Csúcsidőben az idős buszokra is szükség van

 

A BKV Zrt. autóbuszflottája az elmúlt 7-8 évben jól látható fejlődésen ment keresztül. Az új beszerzéseknek köszönhetően az elmúlt 5 év alatt az autóbusz ágazatnál 49,6 %-ról mára 88 %-ra növekedett az utastéri klímaberendezéssel felszerelt járművek részaránya a teljes állományon belül – írja közleményében a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV).

A járműállomány folyamatos fejlődése ellenére, az elmaradt új járműbeszerzések következtében azonban még mindig üzemelnek a flottában alacsonyabb utaskomfortú, klímaberendezés nélküli vagy kevésbé hatékony klímával rendelkező járművek. Az M3 metróvonal felújításához kapcsolódó buszos pótlás magas járműigénye miatt jelenleg az átlagosnál nagyobb szükség van a már korszerűtlennek számító buszokra. Az utasforgalomba kerülő klíma nélküli buszok – a forgalomba kerülő teljes járműmennyiséghez viszonyított – részaránya a hétköznapi csúcsidőszakokban a legmagasabb. Ez a részarány a metrópótlás támasztotta magas járműigény mellett sem haladja meg a 8-10%-ot. Csúcsidőn kívül, illetve az alacsonyabb járműigényű iskolaszüneti időszakban ez az arány jóval alacsonyabb, hétvégén pedig (rendkívüli forgalmi feladatok ellátása nélkül, pl. villamospótlás) csak klímaberendezéssel felszerelt járművek közlekednek a hálózaton.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) elvárásaival összhangban a magaspadlós, valamint a legkorosabb alacsonypadlós járművek csak városszerkezeti és környezetvédelmi szempontok szerint kiválasztott viszonylatokon közlekednek, de ott a részarányuk akár a 25-40%-ot is elérheti. A járműkiadás sajátosságai miatt az ezen viszonylatokon utazók – elsősorban a reggeli és délutáni csúcsforgalmi időszakban – nagyobb valószínűséggel utaznak klíma nélküli, vagy éppen kevésbé hatékony klímával rendelkező járműveken, mint a hálózat más vonalain.

A BKV Zrt. autóbuszain a klímaberendezések tavasszal, a nyári szezon előtt a légkondicionálókra vonatkozó komplett átvizsgáláson és karbantartáson estek át, hogy a hőségben is képesek legyenek a kellő komfort biztosítására, illetve emellett rendszeresen, a klímaberendezés gyártójának utasításai alapján, szerződött partnereinkkel együtt végezzük a berendezések folyamatos karbantartását, tisztítását, a szűrők és egyéb alkatrészek cseréjét. A 15-20 év körüli életkorú járművek klímaberendezései azonban a lehetséges maximális odafigyelés mellett is gyakran hibásodnak meg, vagy üzemelnek az elvárhatónál rosszabb hatásfokkal. A szokásosnál gyakoribb klíma-üzemzavarokkal bíró járművek esetén, ameddig kapacitásaink engedik, cserejárműveket adunk forgalomba, illetve kiemelt figyelmet fordítunk az utastéri ablakok mindenkori nyithatóságára.

A koros klímarendszerek megbízhatóságának és hatékonyságának növelését csak a komplex fejlesztésük tenné lehetővé. Ez azonban nem gazdaságos, mivel többszörösen meghaladná az amúgy selejtezésre érett öreg járművek értékét. A valódi megoldás a járműállomány cseréjének felgyorsítása, amelyre a BKV Zrt. és a Fővárosi Önkormányzat kész tervekkel rendelkezik. A több száz új autóbusz beszerzéséhez szükséges beruházási hitel felvételére irányuló eljárást a BKV Zrt. eredményesen lefolytatta, az eredményt a Fővárosi Önkormányzat jóváhagyta. A beruházási hitel felvételéhez a 2011. évi CXCIV. Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló törvény értelmében a Kormány mielőbbi jóváhagyása szükséges, amely jóváhagyás a mai napig nem történt meg.

Addig is a BKK-val együttműködve a BKV Zrt. törekszik arra, hogy az alacsonyabb utaskomfortú járművek csak abban az időszakban legyenek az utcán, amikor a legmagasabb a járműigény és a korszerűbb buszokból nem áll rendelkezésre elegendő darabszám, de sajnos 2021 nyarán ezek az idős autóbuszok még nem lesznek nélkülözhetők a csúcsforgalmi igények kiszolgálásából – olvasható a tájékoztatásban.

Forrás: BKV