2035-től tiltott lehet az új benzin- illetve dízelautók értékesítése

 

 

Az Európai Bizottság javaslatcsomagot mutatott be az üvegházhatásúgáz-kibocsátás csökkentésére. Eszerint 2035-ig fokozatosan meg kell szüntetni a dízel- és a benzinüzemű autók értékesítését, és minden új gyártású autónak kibocsátásmentesnek kell lennie.

Az uniós javaslat ismertetése előtt nem árt néhány dolgot kiemelni, ami valahogy az utóbbi napokban nem kapott elég hangsúlyt. Először is, ez jelenleg még csak egy javaslat, amit valószínűleg elfogadnak, majd. Ám a szövegben a feltételes mód igen gyakran fordul elő. Az olyan megfogalmazásokra nem árt figyelni, mint a „biztosítani kell”, vagy az „el kell érni”, „fokozatosan meg kell szüntetni”, stb. Továbbá arra is gondolni kell, hogy például a taxisoknak a 2035-ös évig még többször is autót kell cserélni. 14 év hosszú idő, és mint tapasztaltuk tavaly a járvány kitörésekor, néhány hónap alatt is alapvetően megváltozhatnak a körülmények. Aztán valószínűleg a felhalmozott készletek értékesíthetők lesznek 2035 után is. Vagyis az autógyárak – ha nem változnak az uniós ötletek – a legyártott járműveket még biztosan kiárusíthatják. Továbbá, a mondjuk 2034 decemberében gyártott autók használtként pedig még évtizedekig gazdákat cserélhetnek. Lesz hozzájuk alkatrész, szerviz stb. Szóval, ahogy mondják, nem eszik olyan forrón a kását. Természetesen senkit sem akarunk lebeszélni az elektromos autókról, mindössze felhívjuk a figyelmet arra, hogy most nem kell mindent eldobni, akkor sem, ha a csapból is az e-propaganda folyik. Hosszú ideig kapható lesz még benzines és dízel erőforrással hajtott autó is, elérhetőbb áron. Azt sem érdemes elfeledni, hogy a taxi munkaeszköz, melynek a bevételen túl hasznot is kell termelni, az pedig az autó árával, törlesztőjével szorosan összefügg. Most pedig a hivatalos szöveg következik:

Az uniós bizottsági javaslat szerint a személygépkocsik és a kisteherautók ismertetett, szigorúbb szén-dioxid-kibocsátási normái felgyorsítják az átállást a nulla kibocsátású mobilitásra, megkövetelve, hogy az új autók átlagos kibocsátása 2030-tól 55 százalékkal, 2035-től 100 százalékkal csökkenjen a 2021-es szinthez képest. Ennek eredményeként – a tervek szerint – a 2035-től nyilvántartásba vett valamennyi új személygépkocsi kibocsátásmentes lesz. Annak biztosítására, hogy a járművezetők Európa-szerte megbízható hálózatban tudják feltölteni járműveiket, az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájáról szóló felülvizsgált rendelet elő fogja írni a tagállamok számára, hogy a kibocsátásmentes gépkocsik értékesítésével összhangban bővítsék a töltőkapacitásukat, valamint hogy elektromos és hidrogén-töltőállomásokat telepítsenek a főbb autópályákon, egymástól meghatározott távolságokra. Az elektromos töltés esetén 60 kilométerenként, hidrogénes feltöltés esetén 150 kilométerenként.

Mivel a légi közlekedésben és a tengeri közlekedésben használt üzemanyagok jelentős szennyezést okoznak, a bizottsági javaslat célzott intézkedéseket javasolt a kibocsátáskereskedelem kiegészítésére. A bizottság szerint a légi járművek és a hajók számára biztosítani kell a tiszta elektromos energiához való hozzáférést a főbb kikötőkben és repülőtereken.

A ReFuelEU nevű uniós légiközlekedési kezdeményezés pedig arra fogja kötelezni az üzemanyag-ellátást végző vállalkozásokat, hogy nagyobb arányban keverjenek fenntartható légijármű-üzemanyagokat, beleértve az alacsony szén-dioxid-kibocsátású szintetikus üzemanyagokat, úgynevezett e-üzemanyagokat az EU repterein használatos légijármű-üzemanyagokba.

Ehhez hasonlóan, a FuelEU nevű tengerészeti kezdeményezés ösztönözni fogja a fenntartható tengeri közlekedésben használt üzemanyagok és a kibocsátásmentes technológiák elterjedését azáltal, hogy felső határt állapít meg az európai kikötőkbe befutó hajók által felhasznált üzemanyag üvegházhatásúgáz-tartalmára – derül ki az Európai Bizottság jelentéséből.

Cash/fotó: Facebook