Maradnak a dugók, vagy lesz más megoldás?

 

Az Országos Taxis Szövetség elnöke júniusban levélben fordult Budapest főpolgármesteréhez, javasolva a Nagykörút, illetve az Üllői úti kerekpársávok újragondolását, a kialakult torlódások megszüntetése érdekében. 

 

Tisztelt Főpolgármester Úr!

Csatoltan küldöm levelem mely az OTSZ javaslatát tartalmazza, a Fővárosban napok óta tartó elviselhetetlen közlekedési problémák enyhítésére.

Tisztelettel:

 

Metál Zoltán
elnök
Országos Taxis Szövetség

 

Ezt a levelet itt olvashatják

 

Most megérkezett a válasz Karácsony Gergely főpolgármestertől. Íme:

 

 

Tisztelt Elnök Úr!

 

Köszönettel vettük levelüket és javaslataikat.

Tisztában vagyunk azzal, hogy a közlekedési infrastruktúra karbantartása, felújítása és a város fejlesztése: a Lánchíd felújítása, a rakpart átalakítása, az M3 metró középső szakaszának rekonstrukciója, vagy éppen a Blaha Lujza tér jövő héten kezdődő megújítása átmenetileg sokaknak kényelmetlenséget okoz, és időnként – az egyébként is maximális kihasználtságú – utakra és a közlekedőkre még nagyobb terhet ró, és kényszerűen lassítja a közúti közlekedést. Igyekszünk a lehetőségekhez mérten enyhíteni a kellemetlenségeket, egyebek mellett versenyképes közösségi közlekedés kialakításával. Ezért is hoztunk létre például összefüggő buszsávot a Hegyalja úton, így a BAH-csomóponttól Zuglóig védett sávban tudnak közlekedni a néhány percenként járó buszok, valamint az autóbusz forgalmi sávban közlekedésre jogosult más járművek, így a személytaxik is.

Fontos leszögezni azt is, hogy a belvárosi fejlesztések mellett jelentős hatása van néhány kormányzati beruházásnak is, így különösen az M0-s déli Duna-hídjának újabb utólagos javításának. Az M0-s hárosi Duna-hídjának ismételt lezárása hatalmas terhet jelent a városban közlekedők számára. Az M0-son kialakuló 10-15 kilométeres torlódások befelé nyomják a forgalmat, olyanok is a belvárosi hidakat választják, akik egyébként elkerülhetnék a várost. A hárosi M0-s Duna-híd kormányzati felújítása tavaly fejeződött be, de azóta már többször kellett részlegesen lezárni a hidat a kivitelezési hibák utólagos javítása miatt. A budapesti dugók csillapításának ugyanakkor alapvető feltétele lenne, hogy a várost ingyenesen, dugók nélkül el lehessen kerülni az M0-son, így az agglomerációs forgalom nem terhelné a sugárirányú, belvárosba tartó útvonalakat.

Szakcégeink forgalomszámlálási adatai szerint június közepén a gépjárműforgalom napi átlaga a 2019-es év átlagának 105%-a volt, és a növekmény jelentős részét az agglomerációs forgalom okozza. (2019-hez képest pl. az M3-as autópálya bevezetőjének forgalma 15%-kal nőtt). Ez azonban nem jelentheti azt, hogy sávszámok bővítésével (ahol egyáltalán erre lenne műszaki lehetőség) a forgalom további növekedését segítsük elő, hiszen a közúthálózat bővíthetősége véges, Budapest belvárosában elérte felső határát, lokális bővítésekkel sem lehetne rendszerszintű érdemi kapacitásbővítést elérni. Ezen túlmenően a városi közlekedés kialakításakor a város élhetőségére is tekintettel kell lennünk. Többéves tapasztalat, hogy a gépjárművek számára használható felületek növelésével a városi forgalom nem csökken, hanem emelkedik, ezért nem cél például az említett agglomerációs forgalom bevonzása.

Ami a 2020-ban elkészült új kerékpársávokat illeti, a Bartók Béla úti, a Tétényi úti, a Villányi úti és a Baross utcai sávok a közúti forgalom jelenlegi lebonyolódására nincsenek érdemi hatással (amennyiben figyelmen kívül hagyjuk az esetleg gépjárműből kerékpárra átülő eszközváltók hatását).

A kiskörút Kálvin tér és Deák tér közötti szakaszán a kerékpársáv mellett irányonként jelenleg is két forgalmi sáv áll rendelkezésre, és a kerékpársáv megszüntetésével sem lehetne a forgalmi sávok számát növelni. Tehát itt a közúti forgalom kapacitásának csökkenését nem a kerékpársáv, hanem a metrópótló buszok számára (ideiglenesen) kijelölt sáv okozza.

A nagykörúton a leginkább torlódó pontok a Blaha Lujza tér, és az Oktogon térségében találhatóak. Ezen a két helyszínen azonban eddig megmaradtak a nagykörúti kerékpársáv kialakítása előtti sávszámok, a közúti kapacitás ezen a két ponton nem csökkent, így a közúti torlódás itt is a már említett, megnövekedett gépjárműforgalomra vezethető vissza. Tájékoztatom Önöket, hogy a Blaha Lujza téri felújítással a Rákóczi úton továbbra is megmarad a 2×2 sávos közúti forgalom. A Nagykörúton viszont a jelenlegi 2×2 autós és +1 kerékpársáv helyett az ideiglenes forgalmi rend szerint csak 2×1 sávon lehet majd közlekedni, és az érintett szakaszon az elkülönített kerékpársáv is megszűnik.

Javaslataikkal kapcsolatban természetesen nyitottak vagyunk személyes egyeztetésre is, amelyre felkérem Balogh Samu Márton kabinetfőnök urat. Munkatársaim keresni fogják Önöket az időpont egyeztetése érdekében.

 

Tisztelettel,

Karácsony Gergely

főpolgármester