Alapozzák a pályatestet

 

Újabb mérföldkövéhez érkezett a Lánchíd felújítása: december 14-én, kedden a helyére került a medernyílásban az utolsó új acél pályatábla. Az átkelő tavasszal indult korszerűsítése ütemezetten és a tervek szerint halad, a hídpályát várhatóan egy év múlva visszaadják a közúti forgalomnak – írja helyzetjelentésében a beruházó.

Az elöregedett vasbetont váltó pályaszerkezet beépítése – a bontáshoz hasonlóan – a híd közepétől kezdődött. Az első új acéltáblát még július végén szállították a helyszínre, és toronydaruval emelték a hídra, majd augusztusban helyezték be a Lánchídba. A december 14-én, kedden helyére került elem volt az utolsó a két hídpillér közötti szakaszon, ez a pályatábla csaknem 11 méter hosszú és 3,5 méter széles, a tömege 8 tonna. A városi szóló autóbusz hosszúságú elemet ezúttal is a különleges sínrendszeren közlekedő bakdaruval mozgatták a hídon, amelyet kifejezetten az átkelőre terveztek, és egyedileg gyártottak.

A Lánchíd felújítása során összesen 94 korszerű, trapézbordákkal merevített, úgynevezett ortotróp acél pályatáblát építenek be. Ezek jelentősen könnyebbek az elődeiknél, és már 50 darab került a helyére. A 380 méter hosszúságú Lánchídon 200 méternyi egybefüggő részt alkotnak a behelyezett pályatáblák.

Az új elemek alatt a legfontosabb javításokat már elvégezték, de a bent maradó szerkezet megújításán a híd alá függesztett állványzatról a következő hónapokban is tovább dolgoznak a szakemberek, gondosan haladva a rendelkezésükre álló, szűk területen. A munkák során csak kereszttartóból 105 darabot vizsgálnak meg, majd kereszttartónként mintegy 30-45 tételt tartalmazó, részletes hibatérképet állítanak össze. Számítások szerint csupán ezeken az elemeken több ezer hibát kell a helyszínen javítani.

A munkafolyamatok összehangolása óriási mérnöki kihívást jelent: módszeresen kell haladni a munkaterületen, az acélszerkezeteket készítő gyárban, valamint a tervezőirodában is. A károsodott elemekre ugyanis egyedi tervek készülnek, ezek alapján legyártják a szükséges acélszerkezeteket, amelyeket aztán a helyszínen beépítenek.

A Széchenyi lánchíd felújításának jelentősebb mérföldkövei 2021-ben:

  • Február: a Budapesti Közlekedési Központ és a közbeszerzési eljárás nyertese, az A-Híd Zrt. aláírta a vállalkozási szerződést. Ennek köszönhetően elkezdődhetett Magyarország egyik legfontosabb kulturális örökségének és jelképének felújítása.
  • Március:a kivitelező részlegesen átvette a munkaterületet, ezzel egy időben lezárta a gyalogosforgalom elől a Lánchíd járdáját és környezetét.
  • Április:a kivitelező átvette a teljes munkaterületet, és a pesti oldalon lezárta a gyalogos-aluljárót, közben folytatódtak az előkészítő munkák.
  • Május:a hídfelújításhoz kapcsolódóan elkezdődött a Lánchíd vízi környezetének fém- és lőszermentesítése, valamint átépítették a Clark Ádám teret.
  • Június:teljesen lezárták az átjárót és annak környezetét a gyalogos és közúti forgalom elől, elindult a tényleges kivitelezés a munkaterületen. Később hatalmas ágyúgolyót emeltek ki a Lánchíd alól, ezzel befejeződött a Duna fém- és lőszermentesítése az átkelő környezeténél.
  • Július:látványos szakaszához ért a felújítás, elkezdődött a híd pályaszerkezetének bontása: az elöregedett vasbetont „felszeletelik” és darabonként kiemelik.
  • Augusztus:elkezdték a hídfőket díszítő kőoroszlánok elszállítását, továbbá elkezdődött az új pályaszerkezet beépítése: a hónap közepén már helyére került az első új acél pályatábla.
  • Szeptember:elkészült az első felújított láncszakasz, amelyen már látszik a híd megújult színe, továbbá elkezdődött a budai aluljáró bontása.
  • November:elkezdték betonozni az új budai aluljáró vasbeton szerkezetét, a pesti hídfőben pedig már elbontották az aluljáró felét.

A Lánchíd felújítását idén tavasszal kezdte a kivitelezést elnyerő, ami már nem tűrt halasztást. Hazánk egyik legfontosabb kulturális örökségének és jelképének korszerűsítése a tervek szerint 2023-ig tart.

A korszerűsítéssel kapcsolatos hírek, információk és aktualitások a www.lanchid.hu oldalon folyamatosan nyomon követhetők, a felújítás eddigi jelentősebb eseményei pedig ezen a linken, egy idővonalon érhetők el.

Cash/fotó: BKK