Árral szemben még nehezebb

Miközben az EU igyekszik a lakott területen érvényt szerezni a 30 km/órás sebességkorlátoznak, eközben a pozsonyi közlekedési tárca olyan törvényjavaslatot készített, amely jelentősen megemeli a városokon átvezető autópályákon a sebességhatárt – írja az Új Szó.

Szlovákiában emelik a sebességhatárt a településeken áthaladó autópályákon. Jelenleg a településeken 50 km/h a legmagasabb megengedett sebesség, s ha a lakott területen autópálya halad át, ezen legfeljebb 90 km/h-val haladhatnak a járművek.

A módosított törvényből eltűnik az utóbbi korlátozás. Az új előírás szerint a településen áthaladó autópályán a 3,5 tonnánál nem nehezebb gépjárművek maximális megengedett sebessége 130 km/óra lesz.

Bár a közlekedési tárca által kidolgozott törvénymódosítás hivatalosan csak jövő júniustól lép hatályba, a fővárosban, a D1-es autópályán már tesztelik. A pozsonyi főpolgármesternek nem tetszik a változtatás, arra figyelmeztetett, hogy a gyorsabban haladó járművek automatikusan nagyobb zajt generálnak, ráadásul az autók károsanyag-kibocsátása is megemelkedik.

A szlovákiai ellenérvek szerint a Nyugat-európai országokban éppen a lakott területen áthaladó sztrádákon próbálják leginkább csökkenteni a sebességet.

Ausztriában például a vonatkozó bírság dupláját kapja az a gépjárművezető, aki ilyen területen túllépi az előírt sebességet.

A pozsonyi D1-esen az esetek többségében 120 km/h-s sebességet engedélyeznek, ha sűrűbb a forgalom, akkor a sztrádán kihelyezett digitális kijelzőkön 90 km/h-ra csökkentik a tempót.

A módosítás negatív vagy pozitív hozadékait néhány hónapos tesztelés után értékelik ki. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy a sebesség megemelése a D1-es pozsonyi szakaszán csak minimális, egy-két perces időmegtakarítást jelent – olvasható a cikkben.

Cash/fotó: Új Szó