Öt saját töltőoszlopot telepített a Dantaxi

 

Úgy tűnik, még a dánoknak is gondot okoz, hogy kevés a töltőpont a fővárosban és azok sem gyorstöltők. Ezért úgy döntöttek, hogy öt kutat telepítenek, amelynél egyszerre tíz autó „tankolhat” 300 kW-os teljesítménnyel. Az ötletet a magyar viszonyokra is át lehetne ültetni, mert a taxiállomásokon egyre több e-taxi jelenne meg, ha lenne ott gyors töltési lehetőség és persze hely ahova be lehetne állni. Ráadásul két fuvar között nem a többi autós elöl vennék el a töltési lehetőséget, hanem „saját” oszlopokra csatlakozhatnának.

A nyilvánosan elérhető elektromos töltőállomások korlátozott száma a legtöbb országban továbbra is lassítja az elektromos közlekedésre való átállást, ott pedig, ahol a lakosság mellett a taxisok is szép számmal váltanak villanyautóra, konfliktusok forrása is lehet ezen töltők használata. Dániában ezért a Dantaxi kifejezetten a taxitársaság járművei számára telepített töltőoszlopokat. Koppenhágában a múlt héten adtak át egy ilyen helyszínt, amely a partnerek elmondása szerint a legnagyobb taxitöltő-állomás a skandináv országokban – számol be az eseményről a villanyautosok.hu.

„A város jelenlegi mintegy 300 elektromos taxijának nagy része a Dantaxihoz tartozik, és a rendelkezésre álló töltőállomások megtalálásának problémája olyan nagyra nőtt sofőrjeink számára, hogy a népszerű nulla kibocsátású járművek kapacitását nem lehet teljes mértékben kihasználni” – fogalmazott a Dantaxi kereskedelmi igazgatója, Vibeke Wolfsberg.

Wolfsberg úgy véli, hogy a saját töltőállomás robbanásszerű növekedést okoz az elektromos taxizásban, ami hozzájárul ahhoz, hogy a Dantaxi 2025-re valamennyi dízeles meghajtású járművét kivonja a forgalomból. Hozzátette, hogy a jogi szabályozások, és a világjárvány szemmel láthatóan rengeteg taxist ösztönzött az elektromosra való váltásra, hiszen nagyobb forgalmat, és alacsonyabb működési költségeket jelentenek, de sokan a töltőállomások hiánya miatt félnek villanyautót vásárolni. Ezzel a kezdeményezéssel várhatóan már 2022 nyarára 200 dízelautót cserélhetnek le a cégnél, 4 éven belül pedig talán mind a nagyjából 1700 szennyező jármű eltűnhet a Dantaxi flottájából.

A koppenhágai állomáson 5 darab ultramagas teljesítményű töltőberendezést helyeztek el, amely egyszerre 10 taxi töltését teszi lehetővé. Az elérhető legnagyobb teljesítmény 300 kW, így minden villanyautó az akkumulátorának képességeihez mérten a lehető leggyorsabban képes felvenni az elektromosságot. A Dantaxi úgy számol, hogy naponta körülbelül 400 taxi fordul majd meg az állomáson, mely a dán főváros délnyugati részén, a városközponthoz és a repülőtérhez egyaránt közel található. A töltőket egyelőre csak a taxitársaság sofőrjei vehetik igénybe. Amennyiben sikeresnek bizonyul a projekt, úgy további ilyen állomások telepítése várható Koppenhágában, Aarhus-ban, Aalborgban, valamint Odense-ben.

Nálunk azért még a fővárosban sem fut túl sok elektromos taxi, ennek ellenére itt is kevés a töltőoszlop és azok sem a legmagasabb áramleadásra képesek. A Főtaxi elektromos flottával és jelenleg egyedüliként saját töltőoszloppal is bír, de a dánokhoz képest nálunk ez még gyermekcipőben jár. Ám tanulni másoktól nem szégyen…

k.z.t./fotó: dantaxi