Az ADAC és ÖAMTC tesztjén a Continental a befutó
Ködös, párás napokon a gépjárművek nyári gumi tesztjéről talán korainak tűnhet elmélkedni, de a német (ADAC) és az osztrák autóklubok (ÖAMTC) elvégezték a saját felmérésüket, 32 abroncsból 7 nyerte el az ajánlott minősítést, 2 pedig amit semmiképpen nem ajánlanak. Egyértelmű befutónak számít a Continental gumija.
Azt már a legtöbb autós tudja, hogy a +7 C fok átlaghőmérséklet fölött célszerű a téli gumikat nyáriakra cserélni. A szakértők azonban azt is megfontolás tárgyává teszik, ki-ki saját életritmusának megfelelően tegyen különbséget a felszerelés között. A kik kora hajnalban indulnak útnak és késő este térnek haza, azok ne a középhőmérsékletet vegyék alapul, hanem azt az időszakot, amikor ténylegesen használják járművüket. Akik napközben autóznak, azoknak célszerű a papucsokat is korábban cserélni. Ezek mind egyedi döntések.
Az ADAC és az ÖAMTC, vagyis a német és az osztrák autóklub aktuális segítsége azonban már most itt van: a hazánkban is legnépszerűbb 205/55 R16 méretben 15, míg az egy kategóriával nagyobb autókra (pl. Audi A4, Ford Mondeo, Volkswagen Passat) jellemző 225/50 R17 méretben 17 garnitúrát vetettek össze. Előbbiből 3, utóbbiból 4 tudta kiérdemelni a jó minősítést.
A 205/55 R16 méret legjobbja a Continental PremiumContact 6 lett (ára 25 500.- Ft). Nem meglepően azért, mert a legnagyobb súllyal (40%) figyelembe vett vizes aszfalton a legjobban szerepelt. Az ADAC tesztjén további 20-20%-ot számít a száraz utas tudás és a kopásjellemző, míg a zaj és a fogyasztás 10-10%-ot. A dobogót így a vizes aszfalton jól szereplő abroncsok uralják, ezek a Semperit Speed-Life 3 (ára: 15 500.-Ft) és Bridgestone Turanza T005 (ára: 20 500.-Ft) még. A három dobogós közül a legolcsóbb a Semperit, a legjobb fogyasztást adó pedig a Bridgestone. Még a dobogós modellek sem érték el a „Nagyon jó” minősítést, csupán „jók”, míg a kompakt mezőny zöme, 11 abroncsmodell „közepes” minősítést szerzett az ADAC tesztjén.
A Goodyear EfficientGrip Performance 2 (ára: 23 500.-Ft) egész jól szerepelt, de száraz utas jellemzői miatt lett közepes. Kiemelkedő ugyanakkor kopásállósága, az ADAC kalkulációi szerint 55 ezer kilométert is bír, míg a mezőny zöme 30-40 ezer körül, az e versenyszámban sereghajtó Nokian abroncsa pedig 25 ezer kilométert sem. A koreai Kumho Ecsta nedves úton egész jó volt, gördülési ellenállása a mezőny legszerényebbje, ám száraz úton ugyancsak nem remekelt, az Apollo Alnac vízen sem. A Hankook abroncsa szárazon profi, ám vizesen és gördülési ellenállás kapcsán nem mutatta jó arcát. A leggyengébb közepes abroncs a törökországi Petlas Imperium PT515 (ára: 17 500.-Ft), míg a sereghajtó a King Meiler Sport 1 (ára: 17 500.-Ft) nevű újrafutózott abroncs lett „Kielégítő”, de semmiképp sem ajánlható eredményével.
A középkategória 17 tesztelt abroncsa közül csak a Falken Azenis FK510 (ára: 31 500.-Ft) bizonyult a legjobbnak – nem nehéz kitalálni – vizes jellemzői miatt. Igaz, a középmezőnyben szereplő Semperit hasonlóan erős volt a vizes aszfalton, ám messze nem tudott olyan kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtani, mint a Falken. Jól teljesített az összesített második helyre igazolt, leginkább szárazon remekelő Continental PremiumContact 6, s meglepő módon az utóbbinál harmadával olcsóbb Kumho Ecsta (ára: 19 500.-Ft) is dobogós lett, főként vizes jellemzőivel számos drágább modellt is megelőzve. Jó ADAC minősítést szerzett még a dobogósokon túl a negyedik helyre került Bridgestone Turanza T005 (ára: 22 000.-Ft), ami vizes jellemzőivel és kopásával maradt le a legjobbaktól, ám remekül irányítható és rövid fékutat adó volt szárazon.
A Michelin Primacy 4 (ára: 33 000.-Ft) az ADAC tesztjén meglepő módon csak „Közepes” eredményt ért el, a teszten szereplő 17 darab 17 colos gumiból összesen tucatnyi járt így. Közös jellemzőjük, hogy ha egy-egy jellemző szerint jók is, másban nem. A „legjobb közepes” Michelin Primacy 4 és a Semperit Speed-Life 3 (ára: 22 500.-Ft) is tartós, de míg a Michelin vizesen, a Semperit szárazon gyenge. A Kleber, a Barum és a Viking abroncsa alacsony gördülési ellenállást adó, de vizesen egyikük sem, a Barum és a Viking száraz úton sem. A mezőny sereghajtója a Firestone Roadhawk lett, az ADAC tesztjén vizes úton egyenesen rossznak bizonyult, s a szabályok szerint ezzel pontjait sem összesítették, hanem veszélyessége miatt végeredménye is rossz lett. Az ADAC ráadásul azt is elárulta: míg a vízes úton legjobb Semperit abroncsokkal 80 km/órárról 32,7 méter, a Continentallal 33,3, a Falkennel 33,4 méter kellett a megálláshoz, a Firestonnal 41,2, azaz mintegy két autóhossznyival több. Az eredmény egyáltalán nem meglepő, ilyen különbségek múlnak az abroncsokon, azaz kevéssé ajánlott rajtuk spórolni.
Az ADAC tesztjének egyértelmű győztese a Continental, de a táblázatokból jól látható, hogy egyéb, akár olcsóbb abroncsokból is létezik jó – olvasható az autonavigator.hu hírei között.
Akik a részletes eredményekre is kíváncsiak, azok látogassanak el a német autóklub www.adac.de oldalára, ahol a tesztelések körülményei és a részletes eredmények is megtekinthetők.
Cash/fotó: Continental