Decemberre várható az átadás

 

Rendben lezajlott a próbaterhelés az M44 gyorsforgalmi út új Tiszaugi- hídjánál. Az adatok kiértékelése még néhány hetet igénybe vesz. A Duna Aszfalt Zrt. generálkivitelezésével megvalósuló híd építése a végéhez közeledik, már csak a befejező munkálatok vannak hátra – derült ki a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) közleményéből.

A 44. sz főútról is jól látható az M44 gyorsforgalmi út Tiszakürt-Lakitelek közötti szakaszának leglátványosabb műtárgya, az 556 méter hosszú új Tiszaugi-híd.

Olyan egyedülálló szerkezete lesz, amelyből Európában egyetlen sincsen, és a világon is csak néhány hasonló épült.

A pilonok deformált ellipszis alakúak, ami nagyon egyedivé teszi a látványt, és a szerkezetet ekhós szekérhez teszi hasonlóvá.

A befejező fázis egyik legfontosabb momentuma az épülő híd próbaterhelése volt, ahol a műtárgy használatba vétel előtti teherbírását ellenőrizték. A próbaterhelés során statikus és dinamikus terhelést végeztek.

A hídszerkezet különböző részein, elemein mérték az ezek hatására bekövetkező alakváltozásokat és az egyes szerkezeti elemekben keletkező feszültségeket: pl. a főtartó lehajlását, piloncsúcsok elmozdulását, a szerkezet sajátfrekvenciáját stb.

A Tiszaugi-hídnál a statikus próbaterhelést 22, egyenként 38 tonna súlyú tehergépkocsival végezték, összesen 20 teherállás kombinációban.

A dinamikus terhelés során pedig két tehergépkocsi haladt át a hídon 5, 20, 40, 60 km/órás sebességgel. A NIF Zrt. beruházásainál a próbaterhelést a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Hidak és Szerkezetek Tanszékének szakemberei végzik.

Ebben az esetben is ők hajtották végre a méréseket.

A Tiszakürt-Lakitelek közötti 10,1 kilométeres szakasz műszaki átadás-átvételi folyamata októberben megkezdődik, a teljes szakasz forgalomba helyezése várhatóan decemberben történik meg – olvasható a magyarepitok.hu  oldalán.

Cash/fotó: Magyar Építők