Halálkaravánok testközelből

 

A Komárom-Esztergom Megyei Rendőr-főkapitányság fokozott közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartott április 1-jén az M1-es autópályán. Földön és levegőben: az autópálya- és a forgalom-ellenőrzési alosztály munkatársai mellett az akcióhoz helikopteres támogatást adott a Készenléti Rendőrség – olvasható a Zsaru Magazinban.

A közlekedésrendészeti osztály több éve rendszeresen, havonta többször tart az M1-es autópályán fokozott ellenőrzéseket.

A mostani akció célja elsősorban az volt, hogy a passzív biztonsági eszközöket, azaz a biztonsági öv, valamint a gyerekülés, a gyermekbiztonsági rendszer, motorosok esetében a bukósisak megfelelő és biztonságos használatát ellenőrizzük – kezdi Merkli Rajmund őrnagy, a Komárom-Esztergom Megyei Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztály autópálya-alosztályának vezetője. – Gyakori, hogy a gyerekülést rosszul, pontatlanul rögzítik az autósok. Ezért azt javasoljuk, hogy vásárlás előtt körültekintően, megbízható forrásokból tájékozódjanak annak érdekében, hogy megfelelő, rendeltetésszerű használatra alkalmas, biztonságos gyerekülést válasszanak. Emellett különös figyelmet fordítottunk a 7,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű járművel vagy járműszerelvénnyel történő előzésre, ami elég gyakran előforduló szabálysértés. És cél volt az is, hogy kiszűrjük az úgynevezett „horrorkaravánokat”. Utóbbiak már jó ideje a figyelmünk középpontjába kerültek, de azok a keleti szállítók, akik a Nyugaton vásárolt használt gépkocsikat viszik haza, újra és újra összeállítanak ilyen különösen veszélyes járműegységeket, amelyek a teherszállítási vagy a vontatási szabályoknak nem felelnek meg, balesetveszélyesek. Túlsúlyosak, túlméretesek, olykor a műszaki állapotuk is kockázatos.

Ahogy Merkli Rajmund őrnagy említi, Magyarországon különösen szigorították a „horrorkaravánok” ellenőrzését. Ez a szabálysértés ezentúl közigazgatási bírsággal sújtandó, aminek az összege is magasabb. Lehetővé tették a bankkártyás fizetést, néha még a közgazdasági osztályról valutapénztárosi vizsgával rendelkező pénztárost is kirendelnek, akinek az aktuális árfolyamok szerint készpénzben, valutában is kifizethető a bírság. Kérdezzük, hogy ennek ellenére miért próbálkoznak mégis a szállítók a fuvarozásnak ezzel a hanyag és veszélyes módjával, Merkli őrnagy szerint a szállítók szinte már beleszámolják a fuvardíjba a bírságot. Még az sem zavarja őket, hogy a szállítmány egy részét a legközelebbi parkolóban kell hagyniuk, hiszen többen összehangolják a munkájukat, és az ott maradt egységet az utána következő már csatolja is fel a saját járműszerelvényére, hogy mihamarabb a célállomásra érjenek a Nyugaton megvásárolt autók.

Azok közül pedig, akik Magyarországon keresztül külföldi munkából térnek haza, sokan hasonlóan szedett-vedett módon képesek összeállítani a rakományukat. Gumipókkal rögzített biciklik, növények, ímmel-ámmal lekötözött, egymásra dobált bútorok veszélyeztetik a közlekedőket. Az efféle módon, oldalfalak nélküli pótkocsin szállított tárgyak hanyag rögzítése egy-egy úthiba okozta zöttyenés vagy a folyamatos rázkódás miatt gyakran meglazul, és abba jobb nem is belegondolni, mi történik, ha egy autópályán röpködni kezd a fotel meg az óriási fikusz…

Nemcsak a „horrorkaravánokkal” közlekedő sofőrök, a kamionosok is szinte számítanak a rájuk kiszabott bírságra. Amennyiben a rend­őr megbünteti őket, azonnal szólnak a fuvarozócégnek, amelynek munkatársa percek alatt a kamionosnál lévő bankkártyára utalja a pénzt, így aztán fizetnek, szánják-bánják a szabálysértést, és robognak tovább. Szó, ami szó, nem könnyű visszaszorítani a szabálysértéseket, de azért mindinkább sikerül a zsaruknak.

A közlekedésiek a mostani fokozott közúti ellenőrzés során figyelték azokat is, akik a leállósávon haladtak, türelmetlenségük miatt azt használták előzésre; ez a sztrádán különösen veszélyes és pimasz dolog. Figyelték azokat is, akik folyamatosan a belső sávban közlekednek, továbbá azt, hogy mindenki használja-e az irányjelzőt. Továbbá, amennyire ezen a kontrollon lehetséges volt, igyekeztek kiszűrni az embercsempészeket is.

Talán a közvélemény erről kevesebbet tud, de az embercsempészek nagyon sokan vannak – folytatja Merkli Rajmund. – A híradásokban látványosabb, amikor a migránsok a zöldhatáron érkeznek, de én állítom, most is nagyon sokan jönnek, csak most embercsempészek segítségét veszik igénybe. Az elmúlt évhez képest megduplázódott azok száma, akiket az ország területén belül fogtunk el.

Végül ejtsünk szót a Pofátlan(TAN)ítás elnevezésű programról, amelyben a hatóság civil autókból figyeli a szabályszegőket – az autópályán is. Azokat a rendőröket, akik ezekben a járművekben dolgoztak, ezúttal is bevonták a fokozott ellenőrzésbe, és ezúttal sem unatkoztak.

Hinnénk, a járványhelyzet következtében elrendelt boltbezárások miatt az áruszállítás nagyságrendje is kisebb, de a szakember azt mondja, az élet nem állt meg. Talán valóban csökkent valamennyit az áruforgalom, de látványosan nem. Egyébiránt a baleseteket nem az áruszállításban dolgozó, profi gépkocsivezetők okozzák, sokkal inkább az amatőrök. És ha már balesetek, akkor el kell mondani, hogy a járműfejlesztők egyre biztonságosabbá teszik az autókat, így a nagyobb balesetek is kisebb bajjal járhatnak, mint évekkel, pláne évtizedekkel korábban.

A fokozott közlekedésbiztonsági ellen­őrzésen végül három magyar és 17 külföldi sofőrt kellett szabálysértésért megbírságolni – hívja fel a riportra a figyelmet a police.hu.

Trencsényi Zoltán/Zsaru Magazin/fotó: Fülöp Máté