80 millió euró az átállásra

Tízezer párizsi taxisofőrt szeretne a HysetCo. francia vállalat meggyőzni arról, hogy a 2024-es olimpiai játékokra váltsanak hidrogénüzemű gépjárművekre, melyhez a résztulajdonos Toyota Motor Corporation minden segítséget megad. A projektre már most 80 millió euró rendelkezésre áll – olvasható a Bloomberg.com hasábjain.

A 2024-es év amúgy is fontos mérföldkő a város életében több környezetvédelmi szempontból: ez az a dátum, amikorra Párizs már teljesen kitiltja a dízelüzemű autókat, 2030-ra pedig a francia főváros minden benzines autótól megszabadulna. A nyolcvanmillióból a HysetCo. megveszi a párizsi taxi vállalatot, a Slota Group-ot. A váltás után még az idén a Slota hatszáz dízelautójának a javát a Toyota hidrogénüzemű Mirai kocsijaira cserélik.

A HysetCo. másik tulajdonosa a Toyota csoport mellett a Societe du Taxi Electrique Parisien, amely cég a Hype márkanév alatt már most is száz hidrogénhajtású taxit üzemeltet a fővárosban. A hidrogénüzemű gépkocsik már most is népszerűek a különböző személyszállítási szolgáltatásokban, mivel a hatótávolságuk megegyezik a benzines járművekével, és a töltésük is mindössze pár percet vesz igénybe, szemben azzal, amire jelenleg az elektromos járműveknek szüksége van – nyilatkozta a Bloombergnek Mathieu Gardies, a Societe elnöke. Ezen járművek üzemeltetésének a költsége is megegyezik a benzines és a dízelüzemű autókéval.

A Toyota egyébként azon kevés cégek egyike, amely a többséggel szemben nem elektromos járműveket, hanem hidrogénüzemű kocsikat fejleszt. A hidrogénhajtású autók gyártási költsége azonban elég magas. Ugyanakkor a taxiscégekkel kötött flottaszerződések egyrészt segíthetnek megnövelni az eladásokat, másrészt pedig a vásárlók figyelmét is ráirányíthatják ezekre az autókra, amelyek üzemeltetése teljesen környezetbarát: mindössze vízpárát bocsájtanak ki.

A HysetCo. végső célja: a tízezer taxi lecserélése, ami a tágabb értelemben vett párizsi régió taxijainak az ötödét érintené 2024 végéig. A terv kivitelezéséhez a cég a jelenlegi három, fővárosi hidrogén-töltőállomás mellé felhúzna még kettőt 2021-re, és 2024 végére ezek számát összesen húszra emelné. A HysetCo. ezt a „hidrogén hadjáratot” más városokban is véghezvinné, különösen most, ahogy a romló légszennyezettségi értékek miatt egyre szigorodnak a kibocsátási kvóták. Mindez egybecseng egyébként Párizs autómentesítési terveivel a város jelenlegi vezetése alatt, aminek egyik intézkedése például a sebességhatár 30 kilométer per órára csökkentése a városban – derül ki, mi mindennel készül a francia főváros az olimpiára.

 

Cash/fotó: ToyotaCorporation