Több mint száz mikróeszköz kell egy autóba
Európában a chipek több mint harmadát az autógyártásban használják fel. A jövőben a mainál is sokkal több félvezető kell majd autóinkhoz, ami a kontinensen több százezer új munkahely létrejöttét eredményezheti – közölte elemzésében az Autóipari Beszállítók Európai Szövetségének (CLEPA) főtitkára, Sigrid de Vries.
Az autóipart jelenleg sújtó globális chiphiány számos okra vezethető vissza. Közöttük találjuk a laptopok iránt megnövekedett keresletet, az amerikai kormányzat által kínai cégek ellen hozott szankciókat, a ma már nagy fogyasztónak számító autógyártásnak a vártnál gyorsabb felfutását, illetve a tradicionális társaiknál több félvezető komponenst igénylő elektromos autók értékesítésének növekedését is – olvasható a beszámolóban.
Sok elemző szerint a chiphiány valamikor a második félévben szűnhet csak meg, emellett már arra is figyelmeztetnek, hogy 2021-ben az autók és más ipari termékek gyártásához szükséges alapanyagokból/termékekből is hiány léphet fel a kereslet és a járványvédelmi intézkedések kiszámíthatatlansága, valamint a felívelő kínai kereslet által elvont logisztikai kapacitások miatt.
Sigrid de Vries szerint azonban van, ami egyértelmű, még pedig az, hogy az autóipar félvezető-igénye növekszik az önvezetési funkciók és az elektrifikáció miatt.
Egy átlagos autó már ma is nagyjából száz fejlett chipet tartalmaz, ami hatalmas növekedés az egy évtizeddel korábbival összevetve. Az elektromos járművekhez azonban háromszor több chip is kellhet az akkumulátor és más elektronikai részegységek vezérlése miatt. Szakértők szerint az elektronikai részegységek és a chipek tehetik ki egy autó értékének 45 százalékát 2030-ra.
Bár egyik oldalon a belső égésű motor fokozatos elhagyása munkahelyek megszűnéséhez vezet, a másik oldalon az elektrifikáció, a digitalizáció, illetőleg az önvezetési megoldások terjedése újakat teremt. Ma az európai félvezetőiparban 200 ezren dolgoznak, a McKinsey 2019-es előrejelzésében viszont az áll, hogy megfelelő viszonyok között az autók elektronikai és szoftveres elemeinek gyártása 400 ezer európai munkahelyet teremthet. Európában ma 1,7 millió embert foglalkoztatnak az autóipari beszállítók és 1,2 milliót az autógyártók.
Cash/fotó: Google