A tiéd még érvényes?

Azt mindenki tudni véli, hogy a kocsicserénél be kell mutatni újra minden igazolást. És vajon azt ki tudja, hogy 2015 óta ez nincs így? Ekkor jelent meg ugyanis az a kormányrendelet, amely a taxis engedélyek kiváltását, megújítását szabályozza. Az általános érvényességi időt öt évben állapították meg. Az akkori kormányrendelet szerint kiadott első engedélyek mostanában kezdenek lejárni. A tiéd érvényes még?

A 176/2015. (VII. 7.) Kormányrendelet az engedélyeket két területen szabályozza. Egyrészt a vállalkozásra vonatkozóan, másrészt a taxi gépkocsivezetőre vonatkozóan. Mindkét esetben az engedély a kiadásától számított öt évig érvényes!

Vállalkozók, vállalkozások

A vállalkozók ún. Tevékenységi Engedélyt kapnak. Ez feljogosítja a vállalkozót, vállalkozást, hogy taxigépkocsit, gépkocsikat üzemeltessen. A gépkocsira vonatkozóan pedig Tevékenységi Engedély Kivonat kerül kiállításra. Ez utóbbit cserélik a gépkocsicsere esetén, és kizárólag az adatváltozásra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni, tehát nem kellenek hozzá nullás papírok, igazolások, stb. Természetesen az újonnan beállított autónak meg kell felelnie a hatályos előírásoknak.

A vállalkozóra vonatkozó Tevékenységi Engedély tehát a kiállítástól számított öt évig érvényes. Ennek letelte után meg kell újítani, ami a következő igazolások meglétét feltételezi:

  • NAV adóigazolás („nullás papír”)
  • Működési terület szerinti önkormányzat igazolása (Budapesten a Fővárosi Önkormányzat)
  • Székhely szerinti önkormányzati igazolás (Budapestieknek a kerületi)
  • Erkölcsi Bizonyítvány
  • Utasbiztosítás meglétének és érvényességének igazolása

Az igazolások igénylése előtt érdemes meggyőződni arról, hogy az illető területen valóban nincs tartozás. Egyes önkormányzatoknál (például fővárosi) már akár néhány forint késedelmi pótlék hátralék is megakadályozza az igazolás kikérését. Igen, nemcsak a kiadását, hanem már a kérelmet is! Ha tartozás van, azt célszerű mihamarabb átutalni. Érdemes ilyenkor a befizetett összeget felkerekíteni, hiszen a késedelmi pótlék napi kamatozású. A fővárosban taxizóknak ebből az igazolásból két darab szükséges: egy a drosztengedélyhez, egy a taxiengedélyhez (feltéve, hogy az engedélyek nagyjából egyidőben járnak le).

NAV tartozás esetén is célszerű átutalással befizetni a hátralékot. Figyeljünk a határidőkre, ha az adott hó 11-én nincs tartozásunk, attól még 12-én lehet! Minden hónap 12. napján írják elő ugyanis az előző havi katát, járulékokat. Tartozás esetén, ha összege nem éri el az egymillió forintot, lehetőség van automatikus részletfizetési kérelem beadására. Ezt nem kell indokolni, a részletek száma maximum 12 lehet. Bár ennek megadása automatikus, az elbírálás mégis igényel néhány napot (hetet), ezért érdemes időben beadni a kérelmet (FAM01-es nyomtatványon).

Települési, kerületi igazolások: eddigi tapasztalat szerint ezek kiadása – szemben a NAV és a fővárosi igazolások egy-két napos ügyintézésével – időnként több napot, esetleg több mint egy hetet is igénybe vehetnek; célszerű időben beadni a kérelmet.

Az erkölcsi Bizonyítvány az ügyfélkapu segítségével a Webes Ügysegéd felületen igényelhető a legegyszerűbben. Mivel ez nem elektronikus, hanem postai úton érkezik, érdemes akár hetekkel hamarabb megrendelni – érvényességi ideje 90 nap.

Utasbiztosítás: figyeljünk oda rá, mostanában tényleges engedély-visszavonások is történtek a hiánya miatt. Szokjunk hozzá, hogy ezt a biztosítást évenként meg kell újítani. Az engedély-megújításnál az érvényes utasbiztosítás bemutatása kötelező.

Taxi gépkocsivezetők

Szintén ötévenként jár le a személyszállító (taxis) vezetői igazolvány. Ez mind a vállalkozókra – ha maguk is végzik a szolgáltatást -, mind az alkalmazottakra vonatkozik. Az idézett rendelet 14§-a szerint:

  1. § (1) Személytaxi-szolgáltatást nyújtó személygépkocsit vezetni – ide nem értve a 9. § (2) bekezdése szerinti saját célra történő használatot – csak a személygépkocsi engedélyébe bejegyzett működési területre érvényes személytaxi-vezetői igazolvánnyal, személygépkocsis személyszállítói szolgáltatást nyújtó személygépkocsit vezetni csak személygépkocsis személyszállító-vezetői igazolvánnyal lehet. A személytaxi-vezetői igazolványt vagy a személygépkocsis személyszállító-vezetői igazolványt (a továbbiakban együtt: személyszállító vezetői igazolvány) a személygépkocsi vezetője köteles a személyszállító szolgáltatás nyújtása során magánál tartani, és az ellenőrzésre jogosult személy felhívására bemutatni.

(2) A személyszállító vezetői igazolványt a személygépkocsi vezetésére képesített természetes személy – személyazonosító adatait is tartalmazó – kérelmére a vállalkozás székhelye szerinti közlekedési hatóság adja ki. A kérelemhez mellékelni kell a 11. § (3) vagy (5) bekezdése szerinti vizsgaigazolást.

(3) A személyszállító vezetői igazolványt a közlekedési hatóság a 11. § (3) vagy (5) bekezdése szerinti vizsgaigazolásnak az érvényességi idejére, de legfeljebb öt évre adja ki.

 A taxis vezetői igazolvány megújításához tanfolyami részvétel után vizsgát kell tenni közlekedési ismeretekből, hibaelhárításból, vezetéstechnikai ismeretekből, a taxigépkocsi tartozékainak kezeléséből, és még hosszan folytatódik a felsorolás…

Egy gyakorló taxigépkocsivezetőnek ezek közül a KRESZ ismeretek felújítása az igazán fontos – úgy vélem öt évenként ez mindannyiunkra ráfér. Viszont a vizsgát megelőzően tanfolyamon kell részt venni, majd ezt követően EREDMÉNYES vizsgát kell tenni. Ez a folyamat akár hónapokat is igénybe vehet, időpontokat kell foglalni, tehát érdemes jó előre ezt elkezdeni, mert az eredményes vizsgát követően még hetekig várni kell az igazolásra is.

-oli-