Oszlopcserék, sodrony és vezeték megerősítések

 

Elkezdődtek a munkák a Baross utca-Szabó Ervin tér-Üllői út-Kálvin tér nyomvonalon, ahol a jelentős fejlesztésnek köszönhetően még az idén állandó és megbízható trolibuszkapcsolat jöhet létre – írja közleményében a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).

Kezdetét vette a helyszíni munka a VIII. kerületben. A kivitelező szeptember 1-jén, szerdán nekilátott a Baross utca-Szabó Ervin tér-Üllői út-Kálvin tér szakaszon a trolibusz-felsővezetékhálózat fejlesztésének. Az új felsővezeték-tartó oszlopok, váltók, valamint az egyéb berendezések gyártása és beszerzése már korábban elkezdődött. A munkavégzés nem jár érdemi forgalmi zavarással.

A munkák első ütemében a fali horgokat és a meglévő felsővezeték-tartó oszlopokat ellenőrzik jellemzően a kis forgalmú, esti időszakokban. A második ütemben – várhatóan októbertől – kicserélik az oszlopokat, valamint felszerelik a felsővezeték-tartó keresztsodronyokat és a vezetékeket is.

A fejlesztés részeként a Baross utcai – jelenleg használaton kívüli – troli-felsővezetéket ismét bekötik a hálózatba. Ennek eredményeképp a Harminckettesek tere-Kálvin tér közötti útvonalon is felsővezetékes üzemmódban, gazdaságosabban közlekedhetnek a trolibuszok. Az elektromos terhelésnövekedés miatt fejlesztik a villamos betápláló kábeleket, új felsővezeték-szakaszokat építenek, a Kálvin téren új felsővezeték-tartó oszlopokat telepítenek, a Szabó Ervin téren lévő oszlopokat pedig megerősítettre cserélik.

A helyszíni kivitelezési munkák haladásáról és a közösségi közlekedést érintő változásokról a BKK folyamatosan tájékoztatást ad. A műszaki átadás-átvételi eljárás várhatóan idén év végén kezdődhet. A trolibusz-felsővezetékhálózat fejlesztése nettó 169,2 millió forintból valósul meg.

A „Budapesti trolibusz-járműbeszerzés és kapcsolódó infrastruktúra-fejlesztés” a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ egyik kiemelt közlekedésfejlesztési beruházása. A teljes projekt megvalósítását az Európai Unió az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program keretében a Kohéziós Alapból 3,891 milliárd forinttal támogatja. A Támogatási Szerződés teljes összege a fővárosi önrésszel nettó 3.991.598.801 forint.

A közösségi közlekedés, valamint az ahhoz kapcsolódó infrastruktúra korszerűsítése 2021-ben is hangsúlyos szerepet kap. A BKK közlekedésfejlesztési beruházásának egyik jelentős célja, hogy frissítse a főváros elöregedett trolibuszállományát, továbbá biztosítsa a trolibusz-közlekedés üzembiztos és gazdaságos üzemeltetésének feltételeit. Ennek keretében – európai uniós források felhasználásával – 2018-ban 10 szóló és 11 csuklós trolibuszt szerzett be a Solaris-Škoda gyártótól. Ezek a járművek a kor elvárásainak megfelelő szolgáltatásaikkal – tágas férőhely, légkondicionálás, akadálymentesség, fedélzeti kamerák – fokozzák a Budapesten utazók komfortérzetét, és négy kilométert önjáró üzemmódban is képesek megtenni.

Rendelkezésre álló anyagi forrás esetén további lendületet kaphat a fővárosi járműparkfejlesztés annak köszönhetően, hogy a BKK tavaly november 30-án módosította a Solaris-Škoda gyártóval kötött szerződését, és 2021. november 30-ig él az opciós lehívási lehetőség. A fővárosi közlekedésszervező a megállapodás szerint további 48 trolibuszra tarthat igényt, s választhatja meg, hogy csuklós és/vagy szóló járműveket szeretne – derül ki a tájékoztatóból.

Cash/fotó: BKK