyű anyagok, az alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsok és az autó aerodinamikus formájának köszönhetően mércét állít fel az energiahatékonyság terén. Ez például az akkumulátorban szilícium-karbiddal és a hajtás hőmérséklet-szabályozásával érhető el. Az akkumulátor majdnem olyan erős, mint az EQS luxus elektromos szedáné, de csak fele akkora és 30 százalékkal könnyebb. A tetőben elhelyezett napelem-modulok 25 kilométeres hatótávolságot tesznek lehetővé.
Az EQXX kevesebb, mint tíz kilowattórát fogyaszt 100 kilométeren. A jelenlegi e-autók akár kétszer annyi áramot igényelnek, mint amennyit az ADAC elemzése mutat. Fosszilis üzemanyag-fogyasztásra átszámítva ez körülbelül egy liter lenne 100 kilométerenként – magyarázta a Daimler.
A Mercedes belsőépítészeti tervezéssel kísérletezik
A csillagos márka emellett minőségi, kisebb környezetterheléssel és kevesebb hulladékkal rendelkező berendezéseket kíván kínálni a jövőben. Ami a belsőépítészetet illeti, a Mercedes újrahasznosított műanyagokkal és fenntartható, vegán anyagokkal kísérletezik. A kaktuszokból, gombákból vagy bambuszból készült kárpitszövetek helyettesítik az állatbőrt vagy a szintetikus szálakból készült szőnyegeket. A mesterséges intelligenciának köszönhetően az infotainment rendszernek jobban követik a volán mögött ülő személy parancsait.
Ha már infotainment rendszer: brutális érintőképernyő került az egyelőre még nem széria érett autóba. 112 centiméter széles, a látvány önmagáért beszél.
…és belül
Gorden Wagener, a Daimler AG és a Mercedes-Benz AG formatervezési igazgatója kifejtette: „A VISION EQXX egy olyan jövőkép, amely a Mercedes luxus új szintjére való törekvést testesíti meg. Tervezőként mindig a technológia és az esztétika kapcsolatára gondolunk. Számunkra, tervezőkre, a VISION EQXX aerodinamikája a technológia és az esztétika e fúzióját testesíti meg. Az érzéki tisztaság filozófiájával olyan egyedi arányokat hoztunk létre, amelyek a szépséget a hatékonysággal ötvözik. Az így létrejövő karosszériaáramlás forradalmi aerodinamikát biztosít. Az a tény, hogy a végeredmény ilyen szépre sikerült, alátámasztja tervezőcsapatunk azon képességét, hogy szorosan együtt működjön aerodinamikai szakértőinkkel.”
Speciálisak az abroncsok is
„A Mercedes-Benz VISION EQXX megmutatja, hogyan képzeljük el az elektromos autók jövőjét. Mindössze másfél év alatt kifejlesztettük minden idők leghatékonyabb Mercedesét – 10 kWh-nál kevesebb energiafogyasztással 100 kilométerenként. A VISION EQXX hatótávolsága több mint 1000 kilométer egyetlen töltéssel – olyan akkumulátorral működik, amely egy kis autóban is elfér. Rámutat arra az irányra, amelybe az egész cégünk fejlődik: mi fogjuk megépíteni a világ legkívánatosabb elektromos autóit.” – foglalta össze a lényeget Ola Källenius, a Daimler AG és a Mercedes-Benz AG igazgatótanácsának elnöke.
Cash/fotó: Mercedes