Mesterséges Intelligencia a baleset-megelőzés szolgálatában

 

A Honda mesterséges intelligencián és ultramodern kommunikációs megoldásokon alapuló menetbiztonsági eszközök rendszerével arra törekszik, hogy végleg felszámolja a közlekedési baleseteket, biztonságosabbá, kockázatmentessé téve a közlekedést – osztja meg elképzeléseit fejlesztéseiről.

Több éve zajlik két fejlesztés, melyekkel reményeik szerint 2050-re sikerül elérni, hogy egyetlen olyan halálos baleset se történjen, amelyben Honda motorkerékpár vagy autó érintett.

Az egyik innováció az úgynevezett „Intelligens Vezetéstámogató Technológia” (Intelligent Driver-Assistive Technology), amely egy mesterséges intelligencián alapuló közúti asszisztens, melynek célja a vezetői hibák többségének kiszűrésével minimálisra csökkenteni az ütközések kockázatát.

Az Intelligens Vezetéstámogató Technológia az ADAS érzékelőit és kameráit alkalmazva felméri a jármű környezetét és az aktuális közlekedési helyzetet, így a valós idejű adatokból dolgozó mesterséges intelligencia „tudja”, hogy az adott helyzetben mi lenne a megfelelő vezetői viselkedés, és olyan támogatás nyújt, ami igazodik a vezető tudatállapotához, valamint a körülményekhez.

A rendszer alapja, hogy a Honda feltérképezte a vezetői hibák hátterét az emberi agy funkcionális MRI vizsgálataival, a kockázatvállaló viselkedés tanulmányozásával. A megoldás folyamatosan figyeli a vezetőt, illetve műveleteit és a beérkező információk alapján előre felismeri, ha „hibázni készül”, ezzel minden egyes vezetőnél mérsékelhető lesz a hibák száma, így az emberek szorongás nélkül közlekedhetnek majd.

A vezetői hibák kiszűrésével a rendszer meggátolja, hogy a túl későn beavatkozó vezető miatt történjen baleset. Ehhez a jármű vizuális, tapintható és hallható jelzésekkel (pl. a fejlesztés alatt álló biztonsági öv vezérlő rendszerrel és térhatású hanggal) figyelmezteti a vezetőt a közelgő vészhelyzetre. Az elalvás és figyelmetlen vezetés miatt bekövetkező hibákat megelőző rendszer szintén fejlesztés alatt áll, amely például az ülés háttámláját rezegtetve figyelmezteti majd a járművezetőt.

A másik innováció egy új telekommunikációs rendszer, ami kapcsolatot teremt a járókelők, a járművel közlekedők és az infrastruktúra között, hogy megelőzhető legyen a veszélyes helyzetek kialakulása. Ennek elnevezése „Épen és Egészségesen Hálózati Technológia” (Safe and Sound Network Technology).

A Honda törekvése, hogy a távközlési rendszernek köszönhetően a forgalom résztvevői kapcsolatban legyenek egymással, így szinte együtt éljenek az utakon.

A rendszer felismeri és értelmezi az egyes járművezetők, illetve közlekedők helyzetét, valamint pásztázza a környezetüket. Az út menti és fedélzeti kamerákból, valamint okostelefonokból nyert adatokat a szervereknek eljuttatva egy virtuális térben reprodukálják az adott közlekedési helyzetet, azonosítják a lehetséges kockázatokat, és így jelzik előre a várható vészhelyzeteket. A rendszer szimulálja, hogy miként viselkednek majd az egyes vezetők balesetveszélyt rejtő helyzetekben. Ezután a rendszer kiválasztja a leghatékonyabb, leghasznosabb vezetési tanácsokat, amit minden közlekedővel megoszt, ezáltal arra ösztönzi a közlekedés résztvevőit, hogy még a vészhelyzet kialakulása előtt mindent megtegyenek a balesetek elkerülése érdekében.

A japán cég továbbfejlesztette a Honda SENSING 360 vezetéstámogató és menetbiztonsági rendszerét is, melyet 2030-ra minden modell megkaphat a főbb piacokon. A rendszer tudása a jövőben motorkerékpár-felismerő funkcióval bővülhet. A fejlesztéseknek köszönhetően 2020-hoz viszonyítva az évtized végére, felére csökkenhet a Honda autókat és motorkerékpárokat érintő halálos balesetek száma, legkésőbb 2050-ben pedig már egyetlen emberi életet követelő ütközés sem történik majd a márka járműveivel.

Keiji Ohtsu, a Honda R&D Co. Ltd. elnök-vezérigazgatója elmondta: „Szeretnénk teljesen kiküszöbölni a mobilitási kockázatokat, és – új értékként – biztonságot, valamint nyugalmat garantálni minden egyes közlekedőnek. Ennek érdekében új műszaki megoldásokat fejlesztettünk ki, melyek – a már említett új értékként – segíthetnek elérni, hogy 2050-ben a Honda autók és motorkerékpárok képesek legyenek minden (!) halálos balesetet elkerülni. Hogy a balesetmentes társadalom megvalósulhasson, tovább gyorsítjuk a fejlődést az iparágban, valamint a köz- és magánszférában” – osztotta a Honda elképzeléseit honlapján a Villanyautósok szerkesztősége.

Cash/fotó: Youtube