Az áram és lítium előállítása sem környezetbarát

 Egyelőre komoly vitát vált ki az a kérdés, hogy valóban annyira környezetkímélőek-e az elektromos autók, semmint az sokan hiszik. Egy tény, működésük közben valóban nem bocsájtanak ki káros anyagot, de használatukhoz akkumulátorra és áramra van szükségük, aminek biztosítása kevésbé környezetbarát.

A villamos árammal hajtott kocsik nem bocsátanak üvegházhatású gázokat a légkörbe, ezért sokkal környezetkímélőbbek. Ez természetesen igaz, de gyártásukhoz és működésükhöz számos olyan dologra szükség van, amelyek károsítják a környezetet.

A legtöbb elektromos autó lítiumion-akkumulátorral működik, a lítium kitermelése pedig nem a legegyszerűbb: a ritka alkálifém felkutatása és bányászata komoly ipari munkát igényel, mely nem éppen kíméletes a környezettel. Szintén fontos kérdés, hogy honnan kapja az áramot az akkumulátor: a Minnesotai Egyetem kutatói nemrég tanulmányban megvizsgálták, mennyi minden szükséges ahhoz, hogy egy elektromos jármű működhessen, és mennyi ezekből származó káros anyag kerül a légkörbe az akkumulátor teljes élettartama alatt.

Mint kiderült, nem mindegy, milyen módon termelik az elektromos energiát. A hagyományos, széntüzelésű erőművekben történő energiatermelés során legalább annyi káros anyag bocsátódik ki, mint a belső égésű motor működésekor. Mennyiségileg lebontva a kutatók úgy találták, hogy amíg kimeríted az akkumulátor élettartamát, az ehhez szükséges áram előállítása hasonló mértékben szennyezi a légkört, mint ha ugyanennyi kilométert egy hagyományos autóval tettél volna meg – írja a Live Science.

Szerencsére világszerte egyre többen térnek át a megújuló energiaforrások használatára, ugyanakkor vannak országok, ahol továbbra is magasan vezet a szénerőműves energiaelőállítás: Kínában például a felhasznált energia 58 százaléka – még napjainkban is ­– széntüzelésű erőművekből származik. Ahhoz tehát, hogy az elektromos autók tényleg forradalmasítsák, és valóban környezetkímélővé tegyék a közlekedést, az energiaiparnak is változnia kell.

Ennek ellenére az elektromos járművek széles körű elterjedése nagyban segítheti a klímaváltozás elleni küzdelmet – derül ki egy tanulmányból melyet Colin Sheppard, a Berkeley Egyetem energiakutatója publikált. Sheppard úgy találta, hogy ha az Egyesült Államokban kizárólag elektromos autókat használna a lakosság, az országban 46 százalékkal csökkenne az üvegházhatású gázok kibocsátása, és évente 0,5 gigatonnányival kevesebb szén-dioxid kerülne a légkörbe. A hatás még pozitívabb lenne, ha bevezetnék az ún. okos feltöltés módszerét, vagyis a járművek akkumulátorát nem véletlenszerűen, hanem gondosan, előre megtervezett időközönként töltenék fel, úgy időzítve, hogy minél kevesebb káros hatással járjon a feltöltéshez szükséges áramtermelés.

Sokan az elektromos autók borsos ára miatt ódzkodnak a váltástól, ugyanakkor lehet, hogy mégis megéri befektetni – a Consumer Reports fogyasztói érdekvédő szervezet által készített 2020-as felmérés szerint – ugyanis hosszú távon jóval kevesebb (mintegy feleannyi) pénzbe kerül egy elektromos autó javíttatása, mint egy hagyományos kocsié. Ennek oka, hogy az elektromos autó motorjában csak egy mozgó alkatrész található, míg a klasszikus belső égésűben tucatnyi – olvasható a divany.hu oldalán.

Egy másik környezetbarát megoldás lehet a hidrogén mint hajtóanyag, de jelenleg még igen drága megoldás

Nyilván a kérdés eldöntése még várat magára, az azonban szinte bizonyos, hogy a megoldást nem csupán egyetlen változat jelenti. Több alternatív lehetőség közös halmaza segítheti bolygónkat a mind környezetkímélőbb fenntarthatóságához a közlekedésben is.

Cash/fotó: Facebook