A tél beköszöntével sok európai országban a külső hőmérséklet reggelente a fagypont alatt van.
Ismerjük a hideg általános hatásait járműveinkre, de hogyan befolyásolja a hideg a plug-in hibrid autókat? Az alábbiakban négy tipp szerepel a SEAT szakemberétől, amelyekkel a lehető legtöbbet hozhatja ki autójából ezen a télen.
1.- Addig töltse fel az akkumulátort, amíg az autó meleg. Elektromos üzemmódban a hibrid akkumulátor-rendszer hatótávját befolyásolhatja az alacsony hőmérséklet, de az akkumulátor-rendszer különböző funkciókkal és energiagazdálkodási módszerekkel is rendelkezik, amelyek amennyire csak lehet, segítenek enyhíteni a hideg hatását. “A hideg kihat az akkumulátor teljesítményre, hiszen befolyásolja a lítium-ion cellák belsejében zajló elektrokémiai folyamatokat” – mutat rá Francesc Sabaté, a SEAT energiarendszer-fejlesztési vezetője. “A legjobb az, ha az akkumulátort egy a hidegtől elzárt helyen, a vezetés után azonnal feltöltjük az akkumulátor hőmérsékletének fenntartása érdekében, ami következésképpen javítja a töltési folyamat hatékonyságát” – magyarázza Francesc.
2.- Melegítse fel előre a gépkocsi belterét. Az autóval történő utazáshoz nincs tökéletes hőmérséklet, mivel a kinti időjárás befolyásolja a belső tér hőmérsékletét. Ezzel együtt az elektromos alkatrészek 21,5–22 Celsius fokon teljesítenek a leghatékonyabban. Annak érdekében, hogy ezt a kényelmi hőmérsékletet elérje anélkül, hogy megrövidítené az akkumulátor működési időtartamát, „a legjobb megoldás az, ha néhány perccel az autóba való beszállás előtt, a még mindig a töltőhöz csatlakoztatott járművet a SEAT Connect alkalmazás segítségével távolról aktiváljuk, bekapcsoljuk az autó fűtését, vagy az ülés- és kormányfűtés funkciókat.”- javasolja Francesc. “Így a jármű belseje meleg lesz, amikor beszállunk, anélkül, hogy ennek eléréséhez az akkumulátort kellene használnunk az utazás megkezdése után.”
3.- Kapcsolja be a gyújtást a belsőégésű motor üzemmódban. Nagyon hideg időben hagyja az autót a töltőhöz csatlakoztatva, amíg parkol, így az utazás megkezdése előtt aktiválhatja az előmelegítési funkciót és felmelegítheti az akkumulátort. Ahogy a mérnök tanácsolja, ebben az esetben „a jármű belsőégésű üzemmódban indul, amely rövid idő alatt megnöveli a hőmérsékletet az akkumulátor megfelelő használata érdekében”. Ezen elektromos járművek szélsőséges időjárási körülményeket szimuláló teszteken is biztosították, képesek az optimális működésre ilyen körülmények között is.
4.- Vezessen finoman. A finom vezetés mindig kulcsfontosságú a fogyasztás csökkentése érdekében. Plug-in hibrid autóban ráadásul a tél közepén történő induláskor valóban szükség van rá, mivel az elektromotor már az induláskor minden erejét „beveti”. A kíméletes vezetés és a fékezéskor visszatöltő akkumulátor ugyanis segít minél tovább szinten tartani az autó energiaellátását. Például, a Leon e-HYBRID esetében „amikor levesszük a lábunkat a fékpedálról, anélkül, hogy a mechanikus fékek működnének, a fékezésből származó kinetikus energia átalakul elektromos energiává, és későbbi felhasználásra tárolható” – zárja gondolatát Francesc. Ez növelheti az akkumulátor hatótávolságát ugyanazon az úton az agresszívabb fékezéssel összehasonlítva.
Forrás: SEAT