A benzines gépjárművek fogynak leginkább

 

Harmadik negyedévre világossá vált, hogy a piac további néhány százalékos lassulása várható, amelynek okai az immár krónikussá vált chip hiány mellett más alkatrészek akadozó beszállítása okozta szállítási késedelmek, valamint a gyártás drágulása, illetve a forint gyengülése – írja beszámolójában a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE).

A 2021. év nehezen indult el a személyautók piacán. A 2020-as év második negyedévében történt jelentős visszaeséshez képest a piac helyreállt és az első félévi növekedés után lassulást mutat. Továbbra is elég magas, 20-30% a forgalomba helyezést követő 6 hónapon belül kivont gépkocsik száma, amelyeket export, tesztautó leállítás, bérletből visszavétel, vagy egyéb üzleti célból vontak ki a forgalomból. Annyi bizonyos, hogy az adott időszakban az első forgalomba helyezett új autók jelentős részben nem kerültek belföldi végfelhasználóhoz. Ennek a trendnek a növekedése nincs jó hatással a belföldi autópark összetételére sem műszaki, sem közlekedésbiztonsági, de különösen nem környezetvédelmi szempontból, nem beszélve arról, hogy ezek jelentős része a hazai szerviz-szolgáltatásokat sem veszi igénybe.

Új személygépjárművek és kishaszon járművek

A teljes első forgalomba helyezés adatai, valamint a 6 hónapon belüli kivonások 2021. júniusi forgalomba helyezés piac 2021. júniusi kivonás utáni piac 2021. év új autó forgalomba helyezés I. félév 2021. év új autó kivonás utáni piac I. félév
  db db db db
Személygépjármű 9524

(-17%)

7390

(12%)

95541                           (5%) 70817                            (-3%)
Ebből tisztán elektromos 392

(19%)

  2328                          (31%)  
Plug-in hibrid 385

(21%)

  3206

(84%)

 
Kishaszon jármű 1673

(-8%)

1436

(-4%)

17410                        (14%) 14106                 

(15%)

         Forrás: DataHouse Kft.

 

Az értékesítésben a benzines autók túlsúlya érzékelhető a dieselek kárára, ami a széndioxid kibocsátás szempontjából nem jó folyamat, míg más károsanyagok oldaláról nézve kedvezőbb lehet. A full és konnektoros hibrid autók volumene a piac teljes méretéhez képest még mindig alacsony, a növekedési ütem jelentősen elmarad a várakozásoktól, annak ellenére, hogy egyre-másra jelennek meg az újabb és újabb ilyen autók és ezek megvásárlását az állam is támogatja. A most meghirdetett elektromosautó-támogatás pillanatok alatt elfogyott, így a második félévben a pályázott autók átadása várható. Üdvözlendő, hogy az állam támogatja a nulla kibocsátású autókat, de jobb lenne egy a környezetterhelést és nem a meghajtási módot figyelembe vevő lépcsőzetes és folyamatos támogatási rendszer kidolgozása. Ezzel a kampányszerű támogatás káros piaci befolyásoló hatása tompítható lenne. A tisztán elektromos autók értékesítése a támogató pályázatok ellenére nagyon enyhe növekedést mutat, inkább stagnál. A plug-in hibridek piaci növekedése jelentősebb, de volumenében így is alacsony.

A használt autó behozatal továbbra is jelentős. Az első háromnegyed évben 97.973 db, ami ismét felette van az új személyautók forgalomba helyezésének és ugyanebben az időszakban 8.658 db (kb. 50 %-al kevesebb, mint új) kishaszon jármű jött az országba. Amennyiben azonban a használt személygépkocsi importot az országban maradó új autókhoz viszonyítjuk, akkor a használt személyautó import mintegy 30-%-al magasabb. A használt gépjármű import környezetvédelmi szempontú szabályozása első lépéseként 2021 elején megjelent jogszabály egyelőre a vizsgáztatási rendszeren keresztül kontrollálja a környezetszennyező és idős használt autók behozatalát és forgalomba engedését. Az egyesület üdvözli ezt a lépést és továbbiakat vár, mivel ennek az intézkedésnek a hatása – véleményük szerint – nem elég erős. E mellett a Nyugat Európában bevezetésre kerülő, illetve beígért károsanyagkibocsátás-függő szigorítások nyomán egyre több korszerűtlen régi használt autó érkezik Magyarországra, amelyek beáramlásának korlátozása, fékezése immár környezetvédelmi oldalról elkerülhetetlen, azonban eddig nem született meg a politikai és jogi áttörés.

Tárgyhó Kumulált
db db
Motorkerékpár 317

(19%)

3979

(10%)

Nagyhaszon jármű 394

(24%)

3366

(51%)

Autóbusz 96

(55%)

832

(67%)

 Közúti nehézpótkocsi 227

(28%)

2353 (42%)

 

A haszonjármű területen 2021 eddig jelentős növekedést hozott. Mivel a szállítási feladatok a járvány következtében növekednek, ez indokolja a haszonjárművek megnövekedett értékesítését. Az év végi értékesítés minden bizonnyal meghaladja az előre jelzettet. A sofőr hiány, ha nem is olyan mértékben, mint Nagy Britanniában, de idehaza is problémákat okoz, de fennakadást nem.

 

A közúti nehéz pótkocsi értékesítés trendjében, ha lassabban is, de követi a nagyhaszonjármű piac alakulását. Annyi már most látható, hogy az előrejelzésnél nagyobb lesz az értékesítés az év végére.

Az autóbusz piacra továbbra is a havi alacsony mennyiség mellett jelentős százalékos szórás a jellemző, annyi azonban látszik, hogy a piac az előrejelzés felett alakul.

A motorkerékpár-piac kulcsszava 2020-ban a növekedés volt és ez 2021-ben is folytatódott. Az egyre nagyobb nagyvárosi közlekedési dugók indokolják a kétkerekű közlekedés gyorsabb fejlődését, így a motorkerékpár értékesítés növekedését. Ideje lenne már a robogók körüli áldatlan állapotok rendezésének, amely nem csak a piac pontosabb ismeretében, hanem a közlekedés biztonságában és rendjében is sokat segítene. Továbbra is szükséges e járművek azonosításának megoldása regisztrációval, vagy KGFB plakettel – derül ki a helyzetértékelésből.

Cash/fotó: Facebook